Nekromanti D&D Essentials "Red Box" Unboxing

Ond bråd död

Swashbuckler
Wizard verkar helt klart lyhörda för vad folk vill ha. Nu är det inne med old school, då kommer detta. Sen är väl kanske inte spelet i sig särskilt old school. :gremsmile:

Eksem

Champion
Ser väldigt trevligt ut, och jag kommer säkert att köpa den trots att jag har absolut ingen som helst nytta av den :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ser riktigt, ritkgbit najs ut. Lagom tjocka böcker och så. För mig som haft svårt att ta mig in i både 3e och 4e's spelarhandböcker pga enligt mig dåligt pedagogiskt upplägg och allmänt krångel så känns det här mycket spännande.

Tidigare böcker har känts mycket som att de utgår från att folk redan vet "hur man brukar göra i D&D"...

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Har nu gjort klart för familjen att det är sån jag vill (ska) ha när jag fyller år, jag har nog inte sett fram emot en födelsedag som denna på mycket länge, löjligt pepp börjar jag bli.
Synd att det bara är level 1-2 till 3 eller 5 hade varit alldeles lagom.

CapnZapp

Myrmidon
Fyrans PHB var inget annat än en pedagogisk katastrof.

När det känns träigare och tristare att läsa en rollspelsbok än typ Gula Sidorna är någonting fel...

CapnZapp

Myrmidon
Hans. said:
Synd att det bara är level 1-2 till 3 eller 5 hade varit alldeles lagom.
Då säljer Wizards mer än gärna ett ex. av D&D Rules Compendium till dig.

Ja, och ett ex. av D&D Player Essentials – Heroes of the Fallen Lands såklart. Eller varför inte ett ex. av D&D Player Essentials – Heroes of the Forgotten Kingdoms? Eller varför välja, ta bägge!!

:gremwink:

Ett alternativ är att istället satsa på Dragon Age. Där får du också en fin retrolåda. Och där får du just levlarna 1-5.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
CapnZapp said:
Ett alternativ är att istället satsa på Dragon Age. Där får du också en fin retrolåda. Och där får du just levlarna 1-5.
Men även där är det ju bara lådan som är retro. Och Essentials-lådan är mer retro än Dragon Age-lådan. Sen tror jag Dragon Age är ett ganska sunkingt alternativ till 4E rent spelmässigt. Det är inte direkt som att spelen har samma tänk över huvud taget.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Annars kan man ju kika på Rolemaster-grundsettet. Det fixar level 1-50, rimligen 250% bättre än D&D grundsettet. :)

Jonas R.

Veteran
Hmm, som rpg light kanske det vore nått. Men konceptet med mer styrd karaktärsutveckling och mindre att göra vid karaktärsskapande slår mig inte som direkta fördelar i ett rollspel. Om man inte kan bygga sin karaktär efter eget huvud... ja då kunde man lika gärna spela ett vanligt brädspel. 4th ed är redan mycket närmare brädspel än de flesta andra. Sen tyckte jag det var lite småkul att snubben i videon var trött på allt man måste göra för att skapa en karaktär i 4th ed. Han skulle se Eon :gremlaugh:

krank

CapnZapp said:
Fyrans PHB var inget annat än en pedagogisk katastrof.

När det känns träigare och tristare att läsa en rollspelsbok än typ Gula Sidorna är någonting fel...
Tja, jag tyckte inte det var så mycket "tråkigT" som "svårt att greppa/dåligt förklarat". Alltså, det blev en hel del bläddrande och fipplande innan jag greppade grunderna, och det tycker jag är helt värdelöst.

Sedan gillar jag ensidiga rollformulär också. Även där ett stort plus för Essentials... Synd att man väl lär behöva de där extra papprena när man går upp en bit i level. Suck.

CapnZapp

Myrmidon
Ja, det är viktigt att det står klart för alla att i ett avseende skiljer sig inte Essentials från något av de otal tidigare "intro"-spel från WotC (eller TSR!):

Deras existens bygger på att få in nya spelare till huvudspelet D&D.

Det finns inte nu (och har aldrig funnits) en ärligt menad avsikt att skapa en enklare produkt som man kan nöja sig med om man tycker de fulla D&D reglerna är för komplicerade.

Köp inte Essentials om du inte är fullt på det klara med att såfort din gubbe blir varm i kläderna så behöver du de fulla massiva D&D reglerna.

Du behöver då både "D&D Rules Compendium" och en av "D&D Player Essentials – Heroes of..." böckerna.
(Alternativt gamla PHBn plus DMGn plus ett lass med errata. Alternativt en månads prenumeration på DDI och antingen en rejäl skrivare eller bärbara datorer till alla).

CapnZapp

Myrmidon
Det är i detta sammanhang jag vill lyfta upp Dragon Age.

För att spela detta spel behöver du...

Dragon Age Box Set 1.
Två lättillgängliga små häften.

Så småningom släpps fler set, men det är då samma spel. Inte ett väsentligen mycket mera komplicerat spel. Inte det "riktiga" spelet som du bara kan spela om du köper massor med katalogtjocka böcker till.

krank

CapnZapp said:
Deras existens bygger på att få in nya spelare till huvudspelet D&D.
Givetvis. Jag vill inte spela en urvattnad version av 4e; jag vill ha en ingång till 4e... När jag väl spelat 4e i grupp, med folk omkring mig som kunnat introducera (och tålmodigt förklara gång på gång) hur saker funkar för mig så har jag tyckt om spelet. Jag vill ha en produkt som ger mig den där mjukstarten, som låter mig upptäcka spelet utan att behöva fråga alla andra hela tiden.

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Givetvis. Jag vill inte spela en urvattnad version av 4e; jag vill ha en ingång till 4e... När jag väl spelat 4e i grupp, med folk omkring mig som kunnat introducera (och tålmodigt förklara gång på gång) hur saker funkar för mig så har jag tyckt om spelet. Jag vill ha en produkt som ger mig den där mjukstarten, som låter mig upptäcka spelet utan att behöva fråga alla andra hela tiden.
Då kanske Essentials är något för dig.

Jag; som plöjt igenom böckerna, spelat spelet, lärt mig dess finesser, tröttnat på dess brister; jag vill ju hellre se ett spel som inte leder till det fulla 4E.

(Om du som läser detta känner igen dig i att du antingen tycker 4E är för annorlunda, för komplicerat eller för dåligt; då kan du se min kritik av Essentials och min rekommendation av Dragon Age i det ljus som jag avsåg :gremsmile: )

krank

CapnZapp said:
(Om du som läser detta känner igen dig i att du antingen tycker 4E är för annorlunda, för komplicerat eller för dåligt; då kan du se min kritik av Essentials och min rekommendation av Dragon Age i det ljus som jag avsåg :gremsmile: )
Det gör jag verkligen inte; jag gillar 4e's brädspelighet och tycker det överlag funkar bra; 4e känns som ett D&D som spelar på sina styrkor; det taktiska och speligheten. Jag gillar att det till skillnad från 3.x inte försöker med saker jag inte tycker att det lyckas med; 3.x kändes alltid som en halvmessyr för mig. inte riktigt taktiaskt, inte riktigt "ROLLspel" för att använda en utdaterad term. jag kan inte känna karaktärsinlevelse i 3e - det kan jag inte i 4e heller, men där finns det iaf taktik och roliga strider =)

Ymir

Liten kantbaron
Jag fattar inte; vad är essentials? Kommer jag fortfarande kunna spela D&D med de regelböcker vi redan har, eller måste jag köpa/pirata/lära mig nått nytt skit? (I.e; kommer character editorn och monster builder sluta funka med Player's Handbook och Monster's Manual?).

- Ymir, undrar

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir said:
Jag fattar inte; vad är essentials? Kommer jag fortfarande kunna spela D&D med de regelböcker vi redan har, eller måste jag köpa/pirata/lära mig nått nytt skit? (I.e; kommer character editorn och monster builder sluta funka med Player's Handbook och Monster's Manual?).

- Ymir, undrar
Om man vill vara riktigt konkret kan man väl säga det är ett alternativt sätt att presentera samma regler, kombinerat med något förenklade versioner av samma klasser.

Du behöver nog inte bry dig ett dugg om det om du inte vill.