Mötesprotokoll & Uppdatering
D&D-kampanj, online. Fas 2.
Involverade, deras arbetsuppgifter och deras rollspel.nu/chat-namn:
Daniel Schenström (Arbetskoordinator, spelledare och spelare. Finns ej på rollspel.nu/Xenstrom).
Anders Bohlin (Spelledare och spelare. DeBracy).
David Hagman (Wikiskötare, spelledare och spelare. Yyy/Elriique).
Martin Ackerfors (Vet vi inte riktigt än. Yassilus).
Robert Jonsson (Spelledare och spelare. Sleepwalk).
Fredrik Derefeldt (Spelledare och spelare. Radagast).
Vad händer nu?
Tisdagen den 26:e, klockan 21 har vi nästa möte.
Till dess ska rollpersonerna vara gjorda. Vi använder 3.5-reglerna och om någon inte har dem hemma, finns de på nätet i form av en SRD här:
http://www.systemreferencedocuments.org/35/sovelior_sage/home.html I värsta fall får de som har 3.5 uppdatera karaktärerna för de som ej har 3.5 eller internetaccess. Gubbarna ska finnas i elektronisk form så vi kan dela dem mellan varandra så vi spelledare kan skapa passande äventyr.
Oavsett yrken så har alla Rogues skillpoints för första graden. Förutom det regeltekniska är ju en bakgrund trevligt, men på mötet diskuterar vi rollpersonerna lite grann och försöker hitta på några krystade relationer dem emellan. Eller ska vi köra den klassiska ”Ni sitter på ett värdshus när…” första gången och se vad som händer?
Daniel kommer sen slå ihop ett samlingsdokument med allt och dela ut och i den vevan bör wikin köra igång. Efter rollpersonsmötet bör vi också sätta igång och skapa äventyr. Se till att hålla mig ajour med hur arbetet går (inte nån rapportering av avancerat slag, utan bara att ni säger till när ni har ett färdigt äventyr, så att folk får reda på det). Om det är nån som verkligen, verkligen vill spelleda allra första så kan den ju göra det känt på något sätt.
Inget som står här är fastslaget i sten, uutan är resultat av diskussioner mellan mig (Daniel) och några av er andra online. Ni som missat mötet har förstås all rätt att komma med era åsikter, men gör det så snart ni kan.
Kampanjmiljön:
Vår bas är en handelsstad, en smältdegel av olika kulturer, den är en sista utpost, den sista delen av ett lättigenkännligt europabaserat fantasyområde. Bortom den ligger okända märkliga länder. Jag har liknat den vid Istanbul, här ska finnas en mängd olika kvarter, olika kulturer, folkfyllda bazaarer, trånga underjordiska gränder, grandiosa broar, fallfärdiga tunnlar, ruckel, palats allt vi kan tänka oss. Alltid händer något nytt här, det är liv och rörelse.
Vi kommer inte specificera speciellt mycket innan spel utan det mesta får växa fram under spel och äventyrskonstruerandet. När något sedan detaljerats så läggs det till i wikin så att alla kan hållas uppdaterade och så att miljön hålls konsistant. När något väl etablerats måste det ändras genom spel.
Vi importerar en del coolheter från de kommersiella världarna, hittils är följande bestämt: Muls (Dark Sun), halvelementarer (Return to Temple of Elemental Evil)
Äventyren:
Kortare äventyr. Detta är en viktig punkt, eftersom vi är så många spelledare som ska samsas så gäller det att hålla dem korta så att alla får spelleda. Förslaget ligger på max 3 spelmöten. Det är också föreslaget att vi levlar vid vart 3:e eller 4:e spelmöte.
Magi:
Formelkastare kommer ha tillgång till fler formler än grundreglerna. Det kan komma att bli ändringar i formellistorna och borttagande av formler som inte passar in i miljön.
Vi skrotar allt vad generiska magiska föremål och lågnivåföremål heter. När magiska föremål dyker upp handlar det om åtrådda, eftersökta, mäktiga föremål med bakgrunder och som driver på äventyr.
Det finns magiska mönster (runor, tatueringar, symboler).
Magi påverkar kastaren så att det syns att man sysslar med magi om man kastar ofta.
Speldagar:
Följande dagar och tider är de som alla kan:
Söndagar 19-23 (Så det borde bli vår fasta speldag.)
Tisdagar kan alla för det mesta.
Det finns också tillfälle för impulsspelmöten förstås, men de bör vara verkligen korta, eller fortsättning/avslutning på något som påbörjats på den fasta speldagen.
Spelsätt:
Följande spelledare spelar via röstkommunikation:
David
Anders
Följande spelledare spelar via chat:
Daniel (IRC)
Robert (IRC)
Regler:
Varje spelledare väljer själv hur reglerna ska skötas, inkluderande husregler. Spelarna ska informeras om detta innan spel så att de vet vad som gäller.
Daniel tycker att avancemang i grader ska gå långsamt, och 13-mötesregeln från D&D D20 gillar han inte alls. Typ en 3 äventyr per grad i början är mitt ideal. David tycker vi levlar en gång mellan varje SL.
Samarbetsriktlinjer:
Alla ska vara överens om allting i de beslut som tas.
Frånvaro:
Frånvarande spelare innebär frånvarande rollpersoner. Rollpersonerna är helt enkelt upptaget med något annat vid just det tillfället. Det är också en av anledningarna till att det ska vara korta äventyr så att detta sätt fungerar.
Folks rollpersoner:
Rollpersonerna i sin helhet ska vara klara till nästa möte, men här är ett litet smakprov på vad folk tänkt sig.
Daniel: Min RP kommer vara en alvisk adelsman uppväxt i ett människodominerat samhälle, med ungefär lika mycket intresse för vackra damer som för magi och affärer. Han kommer också att vara åt det heroiska swashbucklerhållet. Jag kommer också använda honom som potentiel SLP i egna äventyren. Som arbetsgivare.
David: Alvisk naturnära druid som dessutom är halvelementar av vinden.
Anders: Jag har märkt att jag ofta spelar folk med hög Dex eller Cha, så... nåt hyggligt socialt säkert. Klassmässigt talat så Rogue eller nåt annat med hyggliga skill points. Eventuellt en Sorcerer... Äsch vad det finns mycket att spela!
Robert: Vill spela nåt <beeeeep>.
Stil på äventyren.
Följande är lite stilen på äventyren varje spelledare tänkt sig.
Daniel: Mina äventyr kommer vara mysterier, sociala, med enstaka old-school-äventyr bland dem. De tenderar att vara centrerade runt händelser snarare än RP:s bakgrunder. Jag kommer ha ganska regellätta spelningar, tänk 2nd eds filosofi med 3rd eds regler.
Anders: Precis som Daniel är det nog mer händelsebaserade saker som gäller. Gärna äventyr i stad.
Robert: Mitt spelledande brukar ju ofta gränsa mot mysterium/problemlösning (alltså i form av moraliska dilemmor/gåtor och liknande), så jag skulle gissa att sådant kan återkomma oavsett sorts äventyr. Men ah... Jag vet inte. Är dålig på högt adligt spel, så jag föredrar gärna äventyr på en liten mer grunt nivå att spelleda s.a.s. Sedan kan miljö variera (stadsäventyr eller skogsäventyr spelar mindre roll).
David: Har tänkt spela ordinärt D&D-spelande. Dvs 3-4 monstermöten per speltillfälle varav ett drar 50% av gruppens resurser.