Mäster Johan said:
Det ser ut som en nybörjarbox av D&D. Vet du om de kommer utveckla den parallellt med 4 ed?
Lådan med level 1-2 är bara ytterligare en i raden av TSR/WotCs introlådor som kommer misslyckas eftersom enda syftet är "när du köpt mig, köp Player's Handbook och börja spela det riktiga spelet".
Mäster Johan said:
Vet du om de kommer utveckla den parallellt med 4 ed?
Det är inget eget spel. Inget "parallellt".
Essentials är fortsättningen på 4E. Inte lådan då, men den mjukinbundna boken. (Lådan är inte det viktiga med essentials om du frågar mig). Boken innehåller inga nya klasser men väl nya "builds" för de klassiska åtta klasserna.
Tanken är att renodla den numera vildvuxna floran av options; att erbjuda det "essentiella" med D&D.
En gubbe framslagen med Essentials ska kunna äventyra sida vid sida med en Human Fighter från PHB1 och en Ardent Shardmind från PHB3. Samma regler, bara att man kan i Essentials få dem omformulerade och redan från början med all errata inbakad.
Sedan om folk som redan spelar spelet märker att Essentials-böckerna erbjuder finare loot och skarpare powers och därmed köper de böckerna med så lär inte WotC klaga...
Jag tror inte det är oärligt att kalla Essentials för "D&D version 4.1" om man måste sammanfatta i tre ord.
(De har uppenbarligen lärt sig av 3.5-debaclet...)