Nekromanti D&D Basic Set

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
D&D Basic Game
D&D Basic Set
by Jonathan Tweet
This brand-new boxed set is designed to give those new to role-playing an introduction to, and a good understanding of, the D&D game experience. It contains everything needed to play exciting adventures, including a complete set of role-playing dice, streamlined rules drawn strait from the Dungeons & Dragons core rulebooks, and 16 miniatures from the D&D miniatures line.

Components:
16 non-random miniatures
rulebooks
Character cards
4 double-sided map boards
complete set of D&D dice

Release Date: September 2004
$24.95 US, $36.99 CAN

-----------------

Hmmm, jag är lite frustrerad, för om detta är nära det jag tänker göra med d20, så vill jag inte lägga massa tid i onödan. Aaaargh!

M.

anth

Vetefan
Hmmm, jag är lite frustrerad, för om detta är nära det jag tänker göra med d20, så vill jag inte lägga massa tid i onödan. Aaaargh!
Om jag var du så skulle jag inte oroa mig alltför mycket.
Jag skulle tro (även om jag inte kan veta) att din version komer att slå Wizards version på fingrarna.
Min erfarenhet är att amerikanerna tänker på ett helt annat sätt än vi, just när det gäller enkelhet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
" It contains everything needed to play exciting adventures... and 16 miniatures from the D&D miniatures line."

Behöver man verkligen fler figurer än tärningar när man ska lära sig spela rollspel? Om figurer är ett nödvändigt inslag för att förstå till exempel striderna så har de kanske inte förenklat reglerna tillräckligt?

Jag tror som föregående talare att det säkert finns utrymme för Herr Seter också.

Krille

Super Moderator
"Behöver man verkligen fler figurer än tärningar när man ska lära sig spela rollspel?"

Nej, men det behövs fler figurer än tärningar för att leksakshandlarna ska fatta att det faktiskt är ett spel och ställa det bredvid Monopol, så att nybörjarna ska hitta det. Hoppas att de har en massa röda plopps att markera skada med också.

Bombu

Hero
Behöver man verkligen fler figurer än tärningar när man ska lära sig spela rollspel? Om figurer är ett nödvändigt inslag för att förstå till exempel striderna så har de kanske inte förenklat reglerna tillräckligt?
Det är möjligt att de inte förenklat reglerna tillräckligt.

Men figurer kan vara både pedagogiskt och roligt, för nybörjare såväl som för gamla rävar.

Figurerna förklarar varnånstans ens gubbe står, det blir enklare för en nybörjar spelledare att säga "nej du når honom inte, han står 4 meter bort".

Istället för att säga "nej du hamnade för långt bort".

Jag tror det underlättar för nybörjar spelledaren, men även för en erfaren spelledare.

Men som sagt, även om jag tycker figurer kan vara ett värdefullt inslag så betyder inte förekomsten av figurer att de har förklarat reglerna på ett bra sätt.

Bombu

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nej, men det behövs fler figurer än tärningar för att leksakshandlarna ska fatta att det faktiskt är ett spel och ställa det bredvid Monopol, så att nybörjarna ska hitta det"

Kanske det, förutsatt då att de faktiskt öppnar lådan och tittar på innehållet. Tror du inte själva förpackningen är viktigare när det gäller att få en fot in hos leksakshandlarna?
Jag har ingen aning om leksaksaffärerna är lika avogt inställda mot rollspel i hyllorna i USA som i Sverige heller för den delen. Det är de antagligen, men å andra sidan är Hasbro så pass stort när det gäller just leksaker att de säkert har ett väldigt bra förhandlingsläge gentemot butikerna.

För övrigt så ser din stackars räv något uppsvälld ut. Beror det månne på att jag börjat använda Mozilla Firebird istället för Explorer?

Krille

Super Moderator
"Kanske det, förutsatt då att de faktiskt öppnar lådan och tittar på innehållet."

Eller skakar på den, eller tittar på baksidan där det står vad boxen innehåller.

"För övrigt så ser din stackars räv något uppsvälld ut. Beror det månne på att jag börjat använda Mozilla Firebird istället för Explorer?"

Förmodligen beror det på att din webbläsare väljer ett annat typsnitt för pre-taggar än Explorer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Eller skakar på den, eller tittar på baksidan där det står vad boxen innehåller."

Så alla boxar som innehåller färre än 16 figurer blir omedelbart kasserade eftersom de måste innehålla någon form av avskyvärt rollspel? Även med sina 16 figurer så kommer boxen ändå inte i närheten av det myller av brickor, markörer och pjäser som finns i de flesta normala brädspelsboxar.

Morgath

Warrior
OT

...jag som trodde att han menade att han gått över från att dricka Explorer till någon ny akvavit kallad Mozilla Firebird. F.ö. ett djävulskt namn på ett brännvin om det nu var ett sådant! :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Så alla boxar som innehåller färre än 16 figurer blir omedelbart kasserade eftersom de måste innehålla någon form av avskyvärt rollspel?"

Typ. Ett spel är en låda med spelplan och en massa skrammel i form av kort, ploppar, tärningar, figurer, pjäser och spelplaner. Så en bok i en låda är ju inte ett spel, det ser ju alla*.

Kom ihåg att vi talar om inköpschefer nu, det vill säga Vanligt Folk. Vanligt Folk har mycket svårt att greppa rollspel som koncept. Vanligt Folk har ännu svårare att greppa att en bok kan vara ett spel. Ska ett rollspel ta sig in i spelhyllan i butiken, och inte automagiskt förpassas till bokhandlaren tvärs över gatan (som inte heller tar in den, eftersom rollspel a: är ett spel och b: säljer skitdåligt jämfört med Janne Guilloutin), så måste det se ut som ett spel.

Och eftersom rollspel i dess nuvarande form inte har så mycket myller av brickor, markörer och pjäser så får man ta till det som rollspel en gång i tiden härstammade från och som är det närmaste vi har: figurer.

* Ja, utom rollspelare då, men de är ju samhällsfarliga terrorister, nazister, survivalister, satanister och dessutom äter de barn, dricker blod och röjer loss med pappas Uzi i närmaste högstadieskola, så de kan man ju inte lita på.

Feliath

Swashbuckler
Behöver man verkligen fler figurer än tärningar när man ska lära sig spela rollspel?
Måste de vara nödvändiga för att få vara med, då? Räcker det inte att de är roliga? Jag tycker i alla fall det räcker. Jag gillar tenn-/whatevergubbar, de behöver inte ha pedagogiskt bruk eller vara nödvändiga för reglerna för att få vara med. Det är mycket möjligt att den inställningen är vanligare längre ner i åldrarna, också.
Nu tycker jag ju att D&D-figgarna är jättefula, men ändå. Som princip betraktat ser jag absolut inget fel i att ha Mer Kul i sitt spel.

/Feliath - sunkig plast är de gjorda av också

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Måste de vara nödvändiga för att få vara med, då? Räcker det inte att de är roliga?"

Tja, min naturliga misstänksamhet säger mig att de troligtvis är med i någon from förhoppning att framtida rollspelare ska se figurer som ett lika naturligt inslag som tärningar och därmed bättra på WotC försäljningssiffor. Men så kan det ju naturligtvis inte vara. :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför är det fel?

Tja, min naturliga misstänksamhet säger mig att de troligtvis är med i någon from förhoppning att framtida rollspelare ska se figurer som ett lika naturligt inslag som tärningar och därmed bättra på WotC försäljningssiffor.
Och det är fel på vilket sätt? Om WotC vill göra det för att pusha för sina figurer (som av allt att döma är väldigt populära i staterna) så är det väl det dem unt?

Och det är ju inte första gången som rollspel kopplas ihop med miniatyrfigurer. Såvitt jag kan minnas var det första D&D en "förlängning" av regler för strid med just miniatyrfigurer. Och Drakar och Demoner såldes först som en del av en strategi för Prince August att sälja... figurer.

M.

Morgath

Warrior
Re: Varför är det fel?

Och Drakar och Demoner såldes först som en del av en strategi för Prince August att sälja... figurer.
...och det funkade på mig i alla fall! Fast det blev förstås inte Prince Augusts figurer jag köpte. Jag började med Dungeons & Dragons Basic (Röda boxen) för att snabbt gå över till Drakar och Demoner. Det var först på 90-talet som jag insåg att det var kul med tennfigurer och nu har jag en ansenlig samling (mest historiska och mindre fantasy) målade dito.

Summa summarum: Seter har rätt!

Feliath

Swashbuckler
Whoa, whoa, whoa...

Tja, min naturliga misstänksamhet säger mig att de troligtvis är med i någon from förhoppning att framtida rollspelare ska se figurer som ett lika naturligt inslag som tärningar och därmed bättra på WotC försäljningssiffor.
Så vadå, då kan de inte vara roliga? Eller blir de Roliga I Ondskans Tjänst, för att WotC är Rollspelens Antikrist? Eller är det helt enkelt ondsint av alla företag att försöka tjäna pengar? Isses, walle...

Jag menar, antingen tycker man att gubbarna är roliga, och då köper man fler, och det borde man väl få? Eller så tycker man gubbarna suger, och då lär man ju inte köpa fler. Man måste ju inte, ens om reglerna mot all förmodan kräver markörer, sådant kan man ha extratärningar eller glasploppar eller grovsingel till. Man!=Robot.

/Feliath - I mean, really

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hata alla förnuftiga jävlar

"Så vadå, då kan de inte vara roliga? Eller blir de Roliga I Ondskans Tjänst, för att WotC är Rollspelens Antikrist? Eller är det helt enkelt ondsint av alla företag att försöka tjäna pengar? Isses, walle... "

Jag har iofs aldrig utmålat WotC som speciellt onda och tror att alla andra spelmakare säkert hade gjort likadant om de fått chansen. Nu tillhör ingen av oss i den här tråden den omedelbara kundkretsen heller för den delen. Och eftersom ni verkar så förnuftiga så är jag väl böjd att hålla med er. Men om det visar sig att figurerna är miniatyrrobotar som hypnotiserar spelarna så att de köper mer WotC-prylar då tänker jag minsann förbehålla mig rätten att säga: "Vad var det jag sa!". Bara så ni vet. :gremsmile:

Netfeed

Swashbuckler
firebird [ot]

du funderar inte till att byta till firefox? den har mycket bättre funktioner än firebird, fast ett fjantigare namn :gremwink:
och så skiljer det väl 3 versioner mellan dem

walium

Ganska töntig, faktiskt
Har visst Firefox och inte Firebird redan [NT]

Kanske behöver skaffa ett par nya glasögon också? :gremsmile: