Nekromanti D&D för barn

Hunk

Hero
Min son har precis fyllt sex år och jag har bestämt mig för att lura in honom i D&D-träsket. Vi håller på och spelar igenom soloäventyret i den svenska Titanutgåvan av D&D, men snart är det dags att lura in några av hans kompisar också. Eftersom deras läsförmåga är kraftigt begränsad känner jag att jag gärna vill förenkla det hela något jämfört med Mentzer-D&D (kanske med sådana hädelser som att ta bort grundegenskaper, ge fler starthitpoints och ha ökande AC). Jag har ett antal idéer om hur jag skulle kunna göra detta, men med all säkerhet finns det någon därute som har minst lika bra idéer som jag som jag skulle kunna ta inspiration ifrån. Är det någon som känner till någon bra barnvariant av D&D? Den bör baseras på någon av Basicutgåvorna från 80-talet, eftersom det gör det lättare för mig att sno översättningar från Titanutgåvan. Åsikter som "pröva Äventyr/Fantasy/Ensamma Vargen/Morrowhayle/Hero Kids i stället" göre sig för tillfället inte besvär. Min son gillar dessutom att det finns olika tärningar, så förslag som tar bort denna feature från rollspel kommer jag att bortse ifrån.

Den som själv har lysande idéer om hur Basic D&D går att göra ännu mera basic får också gärna komma med förslag..

Hunk

Hero
Några lösa funderingar som jag själv har:
  • Ta bort grundegenskaper, men baka in bonusar från dem i klasserna. Krigaren skulle då t.ex. ha +2 på anfall och skada på närstridsvapen, medan tjuven har +2 på avståndsvapen och pansarklass.
  • Starta vid level 2 (åtminstone för de "mänskliga" klasserna. Dagens barn tillhör ju den curlade generationen och lite fler livspoäng och att prästen kan hela en gång per dag redan från början funderar jag på att köra med, även om det är ett brott mot stil, klass och tradition.
  • Behålla räddningsslagskategorierna från "Classic". "Räddningsslag mot dödsstrålar och gift" är mycket charmingare än "Tålighetsbonus" eller vad man nu skulle kalla det om man strömlinjeformade.

God45

#PrayersForBahakan
Det låter som om du är inne på helt rätt spår. Vilket äventyr tänker du köra för dem?

Robert

Warrior
Jag tror iofs att mekaniken är en underordnad faktor för hur roligt barnet kommer att ha. Det viktigaste tror jag är att TV-spelifiera upplevelsen med tydliga utmaningar och belöningar när man klarar av dem. Sedan måste nästa utmaning på för att hålla intresset uppe. Jag tror också att persongalleriet är viktigt. Skylanders kan vara en bra inspirationskälla.

Kanske inte vad du frågade efter...men, men

Hunk

Hero
Jag tänker nog börja med minidungan som finns med i spelledarboken. Sedan knåpar jag nog ihop något eget (förmodligen utifrån någon karta jag hittar på nätet). Om de fastnar i träsket kan Glömda Staden/Lost City vara ett framtida mål, men den är nog för stor för att köra igång med för tidigt. Någon form av utforskning av ett kraschlandat rymdskepp är nog också ett mål. Expedition to the Barrier Peaks kan användas som inspiration, men jag får nog dra ned storleken och nivån avsevärt. En Bolimbompavariant av Tower of the Stargazer kan också vara aktuell.

Min son har i alla fall lärt sig att det kan vara smart att fly när man blir skadad av motståndarna, efter två försök med spelarbokens soloäventyr.

Zadrith

Hero
Har tre grabbar som jag börjat spela rollspel med tidigt. Jag gjorde ett eget system med ett fåtal egenskaper som alla hade en lien symbol i stället för text. Ett svärd för närstrid, en pilbåge för avståndsvapen, ett öga för att hitta saker och så vidare. Sedan körde jag med slag under eller lika med värdet med en grön T6 för lätta slag, en gul T8 för medelsvåra slag och en röd T10 för svåra slag.

Fungerade bra i den åldern, de förstod systemet och efter ett par speltillfällen kunde de göra någon slags bedömning av sina chanser utifrån det.

Det var ju inte D&D men det går säker att tillämpa vissa delar av det där också.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Du kanske ska planka lite symboler från Mattias Lejbrinks fiffiga formulär? Pingar dig i OSR-gruppen på Fejjan!

