Nekromanti D&D-köp

Rev

Warrior
Re: Rimlighet [Långt, OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dessutom är det i runda slängar 4000-5000 km mellan Mulhorand och Icewind Dale. Detta motsvarar avståndet mellan Malmö och Kairo.

<hr></blockquote>

Säga vad man vill om Sverige - men SÅ kallt är det väl ändå inte i Skåne? /images/icons/wink.gifDessutom syftade jag på Rashemen, som om jag minns rätt är en barbarnation som ligger något närmare Mulhorand.-R

Sir Gawyn

Veteran
Re: FR är alldeles ok........

Kingdoms of Kalamar är en världsbok som jag skulle rekommendera. Världen är mer "low-fantasy" än både FR och GH vilket jag tycker är bättre. Dessutom så har de väldigt bra äventyr till Kalamar! =)

Duddmannen

Hero
D&D och realism [lite OT]

Djupa och realistiska rollfigurer kan man bygga i vilket rollspel som helst om man anstränger sig lite.

<hr></blockquote>

Ja, det håller jag med om. Det är klart att det går i vilket rollspel som helst, men det känns som ett onödigt mycket längre kliv från D&D än det skulle från t.ex. Eon eller Role Master. Nu säger jag inte att något rollspel är bättre än något annat, men om man nu har för avsikt att spela djupa och detaljerade rollpersoner så är D&D, sina fördelar till trots, inte det bästa valet. D&D är, hävdar jag fortfarande, ett mer utpräglat underhållningsspel. Rollspelens hollywood-action. Visst, man kan hitta både drama och personlighet i det, men det kräver mer jobb.

Och vad är det som säger att man inte kan rollspela t.ex. socialrealism i D&D? Står det i regelböckerna, eller?

<hr></blockquote>

Absolut inte! Regelböckerna är mycket bra, öppna och fria. Men det är lite som att försöka göra en naturtrogen teckning av ett mörkt industrilandskap och bara ha tillgång till gröna, rosa och ljusblå stjärnkritor. D&D är ett fantstiskt bra system och man kan göra mycket med det. Men om man är ute efter ett realistiskt system eller en mörkare och mer verklighetsnära värld, då är det fel instrument. Det kräver för mycket extra jobb. Tycker jag.

DragonLord

Warrior

Har du någonsin funderat på varför det heter fantasy /images/icons/doh.gif? I fantasy behövs inte absolut realism. Personligen vill jag hellre ha en rolig värld än en super-realistisk...

DragonLord, realismens fiende nr 1 /images/icons/grin.gif

Rev

Warrior
Re: D&D och realism [lite OT]

Jag tror att du missförstår mig lite här. Jag har aldrig sagt att jag vill ha ett "realistiskt" regelsystem (vilket Rolemaster f.ö. INTE är). Realistisk karaktärstolkning har absolut ingenting med regelsystemet att göra - det är lika enkelt för mig att bygga en djup och intressant rollfigur i D&D som det är i t.ex. GURPS, HarnMaster eller Cyberpunk 2020. Eftersom reglerna inte har något med själva rolltolkandet att göra spelar det väl ingen roll vilket regelsystem man använder, eller?-R

Rev

Warrior

Se mitt svar till Duddmannen ovan.

För att klargöra det hela: Jag vill INTE ha ett realistiskt regelsystem. Jag tycker däremot om att göra realistiska rolltolkningar av mina rollfigurer. Själva rolltolkningen / rollspelandet har absolut ingenting med regler att göra.

-R