Nekromanti [D&D] Dags för en planarrollperson!

Sodivra

Champion
Tjabba!

Vi ska börja en D&D-planescapekampanj. Vi har spånat lite, och som det ser ut nu så kommer vi vara tre, kanske fyra 10-levlare som reser runt på ett eterskepp. Mina vänner ska spela en mänsklig Blackguard med ett mindre följe, och en nekromantiker (Vars högsta dröm verkar vara att animera en skelettelsewhale...)

Detta öppnar ju upp för vilka karaktärer som helst, och jag vänder mig därför till er för tips om möjliga klasser, raser och koncept.

Älskar ni inte sådana här trådar?

Jag har övervägt en rymddruid (Planescape-version, alltså) men just nu lutar jag åt en läskig och konstig doppelganger-rogue.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ingen av de där klasserna är något vidare på att hela, så kanske en cleric? Nackdelen är förstås att för att kunna hela utan att specifikt förbereda sig bör man vara god, vilket inte verkar passa in i gruppen. Och en färdighetsgubbe kommer nog också behövas, så du kanske skulle köra rogue ändå (eller bard). Om du vill vara bra på dina färdigheter kanske du skulle köra en changeling (från Eberron) i stället för fullblodad doppelganger -- du får en mer begränsad förmåga att ändra skepnad, men slipper den där tokdryga leveljusteringen och kan mixtra lite mer med olika klasser. Kanske rent utav i kombination med prestigeklassen Master of Masks från Complete Scoundrel. Den klassen tillåter dig att fylla upp lite olika roller beroende på vad som behövs (beroende på vilken av dina magiska masker du bär kan du till exempel använda olika former av besvärjelser och liknande). Faktum är att det är vad jag säger att du ska spela -- changeling, antingen rogue eller bard 5, master of masks 5.

Sodivra

Champion
Töfft.

Det skulle kunna vara kul att spela, om så bara för att få göra egna masker av papperstallrikar - Var det inte du som gjorde det någon gång?

Jag tänker mig en virvlande dervish i heltäckande tygstycken som aldrig ens tar av sig sina masker, identitetslös och läskig.

En annan take på den psykopatiska dopplegangern som inte har någon känsla för jag och identitet, och inte bryr sig heller.

Men är man tuff då? När jag tar på mig min Demonmask och åkallar mina bestar, kommer mina fiender verkligen tänka då "Oh shit oh shit oh shit, DEMONMASKEN!!!"

eller kommer de tänka "Jahapp, här kommer han som kan göra en massa saker, men inte är bra på något igen"

Demonmask:
"Once per day, you can use summon monster III as a spell-like ability, only to summon creatures of chaotic evil alignment. As you advance in the master of masks class, you can summon increasingly powerful creatures: At 4th level, you can instead use summon monster IV; at 7th level, summon monster V; and at 10th level, summon monster VI."
Jag tror inte att det är någon totalpanik på helarfronten. Vi ska skaffa cohort-bitches med leadership-featet. Jag ska ha en personkult.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Med risk för att promota min egen kampanj så tycker jag att du ska stoppa in en odöd i spelgruppen! Och som Bobby skriver så bör du ha med en färdighetsgubbe, så jag skulle köra på en Wight Bard/Dirgesinger (Libris Mortis Prestige Class). Eller kanske Bard/Swashbuckler om du vill att det ska passa på ett eterskepp :gremsmile:

Jag är såld på lizardfolk, så en sådan tycker jag du ska ha med också. Alla kampanjer blir nog snäppet bättre med lizardfolk.

Och en apa.

- Vitulv

Rickard

Urverk speldesign
Jag tänker mig en virvlande dervish i heltäckande tygstycken som aldrig ens tar av sig sina masker, identitetslös och läskig.
Nu vet jag inte vad en changeling gör, men kan man inte tänka sig att din rollperson morphar fram maskerna ur sitt eget ansikte? Alternativt att man har ett ansikte med tre masker och ansiktet vrids beroende på vilken besvärjelse som man vill använda.

/Han som gillar att gå utanför koncept som presenteras

Sodivra

Champion
Bard/ranger, en hit?

En odöd bard/dirgesinger/ranger lizardfolk med en orangutang som animal companion, kanske? :gremtongue:

Feliath

Swashbuckler
Planescape brukar alltid förleda mig att vilja spela alver med plommonstop, primitiva skjutjärn och märkliga fickur som visar den relativa tiden på flera plan samtidigt.

That said: magikerwhatever/Planeshifter (från Manual of the Planes) har jag alltid tyckt var en shit hot grej helt enkelt för att de får världens grymmaste level 10-förmåga. Fast vid det laget är man förstås level 17, minst...

