Nekromanti D&D eller Svärdets Sång? (Nybörjare)

Hekks

Veteran
Hej!
Vi är en grupp nybörjare som är sugna på att testa rollspel. Alla är välbevandrade i brädspelsträsket och jag(dm) läser och skriver egen fantasy.

Undrar vilket av dessa rollspel ni rekommenderar och varför? Vill kunna skapa egna världar osv. eftersom.

Mvh

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Om du vill skapa egna världar tror jag att D&D är det bästa valet. Själv spelleder jag Svärdets Sång och gillar det, men där spelar man i "deras värld" så att säga.

Ni kan testa D&D genom att använda D&D Basic-reglerna som du hittar här:

http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules

Sen är det viktigt att tänka på "stilen", alltså hur ska världen uppfattas. I D&D är det i stora drag "high fantasy" och rollpersonerna blir superhjältar. I Svärdets sång är det mer känsla av "low to middle fantasy", mer drag åt "grim and gritty".

Fråga gärna följdfrågor!

MVH

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oh boy!

I grund och botten håller jag med Magnus Seter i allt han säger.

DnD kan vara rätt regeltungt, med många olika regler som så att säga inverkar med varandra. Detta kan vara en styrka också, om man är ny till rollspel för det finns nästan alltid nån regel man kan falla tillbaka på i en given situation om man inte vet hur man ska hantera det. Men det kräver att man har lite tid och ork att sätta sig in i det.

Att börja med basicreglerna som Magnus föreslår tror jag är en fantastisk idé, då den låter er pröva på hur det känns utan att investera några pengar (annat än möjligen lite tärningar).

Jag tänker även slå ett slag för Fantasy! som du också kan ladda ner gratis startregler för om du följer länken (och en massa andra gratisgrejer som äventyr och annat). Det har mycket simplare regler, vilket kräver lite mer hitte-på av er själva, men det kan vara ett allternativ att pröva på just som allternativ till DnD.

Fantasy! är generiskt just med tanken att man ska hitta på sin egen värld till det. Det ligger också hyffsat nära Svärdets Sång i hur reglerna fungerar.

God45

#PrayersForBahakan
D&D har den stora fördelen att flera versioner av det är gratis. Som Swords & Wizardry som är en klon av äldre versioner av D&D. Så helt gratis här: http://irontavern.com/wp-content/upl...te-revised.pdf

Skriver du själv fantasy är det också någon version av D&D du vill ha. Spelet är flexibelt, är gjort för att man ska kunna göra egna saker till det och folk har gjort hundratusen egna grejer till det.

Det finns också jättemånga väldigt bra D&D äventyr helt gratis! Som det här till exempel: https://www.rpgnow.com/product/11645...ilters=0_0_0_0

Svärdets sång är bra! Men det är nytt, specifikt och inte standard rollspelet alla kan på sättet D&D är det. Så ta någon version av D&D!

OSR eller upp till 2edition är regellätt och snabbt.

3ed, 3.5 och Pathfinder är regeltungt och svårt och har alla valen.

4edition är inte till för nybörjare. Undvik! Kolla på det när du spelat ett år och dra egna slutsatser.

5ed är den nyaste versionen, det finns massa youtube videos om det, alla pratar om det online och det är de bästa bitarna från alla de andra versionerna.

Lycka till! Och välkommen till hobbyn.

(Och länka någon fantasy du skrivit! Jag vill läsa! :D )

Khan

Kondottiär
Jag vill slå ett slag för Hjältarnas Tid, ett extremt nybörjarvänligt spel. Det är liksom Fantasy eller D&D generiskt så ni kan anpassa världen som ni vill, men jag tycker det flyter mycket lättare än valfri version av D&D. Dessutom är det mycket mer lättillgängligt i text och många smidiga lösningar. Rekommenderas varmt.

Startkit med regler, äventyr och exempel-RP finns här: https://lore.pub/asset/link/demopaket-hjaltarnas-tid-20161001.pdf
Om ni gillar det finns mängder med mer gratismaterial här: https://helmgast.se/hjaltarnas-tid/

Hekks

Veteran
Grymt mycket bra info! Tackar och bockar, ska gå igenom allt ikväll :)

mvh

Dunderklumpen

Veteran
Bara för att förtydliga: Med D&D menar du Dungeons and Dragons 5e och inte Drakar och Demoner Retro (2016-års utgåva)?

Edit: För de spelen är ungefär lika olika som jordgubbar och en cykel. Bara så man är klar över det. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dunderklumpen;n310147 said:
Bara för att förtydliga: Med D&D menar du Dungeons and Dragons 5e och inte Drakar och Demoner Retro (2016-års utgåva)?

Edit: För de spelen är ungefär lika olika som jordgubbar och en cykel. Bara så man är klar över det. :)
Ah, mycket relevant fråga! Ser ut som alla svar hitills (inklusive mitt) baseras på att det göllde Dungeons and Dragons.

God45

#PrayersForBahakan
Ja, är det Drakar och Demoner eller Svärdets sång du väljer mellan är Ss bättre. Men jag föreslår Dungeons & Dragons,

luddwig

Lawful evil
Hej Hekks och välkommen hit

Jag föreslår att ni testar flera olika spel innan ni börjar spela någon längre serie av äventyr. Det finns många rollspel som är bra men kan ge väldigt olika spelupplevelser. Många spel finns också gratis att ladda ner, eller att låna på biblioteket. Så ta er tid att läsa och testspela. Det kommer att löna sig i längden.

