I lite mer komplicerade digitalspel har man inte sällan ett par korta nybörjaruppdrag i början av spelet, så att man skall kunna lära sig spelets manövrer. Typiska sådana spel är t.ex. Warcraft eller Portal, där man över uppdragens gång lär sig grunderna i spelet.
Visst borde man kunna köra samma grej i ett komplicerat spel som D&D?
Jag undrar lite vilka saker man bör "lära ut"? Och hur skulle man kunna gå tillväga? Några saker jag tänker på är t.ex. 5-foot-step, bull rush och sådant, men även grundläggande spellcasting och annat.
Skulle det kännas konstigt att lägga upp en dungeon på det här sättet, att varje encounter lär ut en ny del av regelsystemet? Är det kanske bättre att bara testspela med lite minis på ett spelbräde och sätta igång på riktigt senare?
Visst borde man kunna köra samma grej i ett komplicerat spel som D&D?
Jag undrar lite vilka saker man bör "lära ut"? Och hur skulle man kunna gå tillväga? Några saker jag tänker på är t.ex. 5-foot-step, bull rush och sådant, men även grundläggande spellcasting och annat.
Skulle det kännas konstigt att lägga upp en dungeon på det här sättet, att varje encounter lär ut en ny del av regelsystemet? Är det kanske bättre att bara testspela med lite minis på ett spelbräde och sätta igång på riktigt senare?