Nekromanti (D&D) Bästa alternativa d20?

Necross

Swashbuckler
Har bläddrat en del i olika alternativa fantasy-d20-system nyligen. Pathfinder, Conan, Midnight, Iron Heroes, Castles & Crusades... det är så många att man orkar inte hålla reda på allt. Vilka har ni testat? Vilken tycker ni är bäst? Varför?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har bara testat Blue Rose, men tyckte det var rätt ok. Avskalat och good-good-good-mässande så det förslog.

Krille

Super Moderator
Jag har provat följande:

Dungeons&Dragons 3.5: !:tekopp: (= inte min kopp te)
Babylon 5 RPG: Blä.
d20 Modern: Ok.
Star Wars d20: Funkade upp till level 8. Sen blev det bara löjligt och Kevin J Anderson av alltihop.
True20: Bra.
Engel: Skitkool setting, men reglerna finns mest till för att ignoreras. Blek.
Grimm: Så häftig miljö! Så fel regler!

Bjorn

Hero
Conan

Dels har man byggt vidare på d20-motorn på ett väldigt bra sätt. Systemet med "finesse fighting" och "power fighting" är faktiskt lysande.

Och dels så är ju Conan lite av den ultimata hjältefantasyvärlden. Det känns som att Gygax och company inspirerades rätt så mycket av den typen av fantasy då de ursprungligen skapade D&D så det känns lite som att cirkeln är sluten då man spelar det.

/Bjorn

Organ

Out of time, out of mind
Star Wars d20: Funkade upp till level 8. Sen blev det bara löjligt och Kevin J Anderson av alltihop.
Kan du utveckla det där? Jag har aldrig spelat det men jag har hört andra säga att spelet spricker på högre levlar, dock utan att förklara närmare varför.

/Anders

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Av de jag kikat på så är det följande som fastnat mest:

<ul type="square">[*]True20/Blue Rose - såpass lika att de får stå under samma post. Mer frihet, annat tänk. Det enda som kan vara kruxigt är hur skadorna funkar. World of Aldea till Blue Rose är lite förvånande en av de tre världsböcker jag blivit mest inspirerad av vid genomläsning.
[*]Conan - jojomen, visst känns det som att det är done right. En del pill och massor av möjligheter. Öht rätt skönt skrivet. Och tuttar på varje uppslag!
[*]Iron Heroes - det här är nog det jag helst skulle sätta mig och spela i nuläget. Precis som de övriga spelen så är det skönt befriat från D&Dismer (julgranen osv) men behåller ändå det som d20 gör bra. Ska absolut liras med golvplan och hård uppdelning mellan fight och rollspelande IMO!. :gremgrin:[/list]

Sen finns det ett par settings som jag tycker är bra skit också. Sidewinder: Recoiled till d20 Modern och Dawnforge till D&D främst. De förstnämnda är riktigt välskriven western och det senare egentligen kanske inte så ascoolt men det vann mitt hjärta genom att ha en förmåga för alver som sa att de kan väva månljus. Awesome! :gremwink:

Krille

Super Moderator
Varför SWd20 sprack efter lvl 8

Kan du utveckla det där? Jag har aldrig spelat det men jag har hört andra säga att spelet spricker på högre levlar, dock utan att förklara närmare varför.
I filmerna är en stormsoldat fortfarande en utmaning för en huvudperson. Visst, de kan röja ordentligt, men de kan aldrig ta lätt på saken.

I en hel del av böckerna, och Kevin J Andersons böcker i synnerhet, blir huvudpersonerna så tokmäktiga att det krävs en femtielfte levelns Dark Jedi eller Sith Lord för att utgöra ett hot, men i övrigt är det egentligen inga problem.

Star Wars d20 blev väldigt mycket som Kevin J Andersons böcker. Visserligen går perfekta träffar rakt in på Wounds istället för att nöta ner Vitality, men det fick i sin tur effekten att en random ewok var ungefär lika farlig som Kejsarens elit. Perfekta träffar händer så sällan ändå så att det fortfarande kändes som att man kunde dansa jig framför ett kompani stormsoldater utan att man egentligen behövde oroa sig. Det gjorde att jag blev tvungen att mer eller mindre ta i så jag kräktes med typ Dark Jedis och andra überhemskingar för att hålla uppe någon form av spänning.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle säga Iron Heroes om du vill vrida upp crunchet till 11 och Castles & Crusades om du vill spela oldschool och ha mer utrymme för improviserade regler.

Big Marco

Läskig
Re: Varför SWd20 sprack efter lvl 8

en random ewok var ungefär lika farlig som Kejsarens elit

Fast så är det ju. Ewokerna är turbo-elajt på allt.

Jag hatar ewoker.

Necross

Swashbuckler

Så det var inte Saga Edition du testade? Testa det. Det är bra.

Krille

Super Moderator

Låt oss säga att jag blev fett avskräckt av kombon Star Wars och d20, så Saga edition ligger inte högt upp på min önskelista.

G

Guest

Guest
Conan!

