Nekromanti [D&D] CR och EL för stora och små grupper

Eksem

Champion
Så här är det: CR och EL är baserade på en grupp rollpersoner som är 4 stycken. Nu har jag inte 4 spelare, utan enbart 2. Vad händer då med CR och EL? Hur skall man justera dem?

Jag är inte intresserad av trick som dubbla klasser, dubbla rollpersoner eller annat, även om det säkert finns utrymme för att diskutera sådant en vända igen om någon vill det.

Jag vill bara veta vad som händer med CR och EL. Ska man bara dubbla dem, eller vad?

Och hur gör man med XP?

Jag har bara core-böcker+lite Eberron, så referat till andra böcker får gärna skrivas i detalj.

Hur gör man förresten med spelgrupper som är typ 6 personer?

Organ

Out of time, out of mind
Gör ingenting. Varje inblandad PC får ju, ifall de är färre än fyra, automatiskt mer XP då det är färre som delar på dem.

/Anders

Eksem

Champion
Men då vet jag ju inte vad som är en lagom utmaning? Det är väl hela poängen med CR och EL? Jag tycker den här balansen är bland det finaste med D&D, och vill använda det så mycket som möjligt.

Eller så här, en mer praktisk variant av problemet:

Jag har köpt ett äventyr. Eftersom det är ett officiellt äventyr från WotC räknar jag med att det är precis lagom avvägt. Rollpersonerna är tyvärr bara hälften så många som beräknat, och avvägningen blir skev. Hur ställer jag mig då till detta?

Organ

Out of time, out of mind
Vilken level är det på äventyret? Hur många PC blir det? Vilka klasser tänker dina spelare välja?

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Party Level = rollpersonernas sammanlagda level / 4

En encounter med EL = PL ska (i teorin) konsumera ungefär 25 % av rollpersonernas resurser – hp, spells, potions, etc.

EL = PL + 1 är en jobbig, men inte omöjlig utmaning.

EL = PL + 2 är riktigt tufft. Här finns det risk för dödsfall.

EL = PL + 3 – ojojojoj!

Osv.

Eksem

Champion
Vart står det här någonstans, för jag tycker att det borde stå jättetydligt i DMG, men hittar inget om det?

Hursomhelst är det precis vad jag letat efter. Så, 2 st level 2 PC är alltså PL1, och då passar typ två tredjedelar EL1-encounters, en tredjedel EL2-encounters och ett EL3-encounter som final? Typ?

Dante

Staff member
Typ.

Men du måste förstås kolla om monstren har attacker som rollpersonerna inte kan (eller har svårt att) skydda sig mot. Eller tvärtom. Då blir EL missvisande och kräver lite handpåläggning.

Eksem

Champion
Som typ incorporeals mot PCs utan magiska vapen, för att ta ett extremt exempel? Finns det några vanliga, mindre uppenbara, fällor?

Dante

Staff member
Swarms mot rollpersoner utan area-spells.

Mind-affecting spells mot rollpersoner med ruttna Will saves.

En skeletthord mot en grupp av bara clerics.

Ja, du hajar.

Dante

Staff member
Ajustja, en sak till ...

Stora grupper av riktigt klena kritter kan lätt bli poänglöst. I allmänhet kan de knappt träffa rollpersonerna med sina attacker och går ner för minsta knuff.

Då är det roligare att möta tre-–fyra lite tuffare varelser.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Ajustja, en sak till ...

Fast klena kritter som bara har en aura av klen är roligt... jag lät ett 4 level 11 karaktärer tampas med en kobold arme tidigare... dom började bli nervösa när vissa av kobolderna inte gick ner av dess fireballs och hög level summonade druid varelser.

Hade några höglevel sorcerer och barbar kobolder i den gruppen :p

Rising

Vila i frid
Förutom det uppenbara (konstrukter och odöda drabbar rogues, varelser med SR drabbar magiker, osv) så:

Om ingen av dina spelare har save-or-die-spells (och om inte båda är meleekämpar) så kommer paret att ha det lite svårare än vad det är tänkt mot det som i D&D for Dummies kallas för Battlers; alltså melee-hulkar med dåliga saves (orcs, ogres, gray renders, stone giants).

Om dina spelare inte kompenserar för eventuella dåliga saves så kommer paret att få jättestora problem mot magiker och monster med spell-like abilities som utnyttjar detta.

Om ingen av dina spelare är spellcasters öht så kan de komma att ha stora problem med varelser med hög AC (såsom en xorn).

Om någon av dem är spellcaster så kommer de ha problem med band av intelligenta varelser som kan överraska dem och som har tillgång till rangevapen. Liksom, om någon kobold alltid readiar en action för att skjuta på spellcastern om denne försöker lägga en besvärjelse, då kan det bli väldigt svårt för spelarna att få något gjort även om motståndet inte ser så tufft ut. Äventyrarna kan också få problem med snabba grapplande fiender på samma sätt.

Om ingen av dina spelare har cleave, whirlwind attack eller areaspells så kommer de att kunna få stora problem med band av småfiender. Orcs kan utgöra ett stort hot mot fiender på flera levlar högre än dem om de kan komma åt att flanka krigare i rustning och grappla spellcasters.

---

Det är väl risker som jag kommer på.

Överlag skulle jag rekommendera dina spelare att bygga breda karaktärer, så att striderna inte avgjordes så mycket av vad du valde för monster i ditt äventyr utan mer kring vilka val de gjorde i äventyret. Liksom, snäva builds - såsom greataxe-cleavande power attack-krigare - funkar jättebra i fulltaliga äventyrargäng, men de lämnar ett väldigt litet strategiskt utrymme när man bara är två stycken.