Nekromanti D&D: Hjälp med skill challenges?

Necross

Swashbuckler
Jag är lite trögfattad och får inte det här med skill challenges att funka, särskilt inte sociala sådana. (Till att börja med har jag problem med att avbryta rollspelandet med plötsligt rullspelande, men låt gå då).

Jag skulle behöva hjälp med en "set up" på en social skill challenge. Hur lägger man upp det? Skills, level, DC:s etc, t ex om gruppen ska försöka influera typ en kung eller liknande maktperson.

Jag vill gärna få det att flyta naturligt och att alla ska få en chans att medverka.

Jarl

Hero
Har du läst alla de dära "Ruling Skill challenges" som WotC har publicerat? Där finns det nog en hel del matnyttigt om du prompt måste ha med de.

Necross

Swashbuckler
Nej, men jag har noterat att de finns. De är ju så många artiklar, vilka är bäst, till mitt syfte?

CapnZapp

Myrmidon
Jag tror det inte alls du är trögfattad.

Istället tror jag skill-challenge-regeln är en av de sämsta mest uppfuckade regler alla rollspel någonsin, särskilt om man betänker hur stor utgivaren av spelet ifråga är (alltså Wizards of the Coast om jag händelsevis hade fel och du rätt ovan... :gremsmile: ).

Jag har bläddrat genom Mike Mearls artikelserie. Det är möjligt där finns något matnyttigt som gömmer sig bland svamlet och självklarheterna, men då hade mitt intresse dunstat för länge sen.

Bättre då skriva av de officiella reglerna som FUBAR, och istället kolla in alternativet Obsidian.

Alltså en alternativ regel för skill challenges som postades på ENWorld forumet (googla och du skall finna). Inte nog med att det funkar utan en artikelserie i tio delar (plus minst en errata!), det funkar dessutom både bra, snabbt och intuitivt. Rekommenderas.

Necross

Swashbuckler
Tack! Det tog mig inte många sekunders läsning att fatta att det där är vettigt. Ska genast testa.