Nekromanti D&D-86

Organ

Out of time, out of mind
Skulle någon vänlig själ därute kunna upplysa mig om vilken D&D-utgåva den svenska versionen från 86 är en översättning av, samt hur mycket den, text- och innhållsmässigt, skiljer sig från den allra första amerikanska utgåvan?

Mvh
/Anders (som just slagit sina giriga klor i ett begagnat ex av den nyss nämda svenska versionen)

Rev

Warrior
Den svenska versionen är en översättning av D&D Basic Set från 1983, och den amerikanska versionen ser exakt likadan ut utseendemässigt (samma omslag o.s.v.). Basic Set-lådan var den första i en serie om 5 boxar (Basic, Expert, Companion, Master, Immortal) och kan alltså knappast sägas vara ett komplett spel (det finns bara regler för rollfigurer upp till nivå 3). Vad jag vet översattes bara de två första boxarna (Basic och Expert) till svenska. Den skiljer sig nog en hel del från den ALLRA första amerikanska utgåvan från -74, en låda som nuförtiden värderas till cirka $1000 i nyskick. Den svenska översättningen av Basic Set är dessutom inte speciellt svår att få tag i (många butiker kränger nya ex för runt hundralappen).Hoppas det hjälpte. Är man intresserad av D&Ds historia samt samlarvärdet på gamla produkter rekommenderas siten www.acaeum.com, där så gott som all information finns samlad.-R

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag är en vänlig själ - och dessutom en av översättarna av D&D på svenska.

Vår översättning gjordes av den reviderade version av Basic D&D som kom 1983 (reviderad av Frank Mentzer) och är en exakt översättning av denna. Expertreglerna, däremot, som kom året därpå var en hopslagning av Expert Rules och stora delar av Companion Rules.

Jag är lite osäker på vad du menar med "den allra första amerikanska utgåvan"... av Basic D&D menar du? Eller av D&D överhuvudtaget? Mr Mentzers revision av D&D baserades på de tidigare Basic Rules och var på den nivån (vad jag minns) ganska enhetliga. Om du jämför med den allra första utgåvan av D&D (från 1974) är det förstås en milsvidd skillnad.

Om du vill veta något mer står jag gärna till tjänst./images/icons/clever.gif

DanielSchenström

Swashbuckler
Den utgåvan benämns av tsr själva som 4th edition enligt deras kompletta lista över D&D och AD&D som de släppte för några år sedan.