Nekromanti D&D böcker till Modern?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hopp! Som resolut D&D vägrare (äh, jag lär väl kanske köpa 3.5-böckerna om jag kommer över dem billigt... :gremtongue: ) så undrar jag lite hur stora skillnaderna är mellan Modern och D&D egentligen. Jag får ta och göra en dykning i SRD och kika lite själv också (vid något annat tillfälle - jag borde nog sova nu...) men jag tänkte slänga ut frågan lite fort...

Det jag avser mer konkret är t.ex. bruk av Skull & Bones med Modern som regelverk. Vadr krockar det mest? Klasserna? Annorlunda balansering av Feats? etc.

Som slutknorr kan jag ju tillägga att jag själv hoppas på en del historiskt, eller åtminståne pseudo-historiskt, material till Modern (Lemuria är väl en fingervisning åt det håll jag menar!). Är jag ensam om det..?

anth

Vetefan
DnD har de klassiska grundklasserna krigare, magiker, präst, tjuv. (ok, tjuv är omdöpt till rackare på svenska :gremsmile:)
d20Modern har 6 grundklasser, en för varje grundegenskap (jag tycker att det är en smidig lösning).
I d20 Modern så är alla spellcasters prestige classes.

d20modern har action points
(action points finns som optional rule i Unearthed Arcana till DnD)

Massive Damage Threshold:
I DnD måste man klara ett fortitude-save eller dö om man tar 50hp eller mer i skada.
I D20Modern så måste man klara ett fortitude-save eller hamna på -1HP om man tar mer skada än man har i Constitution.

DnD har upp till level-9 spells.
d20 Modern har upp till level 5 spells.

Det finns lite mer handeldvapen i d20Modern. :gremsmile:

d20 Modern har ett helt annat ekonomiskt system (och då menar jag INTE goldpieces vs dollars)
Det finns inga dollars i d20 Modern.

Är vad jag kommer på, annars så är de förvånansvärt lika.

Nightowl

Champion
Rätta mig om jag minns fel, men är det inte så att grundklasserna i Modern väljer från en lista med "klassförmågor" när de stiger i nivå - en Tuff Hjälte eller vad Oldtimer nu kan ha kallat det på svenska har hög smärttröskel, medan en annan är väldigt uthållig, etc? I D&D är klassförmågor specade efter klass och nivå.

Erik

anth

Vetefan
Rätta mig om jag minns fel
Du har helt rätt, däremot kan tilläggas att listorna med class abillities ibland ser ut som "träd"- man måste så att säga välja inriktning bland class skills.

Ytterligare en skillnad mot DnD, d20 Moderns grundklasser har bara 10 levels.

[edit: stavar som en kråka]

Oldtimer

Slava Ukraini!
Glöm inte skillnaden i hur man bankar någon medvetslös med knytnävarna. I D&D ackumuleras bedövande skada. I d20 Modern gör den inte det.

/Mikael

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Lemuria och sedan då?

Som slutknorr kan jag ju tillägga att jag själv hoppas på en del historiskt, eller åtminståne pseudo-historiskt, material till Modern (Lemuria är väl en fingervisning åt det håll jag menar!). Är jag ensam om det..?
Jag tycker att det har varit jättekul att jobba med Lemuria. Krille, Tomas Arfert och jag ligger nu på upploppet; lanseringen ska bli på GothCon. Hittills har vi mest fått positiv respons på projektet. :gremsmile:

Om Lemuria går bra så är jag öppen för att jobba vidare med fler d20 Modern-produkter. :gremcool: Tidsbrist är väl mitt värsta problem i sammanhanget. :gremfrown: