Nekromanti [D&D] DD-serien (BotFK, SS, FotY)

Eksem

Champion
Vad tycker ni om DD-serien*? Jag har precis spellett klart första delen, Barrow of the Forgotten King. Jag gillade att den kändes ganska logisk, och att det blev några Aha-tillfällen när spelarna fick klarhet i vad som pågick. Jag gillar också det nya encounter-formatet, och att alla encounters åtföljs av taktikexempel. Det var bra också att det inte fanns en massa story som inte dök upp i spel, utan allt användes, något jag tycker är väldigt viktigt.

Däremot var den alldeles för enformig och nästan obegripligt linjär. Det finns alltså inte ett enda meningsfullt val i hela äventyret. Det är också väldigt få roleplaying encounters, och nästan alla som finns kräver är att karaktärerna behärskar undercommon.

Den är alltså en lång räcka stridsencounters, och ett pussel. Pusslet var jag tvungen att göra om helt, för i sin ursprungsform tar det typ 20 minuter att förklara, och 5 sekunder att lösa. Men grundidén, med bilden på dörren, gillade jag.

Alla encounters var dock väldigt väl genomförda, och var mycket roliga att spela. På det hela taget alltså roligt att spela igenom, men enformigt och med lite för få minnesvärda stunder och platser för att det skall ha en chans att bli en klassiker.

På Fenix-manér får den 8 i presentation, och 6 i innehåll, alltså klart godkänd, men inte värt en rekommendationsstämpel.

Härnäst följer då Sinister Spire, som jag är väldigt sugen på. Den skall innehålla en förstörd och gängstyrd stad i underdark, ett nekromantikertorn och en underjordisk sjö. Ser bra ut på håll i alla fall.

Vad har ni för erfarenhet av den här serien?

*Barrow of the Forgotten King, The Sinister Spire, Fortress of the Yuan-Ti

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har bara läst dem – inte spelat dem. (Och »läst« är nästan ett för starkt ord i sammanhanget.)

Mitt första intryck är ett »meh« som lutar åt ett »hmm« tack vare att de valt att ha med Yuan-Ti.

Så … jag svarar egentligen bara för att du ska slippa skammen i att ha en obesvard trådstart.