Nekromanti D&D Essentials, D&D Board Games och Gamma World …

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tror att det kommer leda till att en del nya kunder går och skaffar D&D4. Dels för att det på pappret ser billigare ut än de vanliga grundböckerna, dels för att det finns typer som låter sig förledas av boxar (som undertecknad...).

Det jag blir lite fundersam på är dock vad »alla regler« innebär när det gäller kompendiet; är klassprogressioner och powers regler? Täcker de här två produkterna upp PHB och DMG tillsammans?

Gordeg

Hero
Tack Dante för att du sammanställt detta i behändligt artikelformat!

Röda boxen, Rules Compendium, Dungeon Master´s Kit: Inget jag kommer att titta närmare på. Visst kan det vara behändigt med alla regler samlade i en bok (RC) men när man redan har alla grundböckerna (och delar av spelgruppen har sina egna böcker) så känns det inte som ett nödvändigt köp.

Spelarböckerna Heroes of... verkar mer intressanta. Jag har än så länge avstått från att skaffa power source-böckerna, och jag tänker inte samla på mig rasböckerna, med av den enkla anledningen att de sammantaget kommer att bli så många och så omfattande. Jag vill inte att spelet ska svälla till oöverskådlighet. De här två böckerna tar visserligen bara upp tio klasser och det känns lite som en favorisering av de tio, men jag kommer åtminstone att titta närmare på dem, även om jag inte köper dem.

Master sets av Dungeon Tiles: En av varje är ett givet köp för mig. Jag har väntat på dem sedan jag såg dem i listan över kommande produkter. Jag gillar dungeon tiles och tycker att de fungerar väldigt bra så länge man bara behöver medium och large minis. (Större figurer funkar bättre på feta kartor.)

CapnZapp

Myrmidon
Whoa! :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Snacka om att Chris Pramas får lök på sin lax.

Dvs Green Ronins ägare som ju håller på att släppa Dragon Age i EXAKT detta format:

1) introduktion - check
2) bara de första levlarna - check
3) låda - check

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Christoffer

It's all pig.
Re: D&D Essentials, D&D Board Games och Gamma Worl

Jag är imponerad, det känns väldigt intressant och jag kommer garanterat köpa in mig på en ny rödbox när den väl kommer!

Dante

Staff member
DeBracy said:
Det jag blir lite fundersam på är dock vad »alla regler« innebär när det gäller kompendiet; är klassprogressioner och powers regler? Täcker de här två produkterna upp PHB och DMG tillsammans?
Det kan man undra. Produktblurben säger:

It contains the complete core rules for the 4th Edition Dungeons & Dragons Fantasy Roleplaying Game.

In addition to providing an overview of the game and how it’s played, this book presents the core rules in a format that is easily referenced during a game. It includes information on level advancement, combat, experience points, treasure, skills, equipment, and more.

Och Bill Slavicsek skriver på DDI:

[…] the Dungeons & Dragons Rules Compendium puts all the core rules of the game into a single volume for the first time. The rules are presented in a logical order, organized for easy access during a game session.

Och på bokens omslag står det »A Game Reference for All Players«.

Så det verkar som om kompendiet kan ersätta både PHB och DMG. Jag skriver »verkar« eftersom powers inte nämns någonstans.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inte varit sådär jätteintresserad av D&D4 tidigare, men RC verkar faktiskt vara en juste grej. Kanske blir att skaffa den och göra något av Midnight-böckerna jag samlat på mig.

Necross

Swashbuckler
Dante said:
The rules are presented in a logical order, organized for easy access during a game session.
Det är ju lika stor humor varje gång de gör den där "Nu presenterar vi minsann reglerna i en bra ordning"-grejen. Varför gjorde man inte det i första släppet undrar man, och sliter sitt hår samtidigt som man förgäves försöker hitta nåt i 4E-combatkapitlet. Vore det inte ärligare att bara skriva att man vill prångla grejorna en gång till?

CapnZapp

Myrmidon
Dante said:
Well … det är ju inte direkt någon NY företeelse i rollspelssammanhang.
Jag menar att Dragon Age var det första "lådspelet" jag hörde talas om - i "modern tid".

Vi snackar låd-revival alltså. Jag noterar att alla de årtal du nämner ligger på åttitalet eller tidigare, dvs för över tjugofem år sedan.

(Sen finns ju WFRP också, men det känns inte som ett klockrent exempel.)

Ymir

Liten kantbaron
Men fortfarande inga jakmän? :gremfrown:

och how'bout....jag vet...vettiga solomonster som inte är drakar och/eller lvl 10+!

Jag vill fortfarande se en Martial Controller, också.

- Ymir, sådetså

Dante

Staff member
Ymir said:
Men fortfarande inga jakmän? :gremfrown:

och how'bout....jag vet...vettiga solomonster som inte är drakar och/eller lvl 10+!
Det vet jag dessvärre inget om. Men vi får väl hoppas på MM3 som kommer i juni.

Eksem

Champion
Jag äger åtminstone 2 lådor från c:a millennieskiftet eller senare som är Dungeons & Dragons; lite figgar, lite formulär, lite tärningar, lite olika böcker och bara de första levlarna. Inte så oldschoolförpackat som den nya lådan, men i övrigt samma gamla.

CapnZapp

Myrmidon
Mja, jag räknar ju knappast dessa "intro"-set, och det verkar ju ingen annan heller göra. Jag har ett för AD&D (i gammeldags brädspelsformat) och det är ju helt värdelöst, både i sig självt, och jämfört med riktigt bra grejer i den genren (jfr Descent).

Jag vidhåller därför att trenden med lådförpackade spel är ny(gammal)! :gremsmile: