Nekromanti D&D Minis-turneringen på DanCon V …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dimfrost (ni vet den där fisiga liraren som av en ren slump råkade spöa mig i finalen i förra FM i DDM :gremgrin:) föreslog att vi under årets forumsmästerskap ska använda oss av de nya regler som träder i kraft i och med att War Drums släpps.

Alltså:
<ul type="square">[*]Max 8 figurer per warband (minions och summons oräknat)
[*]Ingen speed 2 när man är out of command.
[*]Figurer med difficult måste inte rusha första bästa fiende de ser om de är out of command.
[*]Assault är standard.
[*]Kartor är standard.[/list]Personligen tycker jag att assault krånglar till alltihopa, men det är ju bara jag.

Vad tycker ni som tänkt ställa upp i turneringen?

Som vanligt är det bra om ni som tänkt delta dyker upp hyfsat tidigt på dagen, så vi hinner spela alla matcher innan DanCon V är slut.

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, min ståndpunkt är ju klar, men jag kan ju argumentera lite för mig också.

Först och främst känns det allmänt vettigt att spela med de regler som kommer att vara standard från och med nu. Naturligtvis kan man personligen fortsätta att spela icke-assault, eller med tiles, men på samma sätt kan man även nu spela med 9 figurer som maxgräns, eller ett poängantal på 231 eller 143 poäng. Det är det inte många som gör.

Max 8 figurer och kartor är väl det ingen som argumenterar mot. De flesta tycks tycka att det är roligare så.

Speed 2-regeln underlättar spelet, eftersom det tar bort risken att man får backa tillbaka om någon råkar flytta en figur som är out of command på ett normalt sätt. Spelet flyter bättre när man inte behöver hålla alla figurer inom command hela tiden.

Assault gör att man slåss tidigare, eftersom man är motiverad att ge sig in på motståndarens planhalva så fort som möjligt. Kartorna gör det också avsevärt roligare att spela Assault än tidigare, eftersom victory areas är placerade på skickligt uttänkta och intressanta sätt. Utan Assault kan man också spela tråkiga heldefensiva band som bygger på att stänga in sig bakom en stor koloss och sedan plocka några få poäng sista rundan. Det är inte alls särskilt krångligt, tycker jag.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vad tycker ni som tänkt ställa upp i turneringen?"

Tja, jag hade kanske tyckt att det betydde mer om jag trodde att övriga spelare var en samling defensiva fegisar. Men det tror jag inte att de är och därmed tror jag inte heller att de behöver uppmuntras till att slåss och förflytta sig. Även om det här är en turnering så är den liten och inofficiell och vi kör med tidbegränsning. Jag håller nog med om att "Assault" kan bli en onödig komplikation i det sammanhanget.

Dimfrost

Special Circumstances
ja, jag hade kanske tyckt att det betydde mer om jag trodde att övriga spelare var en samling defensiva fegisar. Men det tror jag inte att de är och därmed tror jag inte heller att de behöver uppmuntras till att slåss och förflytta sig.
Jag är definitivt en defensiv fegis. Det är bara det att jag jämt spelar med Frenzied Berserkers så att jag inte har möjligheten att spela så. :gremgrin:

Även om det här är en turnering så är den liten och inofficiell och vi kör med tidbegränsning. Jag håller nog med om att "Assault" kan bli en onödig komplikation i det sammanhanget.
Vad har tidsbegränsning med saken att göra? Det måste man ju ha i en turnering oavsett speltyp.

Sedan har jag svårt att fatta vad det är som är så komplicerat med Assault. Det gör att man utnyttjar poängen med kartorna på ett bättre sätt, och det kommer ju ändå att vara standard från och med nu.

Har du någon åsikt om övriga regeländringar då? De tycker jag om något är ännu mer motiverat att spela med än Assault.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Har du någon åsikt om övriga regeländringar då?"

Att de är bra? Annars så hade jag sagt något om dem också.

Lambi

Swordsman
Jag har aldrig testat assault, så för mig så blir det lite trixigare kanske. Men det blir nog bra.

Kör vi med 1:a omgången assault, andra assault med cave of pain etc etc?

När kommer turneringen börja? Jag kommer kanske behöva bege mig hemåt innan nattkommunikationen slutar gå.

Kan någon ge ett par korta tips till vad som är extra viktigt i assault jämfört med 100% splatter som jag vanligen kör? Speed 3-4 är ingen hit om man vill ta assault-poäng har jag redan listat ut, men är det något mer som är tokviktigt? (Jag kommer inte ens hinna köra en testmatch antagligen, men lirar jättegärna lite casualmatcher väl på plats)

Tar folk med sig alla minis för byte och liknande eller drar alla med bara sitt warband för turneringen?

Dimfrost

Special Circumstances
Kör vi med 1:a omgången assault, andra assault med cave of pain etc etc?
Nej nej, det där är Triad. Det kan jag hålla med om är onödigt krångligt, och ändrar spelet rätt ordentligt.

Jag har heller inte spelat mycket Assault. Tre gånger tror jag att vi har testat det.

Det är bra att få så mycket assaultpoäng som möjligt. Det innebär att man ska försöka få en figur på en victory area redan första rundan. Beroende på vilken karta man använder är det olika långt att gå, men oftast behöver man en figur med speed 8. På Mushroom Cavern kan man klara sig med en långsam figur med Burrowing eller Incorporeal, till exempel. Om vi spelar utan speed 2-regeln (vilket jag inte ser någon anledning till att vi inte ska göra) kan man ta en Timber Wolf för 5 poäng i vilken fraktion som helst. Att den är Wild gör bara att den inte kan vara under command, den kan gå precis som vanligt nu. Och med speed 10 får den första rundans assaultpoäng på (tror jag) vilken karta som helst. Spelar man LE och har plats kan man använda sig av tre Kobold Miners (har man bara två blir risken att ingen hamnar på rätt victory area markant större).

Om det krävs speed 8 första rundan räcker det ju med speed 4 andra rundan, så även om man enbart spelar med långsamma figurer behöver man ofta bara ge upp en rundas assaultpoäng. Och 10 victorypoints är sällan extremt avgörande (tror jag åtminstone).

Jag tar med mig alla minis som kan tänkas vara bortbytbara, i alla fall. Och jag spelar gärna fler matcher utanför turneringen också. :gremsmile:

Turneringen kan säkert börja vid 12 eller så. Åtminstone siktar jag på att vi är där senast så dags. Klockan tio är lite tidigt för oss som åker från Linköping...

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Jag testar gärna Assault lite innan första eller mellan första och andra matchen så man får se lite mer av det. Kommer ju inte hinna träna på det mer än att läsa igenom reglerna för det lite. :gremfrown:

Gör nog så att jag gör iordning ett par warbands (200 och 500) men tar med mig mer. Slipper rota för mycket i alla lådor då om det inte är något byte på g. Tar så lång tid att få iordning ett warband annars om man ska leta och ha sig.

Ok, man behåller grundstrukturen på sitt warband och ser upp för att sitta med bara speed =<6 om man inte pillar in massa kobold miners in case of LE. Check.

Om vi siktar på att turneringen börjar 12 och Dante utropar det i status av DanCon-Mogul så ser vi hur många som klagar på det. :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Re: Hur funkar assault? (NT)

Assault (egentligen "Assout") spelas som vanligt, fast - precis som det låter - med neddragna byxor och inga underkläder.

eller

så fungerar det typ så här: 5% av poängsumman man spelar med (=10 om man spelar med 200-poängsband) är den särskilda assaultbonusen. Om åtminstone en av ens figurer står på en tile på motståndarens planhalva så får man assaultbonusen efter att man slagit sina initiativslag. Om man inte använder tiles utan spelplaner så finns det ändå särskilda vinstområden för de två olika lagen utsatta på spelplanerna för just assaultspel.

