Nekromanti D&D essentials

Ulfgeir

Swashbuckler
Verkar som om det nu kommer komma en ny upplaga (sort-of)av D&D (igen)..

De släpper en sak de kallar D&D essentials, som gör om olika classer. De påstår att det inte är D&D 4.5. Nåja, vi får väl se..

Länk

/Ulfgeir

Ymir

Liten kantbaron
Jag gillar hur de lyckats att inte få med några av de verkligt koola klasserna eller raserna. Bra jobbat.

Jag undrar hur det kommer påverka character editorn, dock.

- Ymir, oentusiastisk

Mäster

Veteran
Det ser ut som en nybörjarbox av D&D. Vet du om de kommer utveckla den parallellt med 4 ed?

Låter som ett smart beslut då tre tjocka böcker, tärningar och figurer kanske kan vara en lite väl saftig investering när man är tolv, tretton år gammal. Minns själv hur man kände när man såg havet av D&D 2ed produkter på Tradition på det goda 90-talet.

Mäster Johan
http://www.boningen.org
- som fortfarande lever trots sommaren.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
http://critical-hits.com/2010/01/29/dd-xp-2010-dungeons-dragons-essentials/

Låter som en rätt OK nybörjarintroduktion, den där röda boxen. Jag kanske köper den, för att se om den har vettigare upplägg än den enligt mig rätt gräsliga 4e Players Guide... Jag går verkligen vilse i den, varje gång. Funkar nog bra som uppslagsverk, men saknar alla pedagogiska ambitioner, och att läsa framifrån och bak går inte riktigt så bra som jag skulle önska...

Ulfgeir

Swashbuckler
Här kommer en första preview av D&D Essentials innehåller.
Länk

Nu är jga ju ingen expert på vanliga D&D 4rth ed, men det känns som om det här är lite mer åt Star Wars Saga edition.

CapnZapp

Myrmidon
Mäster Johan said:
Det ser ut som en nybörjarbox av D&D. Vet du om de kommer utveckla den parallellt med 4 ed?
Lådan med level 1-2 är bara ytterligare en i raden av TSR/WotCs introlådor som kommer misslyckas eftersom enda syftet är "när du köpt mig, köp Player's Handbook och börja spela det riktiga spelet".

Mäster Johan said:
Vet du om de kommer utveckla den parallellt med 4 ed?
Det är inget eget spel. Inget "parallellt".

Essentials är fortsättningen på 4E. Inte lådan då, men den mjukinbundna boken. (Lådan är inte det viktiga med essentials om du frågar mig). Boken innehåller inga nya klasser men väl nya "builds" för de klassiska åtta klasserna.

Tanken är att renodla den numera vildvuxna floran av options; att erbjuda det "essentiella" med D&D.

En gubbe framslagen med Essentials ska kunna äventyra sida vid sida med en Human Fighter från PHB1 och en Ardent Shardmind från PHB3. Samma regler, bara att man kan i Essentials få dem omformulerade och redan från början med all errata inbakad.

Sedan om folk som redan spelar spelet märker att Essentials-böckerna erbjuder finare loot och skarpare powers och därmed köper de böckerna med så lär inte WotC klaga...

Jag tror inte det är oärligt att kalla Essentials för "D&D version 4.1" om man måste sammanfatta i tre ord.

(De har uppenbarligen lärt sig av 3.5-debaclet...)