Ett av designmålen med D&D är som bekant balans. Man har lagt ner mycket möda på att se till att olika klasser av en viss level ska vara jämbördiga. Detta märks också när man ska räkna ut challange rating och jag tycker att man i stort har lyckats med detta. Detta har fått mig att fundera på en sak. Som bekant har färdiga äventyr olika svårighetsgrader och dessa anges genom att man talar om vilken level fyra normalfigurer ska ha för att kunna klara av äventyret med lite möda och lagom besvär. I challange rating-tabellen får man veta att när det bara gäller en handfull figurer så lägger man ihop deras level för att få fram deras sammanlagda challande rating. Vad jag undrar är om detta även gäller för beräknande av äventyrs svårighetsgrad? Skulle t.ex. två level två-figurer, eller en level fyra-figur, möta samma nivå av motstånd om de spelade ett level ett-äventyr som fyra level fyra-figurer, vilket det är avsett för? Någon som har erfarenhet av detta? Blir det obalanserat? Om så är fallet, åt vilket håll? Naturligtvis så blir det viktigare och viktigare vilken klass och vilka fårmågor man har desto färre figurer som är med.
/Anders
/Anders