Självklart! Inget snack! Varför? Finns massor med anledningar, men främst då för att man valt att göra systemet lite mer flytande. I Conan finns ingen AC, det är Dodge eller Parry istället och rustningar har Damage Reduction. Du uppmanas att multiclassa, precis som Conan gjorde, Barbar, Tjuv, Soldat och slutligen Nobel. Du får mer Feats, vilket innebär att du kan välja att plocka mer karaktärsfeats istället för att bara ta combat förmågor som i D&D, där antalet feats är mindre och din build mer tajt. Skills är viktiga i Conan, iaf för Trollkarl och Tempressesklasserna då Magin exempelvis inte är lika spektakulär och fälthaubits-magi är bara att glömma. Eftersom det är så lätt att hoppa mellan klasserna så är dessutom andelen skills du kan plocka större och du får bra mycket bredare kunskap.

Åter till strid som är dödlig, snabb och brutal. Visst, mycket är som i D&D, men man har exempelvis sänkt massive damage till 20 och samtidigt ökat alla skador med en eller till och med två tärningstyper, exempelvis så gör Bredsvärd 1T10 i skada och Tvåhandsyxan 2T10. Detta innebär att HP inte är lika viktigt vid högre lvl. Risken att fienden får in massive damage är stor så när du väl hoppar in i strid så bör den vara förberedd och dina strategiska val är extra viktiga. Som sagt, blodigt, våldsamt och snabbt... Som det ska vara :)

Sen är Conans spelvärld den ultimata spelvärlden enligt mig. En utmanande spelvärld där du som SL kan friskt använda dig utav historiska äventyrsuppslag, du kan skrämma dina spela med Cthulhu liknande monster och scenarion, du slipper hela tråkköret med ondska vs godhet, eftersom detta inte finns i Conan, hyboriska tidsåldern är inte svart och vit Du kan utmana dig själv som SL att inte använda dig utav vanliga fantasyinslag för att göra äventyr roliga eftersom det knappast finns. Fantasymonster i den mening man brukar ha med i vanlig fantasy existerar inte och de få monster/demoner som finns bör ha en stark personlighet och anledning till varför de existerar. Sen gillar jag personligen att världen verkligen är så politisk inkorrekt, det kan låta lite sjukt men så är det.

Nu blev det snabbt och lite ostrukturerat, har lunch på jobbet, men du fattar nog... Köp Conan, erövra världen ena dagen och förlora allt dagen efter, det är Conan det

Hellzon

Långsamma Vargen
Mutants & Masterminds...

...har ingen nämnt. Varför då? Kanske för att du efterfrågade fantasyrollspel, men SW har ju avhandlats så vafan...

M&M är ett superhjälterollspel från Green Ronin (samma jeppar som gjorde True20/Blue Rose). Man bygger sin gubbe* med ett poängköpsystem istället för att levla upp i klasser. Funkar. d20 är ju baserat på ett spel där man spelar superhjältar ändå. :gremwink:
M&M använder samma skadesystem som True20 (dvs man har ett "damage save" istället för hitpoints). Att döma av PbP på ENWorld och RPGnet leder det till ganska snabba strider ety man lägger sig ner och gråter när man får stryk (save or die draget till sin spets). Stämmer väl hyfsat med källmaterialet, och hjältepoäng (som det gödslas med) mildrar de värsta excesserna.

Och True20 är bra, men det har redan sagts så det orkar jag inte orera om.

*) Gumma. Whatever.

Poseur

Swashbuckler
Jag tycker inte det spricker.

Jag har spellet star wars d20 revised edition flera gånger och aldrig haft något problem med rollpersoner som klivit upp över level åtta.

stormtrupper är i min mening lika farliga på level 15 som på level 5. Anledning?
-deras vapen gör en jävla skada.
-alla är utrustade med granater
-dom har överlägsen utrustning.
- dom ligger ju och medlar hela bunten 3-5 i level.(har jag för mig, har inte böckerna här)

Sen säger jag som stort Star wars fan(filmerna enbart!) att huvudpersonerna ja visst dom har problem men stormtrupper men betänk vilken level dom är på i filmerna och det andra betänk på hur många sotrmtrupperna är jämnfört med hur många huvudpersonerna är.

Om du har problem med det använd speciell taktik. inte att glömma stormtrupperna är imeriets elitsoldater och dom har stormtrupper för alla typer av terräng. utnyttja terräng och liknande.
Använd understöd iform av at-st´s och dom där feta stationära heavy repeter blasterna.

//poseur som säger att Star wars är en utav de bättre d20 spelen

Ulfgeir

Swashbuckler
Har testat följande:

Båda Babylon 5-varianterna. 2nd edition är klart bättte. Vi konverterade först från 1st edition till D20 Modern, sedan till 2ndn edition. Fanns en del intressanta koncept i D20 modern, men vissa delar med systemet funkar dåligt. Exempelvis skills.

Star wars och Star Wars Saga edition. Saga har ett smidigare system, men det är fortfarande en del meck.

D&D 3 och 3.5 Tja, det är D&D. Låg-level karakaktärer är dock måttligt roliga.

Mutants & Masterminds 2nd edition. D20 gjort på rätt sätt.