Hunk

Hero
Något som har fått mig att ligga sömnlös om nätterna är hur man skall hantera tjuven och dess förmågor. För det första är tjuven helt värdelös i BECM (är ganska kass i övriga D&D-inkarnationer också, men BECM är nog den där tjuven är allra mest kass) och för det andra så vet jag inte om det är värt att slänga in en massa förmågor med procenttärningar eller en annan liknande mekanik. Man skulle ju förstås kunna slänga in en kortbaserad mekanik med dagliga specialförmågor (t.ex. automatiskt gömma sig i skuggorna en gång per dag), men det skulle inte underlätta en övergång till "riktiga" D&D, så det tilltalar mig inte.

Min temporära lösning är nog helt enkelt att skippa tjuven från början. Dessutom tror jag också att jag skippar dvärgen, alven och hobbiten från början också. Jag tror förvisso att min son vill spela en dvärgpräst (för det finns en sådan i det gamla X-Boxspelet D&D Heroes som han har provat på), men då kör jag nog bara med den vanliga prästen. Däremot så tänker jag mig att det kan vara kul att ha lite variation på krigarna, så jag tror att jag delar upp krigaren i tre subklasser: Krigare (+2 på attack och skada i närstrid), Spejare (+2 på avståndsattack och AC) och Jägare (en hybrid av dem båda med +1 på allt). Lite plusmodifikationer är alltid bra så att barnen lär sig räkna :). Samtliga krigartyper är helt obegränsade när det gäller vapen och rustning och kan hantera fällor, gömma sig etc som en tjuv hade kunnat om de funnits. Smyga kan de dock bara göra i lätt rustning. Någon realism får det ju vara :).

Prästen ger jag en mycket mer begränsad formellista (kanske endast Läka lätta skador) + såklart Fördriva Vandöda. Jag tror också att jag ger prästen +1 på attack och skada i närstrid (helt enkelt hanterar prästen som om han hade +1 i både STR och WIS).

Magikern får välja två formler från början, som jag sätter på kort. Urvalet kommer att bestå av Trollpil (Magic Missile), Sömn, Sköld och kanske någon till. Kanske får den också +1 på avståndsattack och AC (för att öka överlevnadschansen något och tvinga spelaren till lite addition).

Vapen hanterar genom att skapa små kort med bild på vapnet och dess namn samt rutor för attackmodifikation och skada. Dessa fästes sedan med häftmassa på rollformuläret. Om någon att ett bra tips på stiliserade vapenbilder för gratis nedladdning emottages det med tacksamhet!

MattiasLejbrink

Swordsman
DeBracy;n99319 said:
Du kanske ska planka lite symboler från Mattias Lejbrinks fiffiga formulär? Pingar dig i OSR-gruppen på Fejjan!
Borde jag posta den här eller finns alla OSR-spelare ändå på Fejjan?

MattiasLejbrink

Swordsman
Okej, forumet komprimerar om bilderna vid uppladdning även om man kör "fullsize", suck. Man får helt enkelt maila mig för att få originalet. Den jag lagt upp nu har artefakter i bilden, dvs är otydlig.

Möjligen kan jag försöka lägga upp någon annanstans och länka härifrån senare.

Staffan

Myrmidon
Jag är inte så förtjust i OSR-ande, men bonuspoäng för att använda en silhuett av the Power Sword.

MattiasLejbrink

Swordsman
Staffan;n99577 said:
Jag är inte så förtjust i OSR-ande, men bonuspoäng för att använda en silhuett av the Power Sword.
Tack! Jag får faktiskt tacka Chrull för inspirationen. Det var han som började promota He-man i samband med OSR-spelande.

chrull

Stockholm Kartell
pilen borde bytas ut mot en ninjastjärna eller något lika ballt...

solvebring

Superhero
Testat Hero Kids? ... Jag fnular själv på att inom snar framtid dra hem det och testa lite. Inte D20 men vad jag sett pretty dungeonigt och just anpassat för barn. Finns förövrigt rollformulär och så översatt till svenska.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dagger rpg for kids skulle jag ju länkat till om det inte verkar ha försvunnit från nätet. Men kan vara värt att söka lite efter.

Hunk

Hero
solvebring;n99623 said:
Testat Hero Kids? ... Jag fnular själv på att inom snar framtid dra hem det och testa lite. Inte D20 men vad jag sett pretty dungeonigt och just anpassat för barn. Finns förövrigt rollformulär och så översatt till svenska.
Jag har kikat litet på det och jag känner snubben som har översatt korten till svenska. Men som jag skrev i öppningsposten är Hero Kids inte det jag är ute efter för tillfället.