Med förbihåll för att jag aldrig spelat assault och kan ha missförstått precis allt. Men det är typ principen iaf.

Men man måste ändå spela utan underbyxor.

Dante

Staff member
Re: Hur funkar assault? (NT)

Och där bestämde jag mig för att vi inte ska spela med assault på DanCon.

Eller … nä, jag har nog inte bestämt mig riktigt än.

Vi får se.

Typ.

Kanske.

Eller nåt.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hur funkar assault?

Jag tänker inte tjata mer om Assault. Däremot kan jag rekommendera alla att testa det någon gång i mån av tid; det kommer ju ändå att vara standard framöver, och det är faktiskt klart roligt.

Dock anser jag det klart att vi spelar med övriga regeländringar. Att spela med en gammal regelversion känns bara dumt. De känns också som en förbättring.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Re: Hur funkar assault?

I vilket fall så kan vi ju köra både-och mellan turneringsmatcherna. Jag är lite kluven. Jag har ingen koll på Assault alls, så vet inte ens om jag kommer hålla ordning på reglerna. Däremot kan jag tänka mig att det är väldigt bra för att man måste öppna upp sig och täcka brädet på ett annat sätt. Då slipper man att någon klossar in sig och spelar tråkspel (förutom att jag skickar Vitu... Vulf och Rising på alla som beter sig alldeles för mycket=).

Lite tankar bara...

Lambi

Swordsman
Assault eller inte?

När bestäms det?

Mitt warband är i princip klart sedan länge (sedan jag läste DanCon-inlägget) men lite småplock beroende på om det blir Assault eller om vi kör "vanligt". Jag vill veta om jag ska "plugga på" assault-reglerna eller inte.

Dante

Staff member
Ej assault! …

Nu bestämmer jag enväldigt att D&D Minis-turneringen på DanCon V inte använder assault-formatet.

Lambi

Swordsman
Nu har jag pillat ihop 5 warbands som jag tar med (så jag slipper rota ihjäl mig varje gång någon vill utmana mitt usla skinn). :zeppelinare:

4x200 och ett 500. Ett av 200-banden tänkte jag piska era bakdelar röda med i turneringen. :tekopp:

Tänkte någon lira annat än 200 och 500? :gremelak:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tänker nog inte spela något annat än 200. Jag har inget 500-poängsband, och 100 poäng känns inte så värst skoj. Däremot ska vi se till att spela lite utanför turneringen också, så att folk får känna på hur det är att spela Assault.

Jag har ett gäng band klara, men nu börjar jag tveka över vilket band jag egentligen ska spela i turneringen. Det gäller att slå Waliums band, och jag vet vilket det är... :gremsmile: Frågan är om det jag tänker spela är tillräckligt bra mot hans. Jag kanske ändrar mig i sista stund. :gremsmile:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Tänkte någon lira annat än 200 och 500?
Njae... Eller tja, det finns kanske de som har svårt att göra 200-poängsband. Jag spelar gärna mot någon av dem med ett 100-poängsband, men då klunkar jag bara bort några pjäser från ett 200-band. Jag tänker inte ta med mig mitt renodlade snig+koboldband, även om de är asroliga att spela med.

500... Tja, okej då. Jag kan ha med mig tillräckligt med gubbar för att spela 500, men det blir nog inte världens mest hardcore 500-poängsband.

Lambi

Swordsman
Det enda jag hört att Walium lirat är Orog + Chraal. Det är något att frukta om inte annat :p

Jag har iaf valt warband. Det har vissa nackdelar här och där, menmen, jag ska nog kunna döda en man at arms eller två ifall det dyker upp ett gäng såna. Snabbkollade lite på kartor och valde en lite pronto sådär.

Jag hoppas åtminstone på ett "oh, shit" från motståndaren när jag ställer upp bandet på bordet >_< Steg 2 är att inte tok-förlora och Steg 3 är att mosa motståndaren. Typ. :zeppelinare: