Nekromanti D&D geometriska former

Necross

Swashbuckler
Frågor angående vad man egentligen kan kalla "blast"- och "burst"-attacker på svenska.

"burst" - tänkte jag kalla beskriva som "riktat utbrott" eller nåt liknande. Dvs till skillnad från "blast" kan du rikta attacken där rikta attacken åt ett visst håll. Låter det vettigt?

"blast" - kan man kalla det "sfäriskt utbrott" eller är felaktigt rent språkligt? Jag är ingen hejjare på geometriska former. (Det är ju visserligen avrundat till hela rutor i 4E, men det kan vi bortse ifrån. Dessutom går väl inte att påverka uppåt eller nedåt, men det bortser vi också ifrån.)

Dimfrost

Special Circumstances
Med D&D:s geometri är en blast (och en area burst) sfärisk. Dessutom sägs den vara det i höjdled också, även om reglerna är sorgligt dåliga på att hantera sådant.

CapnZapp

Myrmidon
Jag hade hållt mig borta från begrepp som "sfärer" just av de skäl ni tar upp:

1) Det är verkligen ett antal rutor. Inte bara "avrundat" utan det är bara antalet rutor som gäller i 4E.
2) Det är ingen sfär, eftersom reglerna inte tar upp den tredje dimensionen överhuvudtaget.

Så "sfär" är verkligen missvisande :gremsmile:

Jag gillar "riktat" område, det fångar det väsentliga i betydelsen utan att lägga in överflödig (och missvisande?) information.

På liknande sätt föreslår jag därför "centrerat" område.

Det enda som kan sägas om en blast är ju att den utgår från en centrumpunkt, en mittpunkt.

mcwolfe

Veteran
Jag tror jag hade förenklat terminologin, och bara skiljt dem åt genom att kalla dem "explosion" och "stråle".

Visst kan man argumentera för att en blast inte är en stråle rent tekniskt osv, men för att hitta lätta namn som inte blir för krystade så hade jag kört på dom.

McWolfe

Rickard

Urverk speldesign
Burst: Konisk attack? Alternativt -kon, som i eldkon, ljuskon etc. Med risk för ordvitsar om kossor.

Blast: Explosion. Alternativt -bomb, som i eldbomb, ljusbomb etc. Med risk för vitsar om muslimska terrorister. :gremsmile:

/Han som hade andra alternativt med ordvitsarna om dem var för grova

CapnZapp

Myrmidon
Fungerar nog - om man inte spelat tidigare upplagor av spelet.

Då vore det förvirrande att använda begreppet stråle, som specifikt tagits bort ur 4E (i 3E var en spell som Lightning Bolt just en "line")

CapnZapp

Myrmidon
-Kon och -Bomb tycker jag är utmärkta förslag; just därför att de inte försöker ligga så nära den geometriska formen utan skapar sig egen plats i ordförrådet.

Necross

Swashbuckler
Han said:
Burst: Konisk attack? Alternativt -kon, som i eldkon, ljuskon etc. Med risk för ordvitsar om kossor.

Blast: Explosion. Alternativt -bomb, som i eldbomb, ljusbomb etc. Med risk för vitsar om muslimska terrorister. :gremsmile:
Asså de där är ju okej - om det vore ett annat spel.

Som jag fattar det behöver inte en burst alls vara en kon, utan en 3x3-burst kan läggas med ena sidans mittruta ut från källan (se bilden PHB sid 272). Eller har jag fel? Och då är det ju knappast en kon.

Explosion associerar jag med eld och förintelse, men en blast-attack kan ju vara så oändligt mycket mer subtil än så.