Nekromanti [D&D Essentials] Noobfråga; Stealth

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelledde D&D igår med ett par ur mitt gamla spelgäng. Alla är vi numera reformerade D&D-hatare... Vi hade ruskigt kul med det ganska simpla äventyret i röda Essentialsboken. Det finns dock (såklart) en hel del vi ännu inte greppar fullt ut... (och inte blir det enklare av feltryck...)

Nåja; jag har en regelfråga ang. Stealth som jag hoppas forumets äldste kan nedlåta sig att rteda ut åt mig:

Stealth i strid. Det står i Heroes of the Fallen Lands att man rullar Stealth i slutet av (oftast) en förflyttningshandling, mot en DC som är varje motståndares passive perception. Och att man måste ha åtminstone lite grann concealment.

Concealment beskrivs som att det kan handla om t.ex "dim light". I flera av rummen i röda boxen står det att det är "dim light" som belysning...

Nu till frågan/frågorna:

- När det står att ett rum har "dim light"; betyder det då att man kan rulla stealth i slutet av vilken förflyttning som helst (med -5 om det var fler än 2 rutor) och då vara "invisible" för fienden tills dessa att man ropar/rör sig och misslyckas med stealth/anfaller?

- Räknas det som att man har combat advantage eller nåt om man på det viset sneakar upp till någon och anfaller "osedd" (invisible)? Har man några fördelar av det utom att fienden får -5 på anfallsslaget för att man är invisible?

Tacksam för hjälp =)

Jarl

Hero
Kort svar på frågorna:

krank said:
- När det står att ett rum har "dim light"; betyder det då att man kan rulla stealth i slutet av vilken förflyttning som helst (med -5 om det var fler än 2 rutor) och då vara "invisible" för fienden tills dessa att man ropar/rör sig och misslyckas med stealth/anfaller?
Nej. Dim light är nog för att upprätthålla stealth, int för initiera. Tänk också på att "invisible" och "hidden" är olika saker.

krank said:
- Räknas det som att man har combat advantage eller nåt om man på det viset sneakar upp till någon och anfaller "osedd" (invisible)? Har man några fördelar av det utom att fienden får -5 på anfallsslaget för att man är invisible?Tacksam för hjälp =)
Ja, man har CA när man har "total concealment" (oavsett vad man fick det från). Generellt ger CA en sak: +2 på att träffa. Sedan kan specifika powers kräva CA, t.ex. en Rogue:s sneak attack.

Stealth-reglerna är väldigt tydliga nu efter alla revisioner.

För att bli "hidden":

1. Gör en förflyttning
1. Var dold i slutet av förflyttningen(ha total concealment eller full cover)
2. Slå Stealth vs. Passive perception

Tänk bara på att dessa saker bryter "hidden":
1. Längre förflyttningar än 2 rutor
2. att bli sedd (inte ha någon concealment)
3. attackera

Så motståndarna får sällan -5 på att attackera eftersom man bryter hidden så fort man attackerat själv.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Så motståndarna får sällan -5 på att attackera eftersom man bryter hidden så fort man attackerat själv.
Sällan; men det är hypotetiskt möjligt?

På sidan 301 i Heroes of the Fallen Lands står det "being hidden means being silent and invisible".

Och man bryter enligt samma regler inte stealth om man rör sig fler än 2 rutor; däremot måste man göra ett nytt -5 stealth check.

Det intressanta, tycker ju jag som simulationist, att "invisible" egentligen bara betyder "ger -5 att träffa och provokar inte AoO". Dvs, i praktiken är man inte alls osynlig, bara svår att träffa... Om en rollperson är "osynlig" så vet alltså SLP.er typ vart den är likförbannat. Systemmässigt ser jag inget som säger emot, även om man väl får anta att fienderna rent fluffmässigt borde bete sig som att de inte ser nåt och inte vet var rollpersonen är...

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Det intressanta, tycker ju jag som simulationist, att "invisible" egentligen bara betyder "ger -5 att träffa och provokar inte AoO". Dvs, i praktiken är man inte alls osynlig, bara svår att träffa... Om en rollperson är "osynlig" så vet alltså SLP.er typ vart den är likförbannat.
Korrekt.

