Nekromanti D&D böcker

Madon

Warrior
Hej!

Jag har testat söka då det borde finnas en sån här, men jag hittar ingen, så jag gör en ny istället.

Jag har precis införskaffat Core rulebooks till D&D och det jag söker är fler böcker. Vilka extraböcker "måste" man ha? Vilken är den coolaste kampanjvärlden (Om jag bestämmer mig för att köra med en officiell). Sist men inte minst, vilket monster i Monsters Manual är tuffast?

/Madon - Har insett att D&D är coolare än jag tidigare trott

Eksem

Champion
Bästa spelvärlden i mitt tycke är Eberron. Eberron bygger på principen om att när det finns en värld som är fylld av magi är det inte konstigt om den börjar användas industriellt. Därmed finns mekaniska, självtänkande och självupplevande varelser, magiska föremål som styr vardagsbestyr, flygande städer, miljonstäder byggda på höjden osv. Till Eberron finns ett antal sourcebooks, som alla är något torrt skrivna, men av yppersta kvalitet.

Jag har själv inga tilläggsböcker utom Eberron-böcker, men de som VERKAR bra är:

Dungeon Masters Guide 2
Heroes of Battle
Heroes of Horror

Jag skrev ett inlägg nyligen om böcker som folk rekommenderade. Det blir en fin sökfunktionsövning för dig :gremsmile:

Hunk

Hero
"Jag har precis införskaffat Core rulebooks till D&D och det jag söker är fler böcker. Vilka extraböcker "måste" man ha?"
Välkommen till världens bästa rollspel! Jag tycker att man klarar sig bra på bara de tre grundböckerna. Själv har jag en massa ytterligare böcker, men flera av dem har jag inte använt över huvud taget. Däremot kan det ju alltid vara juste med ett par äventyr. Jag brukar själv gilla de äventyr som Goodman Games och Necromancer Games. Goodmans äventyr är i allmänhet rätt korta som funkar bra för ett par spelkvällar, medan Necromancers oftast är något längre och passar bättre för kampanjspel. Ett konkret tips är att försöka hitta Necromancers 208-sidiga hårdinbunda äventyr The Lost City of Barakus (utgivet via Troll Lord Games), som ger mycket goda äventyrsmöjligheter för ett låglevelparty. Det kan dock vara halvsvårt att få tag på.

"Vilken är den coolaste kampanjvärlden (Om jag bestämmer mig för att köra med en officiell). "
Det finns ju många, men jag skulle satsa på en av de två äldsta - Wilderlands of High Fantasy (utgiven av Necromancer/Judges Guild ) eller Blackmoor (utgiven av Goodman Games/Zeitgeist Games). Sedan finns det ju också nymodigheter som Forgotten Realms och Eberron som också har mycket välskrivna grunböcker. Jag skrev själv kortfattade beskrivningar av några D&D-/D20-kampanjvärldar i denna tråd för ett drygt år sedan. Det finns garanterat ett otal andra liknande trådar att söka ibland.

"Sist men inte minst, vilket monster i Monsters Manual är tuffast?"
Kobold, såklart!

Torbjörn

Swordsman
Jag har precis införskaffat Core rulebooks till D&D och det jag söker är fler böcker. Vilka extraböcker "måste" man ha?
Inga! Du klarar dig bra med dessa. Mitt råd är att försöka undvika att förköpa sig, vilket är lätt gjort med tanke på att det hela tiden kommer nya, intressanta tillbehör. Köp inte fler böcker innan du vet att D&D är "ditt" spel!

Vilken är den coolaste kampanjvärlden
Jag tycker Forgotten Realms. Här får du en klassisk fantasymiljö med en djup och välskriven historia. Det finns massor av välskrivna tillbehör men tyvärr inte så många äventyr.

Med Forgotten Relams campaign setting och modulen Silver Marches kommer man långt. Då kan man släppa ner spelarna i denna mycket väl beskrivna del av världen och ha äventyr så det räcker en evighet. Om man sedan gillar FR kan man köpa fler moduler som i detalj beskriver andra delar av kontinenten, men Silver Marches är en bra början!

Torbjörn