Av Dungeons & Dragons och Svärdet sång tycker jag att du ska välja DnD, men någon avskalad variant. För fantasy med lite udda inslag och ett eget världsbygge är Svärd & Svartkonst (som bygger på gammel-DnD) väldigt bra. Och om du med D&D menade Drakar och Demoner tycker jag att du ska välja något annat. Det fanns en tid då DoD var det bästa fantasyrollspelet (eller åtminstone ett av dem) men var länge sedan.

Mogger

Hipsteranka
Hekks;n310123 said:
Hej!
Vi är en grupp nybörjare som är sugna på att testa rollspel. Alla är välbevandrade i brädspelsträsket och jag(dm) läser och skriver egen fantasy.

Undrar vilket av dessa rollspel ni rekommenderar och varför? Vill kunna skapa egna världar osv. eftersom.

Mvh
Ni kan också fråga er vilken typ av berättelser ni vill spela, och vilken typ av miljö ni vill att de ska utspela sig i. Är ni exempelvis Lord of the Rings-nördar skulle ex. The One Ring passa finfint. Gillar ni Stranger Things kanske Varselklotet kan vara en bra match? Det finns hur många bra spel som helst och det finns egentligen ingen anledning att bestämma att man ska välja ett av två på förhand.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om jag skulle välja något av dem så skulle jag välja Svärdets sång. Det passar mig betydligt bättre vad gäller regelmängd, regelfunktion och hur det färdiga materialet ser ut och ska användas.

Men det är stor skillnad på spelen, så det beror mycket på vad du vill ha. D&D är mer fantastiskt med mäktigare magiker och fler spektakulära varelser. Så om du tror att du gillar de sakerna, och vill ha extremt mycket valmöjligheter, mycket regler och mycket utrymme att skapa en egen värld, då ska du nog välja D&D.

Om du däremot vill ha en mindre regelmängd (Dock inte enklare eller sämre. En stor del av regelmängden i D&D upptas av besvärjelser och specialförmågor till rollpersonerna.) och vill få en helt färdig värld och kampanj som du kan spela direkt ur lådan utan speciellt mycket förberedelser -- då ska du välja Svärdets sång.

Lycka till!

Tant Ragnar

Gamle usling
Hade någon berättat för mig, vid tiden då jag reggade mitt första konto på wrnu, att vi i en framtid skulle unisont associera d&d med Dungeons &Dragons, samt självklart rekommendera det framför drakar&demoner ..... Tidernas förfall!

(Jag har inte lirat D&D själv men håller ändå med rekommendationen att köra på det, eller Fantasy! eller Hjältarnas tid framför Drakar/Demoner).

Hekks

Veteran
Har läst på en del nu och det där med att man dör lätt/are i Svärdets Sång lockar mig. Det känns som att man knyter an till sin karaktär mer. Och det är en del annat som drar mig till spelet också.

De flesta har rekommenderat d&d men vad tror ni om man hade börjat med Svärdets Sång och ev. senare gå till D&D om man vill bygga världar?

Oldtimer

Slava Ukraini!
God45;n310134 said:
4edition är inte till för nybörjare. Undvik! Kolla på det när du spelat ett år och dra egna slutsatser.
Hur menar du? 4th edition är väl inte mer nybörjarovänligt än någon annan version? Det är ju betydligt lättare att komma in i än 3/3.5 i alla fall. Och det är ju ett under av klarhet jämfört med AD&D (1 eller 2).

God45

#PrayersForBahakan
Oldtimer;n310220 said:
Hur menar du? 4th edition är väl inte mer nybörjarovänligt än någon annan version? Det är ju betydligt lättare att komma in i än 3/3.5 i alla fall. Och det är ju ett under av klarhet jämfört med AD&D (1 eller 2).
4th edition är sin egen best och är en dålig introduktion i allmänhet skulle jag hävda. Det är inte i sig svårt, men det gör en inga tjänster för att spela något annat senare.

God45

#PrayersForBahakan
Hekks;n310217 said:
Har läst på en del nu och det där med att man dör lätt/are i Svärdets Sång lockar mig. Det känns som att man knyter an till sin karaktär mer. Och det är en del annat som drar mig till spelet också.

De flesta har rekommenderat d&d men vad tror ni om man hade börjat med Svärdets Sång och ev. senare gå till D&D om man vill bygga världar?
Det är en bra approach! Det viktigaste är att du är entusiastisk! :)

Mogger

Hipsteranka
Hekks;n310217 said:

Jag har spelat rollspel i snart 30 år och har ännu inte provat D&D (bortsett från en kort period på 80-talet när vi spelade AD&D), så det går som sagt utmärkt att spela några av de övriga ca 10 000 spelen :)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag skulle säga såhär:
Svärdets sång: Snabbt regelsystem med fokus på berättandet, Enkelt och lättsmält. Väldigt välgenomtänkt och välskriven värld som på många sätt är unik i sitt upplägg.

D&D: Trögt regelsystem med fokus på detaljer och strider. Generisk värld där du kan stoppa in vad som helst. Inflation i magi och magiska prylar.

Jag hade med andra ord inte tagit i D&D ens med en stekhet tång. Svärdets Sång däremot är precis min kopp te.