Förklaringen är givetvis att i ett såpass speligt spel som 4E anses det inte finnas någon anledning ge större avdrag än runt plus minus fem.

Hela tänket "han är osynlig så han borde kunna skära halsen av monstret helt automatiskt" är fullständigt främmande för 4E's filosofi. (Säger inte du tänker så; bara ett exempel)

Ur 4E's synvinkel är -5 en JÄTTESTOR penalty.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Systemmässigt ser jag inget som säger emot, även om man väl får anta att fienderna rent fluffmässigt borde bete sig som att de inte ser nåt och inte vet var rollpersonen är...
</div></div>
Du är spelledaren, så du bestämmer.

Men notera att inget säger det måste vara så. Du är i din fulla rätt att tycka encountern är lätt som den är och att powern är bra som den är (herregud en -5 modifikation!!) och helt sonika låta monstren agera optimalt och omedelbart. Låt dem slå sina perception-slag.

Spelet är ju liksom gjort för att funka även då. Det finns inga "dolda antaganden" av sorten "powern snackar om osynlighet så då noterar monstren inget".

I 4E är beskrivningar uttryckligen fluff och inget att bry sig om.

Vill du ha en simulationistisk förklaringsmodell; tänk på att även om du inte syns, luktar du och hörs. (Att monstren kan "se" dig när du är osynlig är definitivt inte det avsteg från realism jag finner svårast att smälta, om jag säger så...)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Det intressanta, tycker ju jag som simulationist, att "invisible" egentligen bara betyder "ger -5 att träffa och provokar inte AoO". Dvs, i praktiken är man inte alls osynlig, bara svår att träffa... Om en rollperson är "osynlig" så vet alltså SLP.er typ vart den är likförbannat. Systemmässigt ser jag inget som säger emot, även om man väl får anta att fienderna rent fluffmässigt borde bete sig som att de inte ser nåt och inte vet var rollpersonen är...
Nja. Är du invisible och hidden vet SLP:er inte var du är utan måste gissa vilken ruta du står i när de attackerar. Gissar de fel missar de automatiskt.

<div style="margin-left: 40px;">Invisible Creatures and Stealth: If an invisible creature is hidden from
you (see "Stealth"), you can neither hear nor see it, and you have to
guess what space it occupies. If an invisible creature is not hidden
from you, you can hear it or sense some other sign of its presence and
therefore know what space it occupies, although you still can’t see it.

Make
a Perception Check: On your turn, you can make a Perception check as a
minor action to try to determine the location of an invisible creature
that is hidden from you.

</div>Och då invisible = total concealment är det ju bara dumt av den osynlige att inte flytta sig minst en ruta och då få slå en Stealth check för att försöka bli hidden.

Rickard

Urverk speldesign
Jarl said:
1. Gör en förflyttning
1. Var dold i slutet av förflyttningen(ha total concealment eller full cover)
2. Slå Stealth vs. Passive perception

Tänk bara på att dessa saker bryter "hidden":
1. Längre förflyttningar än 2 rutor
2. att bli sedd (inte ha någon concealment)
3. attackera
Så om man ska spela en sniper (tjuv med armborst) så får man bara attackera varannan runda. Korrekt?

/Han som gjorde en tjuv med Fleeting Ghost som han pensionerade när han upptäckte regel-ändringarna i PHB2

CapnZapp

Myrmidon
Redan i första upplagan av 4E fanns det gott om "lurker"-monster som förväntades lägga varannan runda på att lurka runt, och bara varannan runda göra något vettigt.

Därmed inte sagt att jag inte förstår din tvehågsenhet att själv agera så...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Han said:
Så om man ska spela en sniper (tjuv med armborst) så får man bara attackera varannan runda. Korrekt?
Inte om du väljer rätt powers.

Deft Strike (at-will 1) låter dig flytta 2 rutor innan attacken.

Gloaming Cut (at-will 1) låter dig shifta Int mod. rutor och göra en Stealth check för att bli hidden (om du har total concealment eller superior cover) efter attacken.

