Nekromanti [D&D] Elementarer och ödlemän

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I min kampanj Unlife Less Ordinary ska nu rollpersonerna ta sig till ett träsk, bebott av lizardfolk och leta upp en magikers torn, där de hoppas finna den sista nyckeln som krävs för att lösa deras nya mästare från sitt magiska fängelse.

Min tanke är att halva äventyret skall utspela sig i träsket där de får passa sig för tre olika fraktioner;

1. Ödlefolken som bor där är inte vidare gästvänliga.

2. En mindre armé människor, anförda av paladiner och präster ur Helmkyrkan har också anlänt i syfte att först få tag på nyckeln och förhindra att Blodsstjärnan (rollpersonernas boss) släpps ut i världen.

3. Diverse träskmonster med aggresivt revirtänkande.

Andra halvan utspelar sig i tornet. När rollpersonerna når tornet där magikern bodde (han är död nu) kommer de att mötas av olika typer av elementarer som de på ett listigt eller våldsamt sätt måste ta hand om. De känner till att trollkarlen var en elementarmagiker och har därför bunkrat upp med diverse skyddsutrutning.

Tänkte med det här inlägget bara höra efter om någon av er spellett något liknande och har tips på häftiga saker som man kan hitta på med elementarer, träsk och ödlefolk.

- Niklas

Storuggla

Champion
Det folk vanligtvis gör med ödlefolk är att de blir ett slags amazonasindianer som bor i små byar och har sig. Hur kul är det? Varför kan inte ödlemännen vara lite tuffa för en gångs skull, de kanske bygger ziggurater, offrar levande människor (eller ödlor) till sin fjälliga gud Ankorp-Zetch, har värsta civilisationen som människorna bara inte brytt sig om? Jag tänker mig ett slags ödleazteker, eller ödleinkafolk. Det är vad jag gjorde med dem närjag spelledde ödlor i alla fall. Inte för att det hjälpte, spelarna tyckte ödlor var dumma saker och började slänga cone of cold på dem (kallblodiga varlser... suck...)

Storuggla, ohjälpsam till max

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tror att du och jag har ungefär samma syn på ödlemänniskor då. Jag har alltid tänkt ziggurater och människooffer. Ja, förutom i Mutant då, där bor de iofs i träsk, men de lyssnar på rockabilly och är mer white-trash i New Orleans träskmarker.

- Niklas

Storuggla

Champion
Okej. Ja, då var mitt råd ganska så sunkigt eftersom jag bara sa sådant du redan hade. Well... kom ihåg det där med kallblodigheten. De borde följa solens framfart på himlavalvet ganska ordentligt i sitt samhälle.. om du bara inte säger att de är varmblodiga, förstås. Är de ens kallblodiga enligt monsterboken?

Storuggla, also - lizards with hats!