Eller också tar du Vitulvs råd och spelar ödleman med tam apa, och då ska du förstås vara knarkmånglare: Sorceror eller så verkar ju mest intuitivt då, men Artificer kanske vore lattjo? Jag tänkte spela något liknande en gång i ett helt annat spel, och då var det rätt mycket arabgrejen jag körde på. Drakmän + arabkläder = victory.

Doppelgangerrogue är i och för sig jävligt lajbans det med.

/Feliath — underklassen äter dina barn

Sodivra

Champion
Nu vet jag inte vad en changeling gör, men kan man inte tänka sig att din rollperson morphar fram maskerna ur sitt eget ansikte?
Jag kanske skulle kunna få SL att godkänna det, fast jag är mer intresserad av riktiga masker.

Faktum är att det behöver ju inte vara en changeling under maskerna. Det kommer ju i vilket fall vara någon som bygger sitt liv på förklädnader, och de andra rollpersonerna kommer kanske aldrig lista ut vad det är för en ras under masken.

Lite som min förra, och enda, D&D-rollperson. Det tog två spelmöten innan de listade ut gnollen var en hona. Ja, varför inte spela en gnoll under maskerna? Det skulle få dom att flippa ut, ha ha.

Men dopplegangern är still going strong.

fast jag är mer intresserad av riktiga masker
Jag föreställde mig en typ som går omkring i maskeradaktiga masker med olika ansiktsuttryck på, tänk dig 1600-tals maskeradbaler, samt kanske en mask med flera olika färger som har ett mer illagrinande uttryck.
I samma veva så kom ju filmen V for vendetta in i tankarna. Där har du en cool inspiration till en karaktär om inte annat, samt hans coola mask.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Det skulle kunna vara kul att spela, om så bara för att få göra egna masker av papperstallrikar - Var det inte du som gjorde det någon gång?"

Tyvärr inte.

"Jag tänker mig en virvlande dervish i heltäckande tygstycken som aldrig ens tar av sig sina masker, identitetslös och läskig."

"Identitetslös" kan, om du går vidare med changelingsaken, vara rätt passande. I fluffet beskrivs de ju som en ras som har långt ifrån en egen identitet -- vissa går till och med så långt så att de helt och hållet försöker leva som en annan ras, utan att ha någon koppling till sitt eget folk. Andra lever på att ständigt byta identiteter, medan bara ett litet fåtal faktiskt lever oberoende av andra raser.

"Men är man tuff då? När jag tar på mig min Demonmask och åkallar mina bestar, kommer mina fiender verkligen tänka då "Oh shit oh shit oh shit, DEMONMASKEN!!!"

eller kommer de tänka "Jahapp, här kommer han som kan göra en massa saker, men inte är bra på något igen"
"

Ja, vill du vara bra på att slåss finns det bättre klasser, men i fråga om utility är den här klassen svårslagen. Summon Monster IV är inte det mest maxade på level 10 (å andra sidan är det bara en nivå ovanför när en sorcerer skulle få den), men du kan å andra sidan anpassa dig rätt bra till vad situationen kräver.

Eller så kör du, som Feliath skrev, en planeshifter. Bara för att det är häftigt att bygga sitt eget plan på level 10.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Lite som min förra, och enda, D&D-rollperson. Det tog två spelmöten innan de listade ut gnollen var en hona. Ja, varför inte spela en gnoll under maskerna? Det skulle få dom att flippa ut, ha ha."

Eller... en changeling förklädd till en gnoll! Som är förklädd till en ödlemänniska!

Man Mountainman

Storsvagåret
Det skulle kunna vara kul att spela, om så bara för att få göra egna masker av papperstallrikar - Var det inte du som gjorde det någon gång?
Det var jag. I Wraith, där varje spelare även spelar en annan rollpersons "skugga". När man gestaltade "skuggan" fick man hålla upp masken för ansiktet.

/Kalle

Dimfrost

Special Circumstances
Alla kampanjer blir nog snäppet bättre med lizardfolk.

Och en apa.
Oooh. Tillsammans med dina nyligen avslöjade homosexuella tendenser måste jag dra slutsatsen att du stöter på mig. :gremgrin:

För att återgå till ämnet: jag tycker githyankis är väldigt häftiga; de är dessutom bra på att flyga eterskepp av olika slag. Det var vad jag spelade sist vi spelade Planescape, men det var visserligen inte med D&D-reglerna.

Feliaths förslag rockar också.

/Dimfrost