Det är ju lite tårta på tårta att ha racial ability requirements OCH racial ability adjustments
Håller med. Jag tycker det fungerade mycket snyggar i Drakar och Demoner: varje ras har en uppsättning tärningar per grundegenskap.
DoD: Välj ras -> slå grundegenskaper -> välj yrke
D&D: Slå grundegenskaper -> Välj ras och yrke samtidigt
Om man bestämmer sig för att alla ska vara alver, så kommer man vara tvungen att slå om massa rollpersoner som inte uppfyller kraven.
Om man strikt slår grundegenskaperna i ordning med 3d6 så är det (grovt räknat) 1/500 att man får fram en potentiell Paladin. Bara det är ju liksom ett designfel - varför är Paladin alls med? I DoD är det enda liknande att man måste slå 1T100 under PSY om man vill bli Trollkarl. Det är stor chans jämfört med att bli Paladin. Så vet jag också att man ofta slår 4d6 och droppar en tärning och så där. I Rolemaster var det ännu värre om man ville spela Alv har jag för mig. DoD var bättre! (ni kommer aldrig se mig skriva det igen).
Och hela det här tillkrånglade i 5e, men classes, archetypes, multiclasses/dualclasses/crossclasses (kommer aldrig ihåg vad som är vad)... egentligen är DoD bättre: det finns yrken som mest är tempates, och färdigheter som är fria för alla att skaffa (i alla fall i gamla versioner av DoD). Men Wizards kommer såklart aldrig göra D&D som en väl fungerande BRP-variant - även om det i princip är bättre design. Fördelen med att man är en class och så är allt utstakat i 36 levels är att det är enkelt och i praktiken det som visat sig fungera bäst (tycker de som spelar D&D).