Nekromanti D&D Adventure System

Tomatalven

Hero
Vad tycker ni om dem? Är det kul encounters? Varför är Castle Ravenloft och Wrath of Ashardalon alltid dyrare än Legend of Drizzt? Funderar på att köpa som present till en kompis.

Eksem

Champion
Jag har bara spelat Castle Ravenloft och tycker det är superkul. Som med alla samarbetsspel behöver man vara ungefär lika insatta för att det inte ska krascha, men det är enda invändningen. AI-lösningen är en av mina favoriter, och slumpfaktorerna gör att man får ett varierat spel.

Vet inte om Legend of Drizzt kom sist av dem, och det därför finns fler exemplar i cirkulation av just det spelet.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jepp. de släpptes i ordningen Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon och sist Legend of Drizzt.

Tomatalven

Hero
Ai? Jag tror jag gillar att spelet är DM. Men det är väl inte bara "nu poppar ett monster upp, vi slåss mot det"? Jag menar kan man hitta/ träffa på annorlunda händelser/grejer i spelen (dom är tydligen väldigt lika varandra)?

Ond bråd död

Swashbuckler
Det finns en massa videos på Boardgamegeek om du vill se hur spelet funkar. Som jag förstått det är första spelet det svagaste. I andra så har de balanserat det lite bättre eller nåt, enligt vad jag hört.

Själv har jag bara testat det en gång och det var trevligt, dock var det "uppoppande" monster. Det ska dock finnas olika scenarion att spela, men i grunden så poppar det upp monster.

Tomatalven

Hero
Jag har inte så mycket problem med uppoppande monster, sålänge som det inte är det ända som poppar upp/händer i miljön. Har läst att det finns Encounter cards som är bl.a fällor. Vad var det för scenarion och "encounters"?

Eksem

Champion
I Ravenloft finns det fällor, de gör saker varje runda, och man kan desarmera dem.

Monstren funkar så att de poppar upp, och sedan följer AI-rutin (d.v.s de har beteenden som de styrs av), vilket gör att alla monster känns väldigt olika.

Det finns även andra händelser, som typ att folk teleporteras eller att nån gas sprids i rummen eller dylikt.

Utöver det finns det också ibland slutbossar eller andra typer av slutmål, som man kan behöva interagera med på andra vis (typ slå sönder en helvetesmaskin eller så).

Man spelar "scenarion" varje gång man kör, med olika slutmål och variation i hur man "vinner" just de scenariot.

wilper

Wrath of Ashardalon funkar på precis samma sätt.

(Och efter vad jag förstår av Legend of Drizzt det med, men det har jag inte spelat än.)

wilper

Principen i spelet är att rollerna utforskar något komplex. Och i takt med att de når nya sektioner så springer de på de monster som är där. Det är inte som Warhammer Quest där det kommer "logiska" horder och anfaller. Utan mer: I början på korridoren står en kultist, längre ner står hans kompis, en grottbjörn, och i rummet innanför väntar en grell. Monster som inte placerats ut än gör inget (föga förvånande), men så fort de avslöjats så drar deras AI igång och man styr dem i enlighet med instruktioner på deras kort.

På det hela taget funkar det bra. Det är oftas typ lika många monster som RP, eller färre, i rörelse samtidigt. Men de ger lite underliga berättelser om man försöker rollspela.

Jag funderar på att hacka spelet så att monster inte avslöjas lika ofta, men att de kommer i större klumpar. Det stöter dock till den fantastiskt väl ordnade spelbalansen.

Tomatalven

Hero
wilper said:
Jag funderar på att hacka spelet så att monster inte avslöjas lika ofta, men att de kommer i större klumpar. Det stöter dock till den fantastiskt väl ordnade spelbalansen.
Man kanske skulle kunna göra så att där set annars skulle poppat upp ett monster poppar det istället upp 1d4-1 st.

Finns det pussel/klur?

wilper

Nä, inte bortom att en del monster innebär taktiska utmaningar. Interaktioner med SLP:er är stort sett obefintliga också.