Om du flyttar så att du har cover bryter du inte hidden förrän efter din attack, så under optimala förhållanden får du en attack med combat advantage (och sneak attack) varje runda.

CapnZapp

Myrmidon
Jag tror vi kommer mycket snabbare till slutet av den här diskussionen om ni som anser att det går att bygga en stealth-baserad rogue förklarar med ett fullständigt exempel hur man ska bete sig.

Alltså; inte bara slänga ut "du tar de här powersen" utan likt ett matrecept går igenom exakt vilka powers som ska användas i vilken specifik ordning.

Så kan vi diskutera stridseffektiviteten/skadepotentialen för detta tillvägagångssätt efteråt! :gremsmile:

PS. Jag tror - utan att vara säker - att inledningsvis (alltså när 4E först släpptes) gick det inte alls. Dels fanns inte alla de powers som jag är övertygad om att ni kommer förklara man ska använda; dels fungerade Stealth mycket mer restriktivt (eller typ inte alls). Som jag minns det kunde Roguen förvänta sig att få till Stealth typ i början av en strid och kanske någon gång till (utan att förlita sig på sina vänner vill säga). Nu vill vi se ett exempel där Roguen på ett tillförlitligt sätt tillskansar sig Sneak Attack på nästan samtliga sina handlingar, och det utan att behöva gå in i närstrid (och allt det som hör därtill: förlust av hit points; behov av att öka sitt försvar etc).

krank said:
Nåja; jag har en regelfråga ang. Stealth som jag hoppas forumets äldste kan nedlåta sig att rteda ut åt mig:

Stealth i strid.

Hellzon

Långsamma Vargen
CapnZapp said:
Jag tror vi kommer mycket snabbare till slutet av den här diskussionen om ni som anser att det går att bygga en stealth-baserad rogue förklarar med ett fullständigt exempel hur man ska bete sig.
Grejen med oerratade Stealth verkar vara att reglerna var otydliga, nu när jag tittar tillbaka. Men ett försök iaf (användande enbart PHB1):

Du behöver:
Powern Deft Strike. Dex vs AC, blabla, flytta två rutor innan du anfaller. Funkar med avståndsvapen.
Cover. Inomhus står du bakom ett hörn, utomhus gömmer du dig i buskar. Det här är helt klart den svåra punkten.

Du vill ha:
Ett avståndsvapen som funkar med Sneak Attack - slunga, kastknivar eller armborst.
Stealth-träning. Roguen får det automatiskt.

Du skulle inte gråta av att ha:
Featen Press The Advantage (få CA mot folk du crittar när du redan har CA). På högre level kombinerar du med PP:n Daggermaster (critta på 18-20) och annat gott som har med crittar att göra.
Featen Distant Advantage (PHB2). Du får CA mot fiender som är flankade av dina allierade.

Och ungefär nu inser jag att du frågar om en stealth-baserad rogue, inte specifikt en sniper. Menmen, sniperbyggande är lättast.

Taktiken då:
Runda 1: Du börjar ståendes bakom ett hörn/i ett buskage. Slå Stealth, använd Deft Strike för att poppa fram och anfalla (med CA och hela baletten). Eftersom inte originalregel för Stealth specifierar när man slutar vara gömd måste vi rimligtvis gå till erratan och konstatera att man blir ogömd i slutet av den handling som tog en ut ur ens gömställe. Hela poängen med Deft Strike blir då att kunna hoppa fram och skjuta i samma handling.
Ta en move action och göm dig bakom hörnet igen, alternativt shifta en ruta i buskaget. Slå Stealth för att bli gömd.
Runda 2: Rinse and repeat.

Det kan ta en runda att springa och gömma sig, men sen borde det vara lugnt förutsatt att diverse Defenders gör sitt jobb.

Rickard

Urverk speldesign
Dante said:
Inte om du väljer rätt powers.

<span style="font-style: italic;">Deft Strike</span> (at-will 1) låter dig flytta 2 rutor innan attacken.
Ah, tänkte inte på den förmågan. Tackar för svaret. :gremsmile:

/Han som borde hitta en spelgrupp nu när han fixat sig ett hus