Min son har precis fyllt sex år och jag har bestämt mig för att lura in honom i D&D-träsket. Vi håller på och spelar igenom soloäventyret i den svenska Titanutgåvan av D&D, men snart är det dags att lura in några av hans kompisar också. Eftersom deras läsförmåga är kraftigt begränsad känner jag att jag gärna vill förenkla det hela något jämfört med Mentzer-D&D (kanske med sådana hädelser som att ta bort grundegenskaper, ge fler starthitpoints och ha ökande AC). Jag har ett antal idéer om hur jag skulle kunna göra detta, men med all säkerhet finns det någon därute som har minst lika bra idéer som jag som jag skulle kunna ta inspiration ifrån. Är det någon som känner till någon bra barnvariant av D&D? Den bör baseras på någon av Basicutgåvorna från 80-talet, eftersom det gör det lättare för mig att sno översättningar från Titanutgåvan. Åsikter som "pröva Äventyr/Fantasy/Ensamma Vargen/Morrowhayle/Hero Kids i stället" göre sig för tillfället inte besvär. Min son gillar dessutom att det finns olika tärningar, så förslag som tar bort denna feature från rollspel kommer jag att bortse ifrån.
Den som själv har lysande idéer om hur Basic D&D går att göra ännu mera basic får också gärna komma med förslag..
Den som själv har lysande idéer om hur Basic D&D går att göra ännu mera basic får också gärna komma med förslag..