Nekromanti D&D Comic

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hittat på ENWorld:
New D&D comic preview!
Here's a little preview of our upcoming D&D comic series!

Each Dungeons & Dragons comic book series is designed with both the casual comic book reader and the hardcore D&D gamer in mind. The casual reader discovers a story filled with excitement, adventure, and enough twists and turns to satisfy the most jaded reader, without needing to know anything about D&D itself. The gamer gets the added bonus of seeing the cities, spells, monsters, and other constants of the D&D role-playing game come to life.

D&D: Where Shadows Fall
Writer: Jay Donovan
Artist: Carlos Alberto
Cover Artist: Matt Haley

A forbidden romance between the children of two warring leaders sparks a tale of magic, betrayal, kidnapping, and rising undead. And guess who gets dragged in to help... From the pages of "In the Shadow of Dragons" return Kiernan the rogue, Lucien the paladin, Roarn the dwarven fighter and Verena the elven ranger!

This full-color, five-issue monthly series is scheduled to premiere in July 2003.
Vad tycks? Nyheten kom från Mark Plemmons på Kenzer and Company.

Kolla in det bifogade smakprovet...

/Mikael

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Inte för att vara neggo eller nåt, men ...

... jag tycker Kenzer och Co:s D&D-serier är riktigt, riktigt dåliga.

Då ska ni veta att jag är seriofil och har en hel del serier i min bokhylla (en bit över tusen serietidningar sammanlagt). En del är dåliga, men jag köper dem ändå, för att få veta hur det går, för att se om den blir bättre etc.

Men efter att ha köpt och läst några nummer av »In the Shadow of Dragons« och den där andra som var ännu sämre men som jag inte minns vad den heter så slutade jag köpa dem. Så illa tyckte jag om dem.

Dålig berättelse, dålig berättarteknik, dåliga tecknare och dåliga bildlösningar.

Men det är förstås bara vad jag tycker.

Köp dem för all del, men skyll inte på mig om ni blir blinda eller vansinniga (eller kanske bara får migrän).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Inte för att vara neggo eller nåt, men ...

Urkk... så illa alltså.

Vad är det med D&D som gör att man inte kan skapa vettiga filmer, serier eller annan underhållning runt det?

*suck*

/Mikael

Feliath

Swashbuckler
To the rescue!

Vad är det med D&D som gör att man inte kan skapa vettiga filmer, serier eller annan underhållning runt det?
Det finns en Story Hour på ENWorlds forum som du borde läsa. Jag är för lat för att leta på en direktlänk, men just nu heter den The Rape of Morne book 2 eller något ditåt. Författaren heter hur som helst Sepulchrave II. Run, don't walk, off and read it, by Cor!

/Feliath - ingjuter hopp

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Licenser

Jag tror att det är det faktum att författarna försöker skapa en historia som liknar ett rollspelsäventyr istället för att använda miljön till att berätta en historia.
I beskrivningen av serien ovan fick man veta att en genomsnittlig äventyrargrupp, med de genomsnittliga raserna och klasserna, var inblandad. Ett gäng blandade snubbar som knallar runt och gör saker blir aldrig trovärdiga utanför ett rollspelsäventyr (eller i ett rollspelsäventyr heller för den delen, men där väljer man att acceptera det). Ett rollspelsäventyr blir sällan en bra berättelse, det är tänkt att upplevas på ett annat sätt.
Vad som behövs är att:
1) Någon säger: Vad sägs om att låta historien börja på ett annat sätt än "dvärgkrigaren Grunt, alvmagikern Êlwïr, halvlängdsmannarackaren Boffo och människoprästen Bengt stöter på en mystisk man som ger dem ett uppdrag".
2) Någon säger: Det här är visserligen en licensprodukt och de som gillar licensen kommer köpa det vi producerar oavsett vilken skit det är, men om vi antäller en BRA författare kommer vi att sälja ÄNNU mer.

Punkt 2 gäller för övrigt för alla typer av licenser, D&D, Tomb Raider, Star Trek, Magic osv...

/tobias

Rosen

Myrmidon

Det går om man försöker; mangan (och animen) 'Record of Lodoss War' började som en ren kampanjkrönika till AD&D.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Licenser

Jag tror att det är det faktum att författarna försöker skapa en historia som liknar ett rollspelsäventyr istället för att använda miljön till att berätta en historia.
D&D är ingen miljö.

D&D är ett verktyg för att skapa egna miljöer och uppleva äventyr i dem. Det finns vissa konventioner för dessa äventyr, men det som gör att D&D säljer som rollspel är inte en specifik miljö, en värld eller ett universum som man kan spinna vidare fiktion på.

Det har ju gjorts spinoffer på D&D, men de är antingen spinoffer på specifika D&D-världar (som har mycket mindre intresse som prefabricerad fiktion, möjligtvis med undantag av Krynn/Dragonlance) eller bara 'standardfantasy' skrivet av en lejd författare som anstränger sig att lägga in hänvisningar till D&D-koventioner (äventyrarpartyn, specifika monster, etc.).

D&D's styrka är dess förmåga att användas till att skapa en egen miljö med egna upplevelser. Detta kan inte helt lätt översättas till ett annat medium, inte ens i den utsträckningen man gör med Star Trek-romaner och Buffy-serier.

Erik

Dilandau

Myrmidon

Det här är visserligen en licensprodukt och de som gillar licensen kommer köpa det vi producerar oavsett vilken skit det är, men om vi antäller en BRA författare kommer vi att sälja ÄNNU mer.
Det är detta som är pudelns kärna. De BEHÖVER inte göra något riktigt bra för att sälja. Fansen köper i alla fall. Och även om de gör något riktigt bra så är det långt från säkert att andra än ovan nämnda fans köper.

Dilandau

Myrmidon

Du har rätt.

Jag antar att de kära spinn-off-producenterna vill fånga "D&D-stämningen". Vilket är helt jäkla omöjligt, då den varierar drastiskt från spelgrupp till spelgrupp.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Precis så illa är det (nt)

NT = Nymornad Totalitärregim

Nightowl

Champion

Jag antar att de kära spinn-off-producenterna vill fånga "D&D-stämningen". Vilket är helt jäkla omöjligt, då den varierar drastiskt från spelgrupp till spelgrupp.
Jupp. Och kanske än mer väsentligt, den beror av något man inte lika lätt uppnår genom att läsa/se/lyssna. Det är ungefär som om man skulle ge ut Malmö FF-romaner för de som diggar fotboll.

Erik

chrull

Stockholm Kartell
Pinsamt.

Alltså. Det ser ju verkligen inte ut att vara någonting extra i bildväg. Kanske manuset är bättre än bilderna.

Men eftersom det är D&D gissar jag att det kommer röra sig om ganska standard-d&dfantasy. Vilket faktiskt är skittråkigt.
Det räcker med det massiva utbudet av skräplitteratur fullt av sådant, och givetvis våra egna äventyr för att man ska bli trött på det.

Att serien inte kommer bli något extra varnar dessutom alvtjejens kläder för. Påklädda män, avklädda kvinnor. Kan ingen i alla fall göra ett försök till att flytta d&d från botten av soptunnan?

chrull

walium

Ganska töntig, faktiskt

"... jag tycker Kenzer och Co:s D&D-serier är riktigt, riktigt dåliga. "

Finns det någon rollspel som givit upphov till en riktigt bra film, serie eller bok? Det mesta som jag sett, läst och hört har varit klart undermåligt. I bästa fall verkar man kunna åstadkomma hyfsade datorspel.