Nekromanti D&D-monster och Jazz!?!?!?!?

Organ

Out of time, out of mind
Monsterinfiltrationen har spritt sig mellan de olika existensplanen och tagit sig till vår värld. Här är beviset:

http://www.moserobie.com/main.html

Det lilla jazzbolaget Moserobie har ju för 17 en Rakshasa som logga!!!

/Anders (Shockad!)

Pom

Swashbuckler
Jazz är ondskefullt, detta är bara ytterligare ett indicium. Att jazzen styrs av indiska monster förvånar mig inte ett dugg.

Troberg

Sinister eater
Kan vara en rastarakshasa. Eller kanske en shaftrakshasa.
Eller bara en barbar som tagit det där med att sätta på en pussy på allvar. De är inte så nogräknade, de där barbarerna...

Basenanji

Postd20modernist
Den absolut bästa musiken (ever)!

Görs fn av Moserobie!

Lyssna på gratismusiken- nu snackar vi BRA jazz av UNGA människor, grundaren av Moserobie heter Jonas Kullhammar och är typ 24 år. Extremt ovanligt i jazzvärlden.

Jonas spelar med stora delar av pop/soul och rockeliten också (förutom att vara Sveriges wonder-kid på jazz)

Självklart har han valt en cool logga, men det är tyvärr inte rollspel som ligger bakom, för Jonas är inte en rollspelare.

Men, har han så god smak (att han gillar rakshasas) så har ju vi det också. Alltså är det coolt att spela rollspel. :gremshocked:

Om ni inte gillar jazz- var inte rädda, det är förmodligen en helt vanlig genetisk defekt som en del av jordens mänsklighet föds med. Om ni tränar hårt kan ni bli tillräckligt tåliga för att lyssna lite slött på Benny Goodmans swingpjattande. :gremgrin:

För jazz är den yppersta formen av musik. Säg inte emot- musiksmak är inte subjektiv, den är objektiv och det är bara jag som har rätt.

Så det så.

/Bas, som hoppas att ni märker när han är välvilligt ironisk!

Basenanji

Postd20modernist
Du är CE, LE och NE! Samtidigt!

Ond kan man bara vara om man INTE gillar jazz.

Jazz är den bästa musiken, tätt följd av instrumental symfonirock och fusion.

Musik görs bäst av musiker och de som inte kan spela ska helst bara applådera de som kan spela.

Elitism är gott och jag vet alltid bäst!

Trala!

/Basenanji, spelar tenorsax-jazz

Organ

Out of time, out of mind
Re: Den absolut bästa musiken (ever)!

Word brother! :gremcool:

Alla som fått för sig att jazz är svårt och endast är till för såna som...öh...gillar jazz(?).. borde kolla in Jonas Kullhammar och Per Ruskträsks platta "Kullrusk" och låta sig förföras av det rent överjordiska svänget. De som på fullt allvar påstår att de kan sitta still när de hör plattans spår nummer två "Alice the Babs" (vilken titel förresten!) är antingen lögnare eller förlamade från halsen och ner.

/Anders (digs all things Moserobie)

Pom

Swashbuckler

Asch, nu när Organ också visat sig vara jazzgosse måste jag väl klargöra för dig och Basenanji min inställning till jazz IRL.

Jazz är utmärkt musik enligt de få objektiva musikkriterier jag kan komma på:

-Jazzmusiker är ofta mycket skickliga tekniskt. De är väl bevandrade även i andra genrer.

-Jazzmusiker är också väldigt kreativa, musikaliskt, delvis tack vare sin breda musikkännedom och jazzens kontinuerliga inslag improvisation.

Det är rent subjektiva skäl som jag inte fullt begriper själv som ligger bakom att jag inte gillar jazz. Kanske blev det överdos från 70-talets TV. Jazz->pausprogram & förortsreportage -> jazz är tråkigt.

Men hur som helst kommer nästa rakshasa jag använder att vara jazzdiggare, definitivt. :gremcool:

Organ

Out of time, out of mind

Det är rent subjektiva skäl som jag inte fullt begriper själv som ligger bakom att jag inte gillar jazz. Kanske blev det överdos från 70-talets TV. Jazz->pausprogram & förortsreportage -> jazz är tråkigt.

Jag vet att det är stora ord att ta i sin mun men jag skulle våga påstå att det beror på att du helt enkelt hört fel (för dig alltså) jazz. Det finns ingen musikgenre som har så stor bredd som just jazz. Den innefattar allt från Louis Armstrongs new orleans-stomp med sin Hot Five, Miles Davis funk-excesser från början av 70-talet (som t.ex plattan "On the Corner" som dessutom har ett ur-coolt pimp-omslag) till Diana Kralls svala jazz-pop. Och jag har inte ens nämt John Zorns gitarr-utflippande som bitvis gränsar till rena dödsmetallen (ni metallskallar därute skulle nog finna t.ex. hans plattor "Torture Garden" och "Naked City" ganska intressanta). Jag vet av egen erfarenhet att det är JÄTTESVÅRT att, i det gigantiska urval som finns, på egen hand hitta nånting man gillar, men jag vågar lova att det nånstans i en back med jazzplattor finns en som det står Pom på :gremwink:

När jag träffar någon som säger "Nä, jag gillar inte jazz" brukar jag sätta på första-spåret på Miles Davis platta "Kind of Blue" (So What) och reaktion blir ofelbart "Men det här gillar jag. Det svänger ju". Det har aldrig misslyckats hittils :gremgrin:

Det sagt vill jag även säga att jag håller med dig om att det finns jazz som är så j-a tråkig att klockorna inte bara stannar, utan även faller ner från väggarna för att aldrig mer gå att använda. Viss tråk-fusion och trad-jazz t.ex får mig att vilja krypa upp i ett vattentorn med en kikarförsedd älgstudsare. (Dö Papa Bue! Dö Joe Pass!). :gremmad:

Eller så kan det helt enkelt vara så att du inte gillar jazz. Det är fullt möjligt att inte göra det utan att det för den delen är något fel på ens musiksmak :gremwink:

/Anders

Basenanji

Postd20modernist
Jazz är farligt!

Äsch- jag skojade bara. Jazz kan vara bra eller dålig precis som allt annat.

En del gillar jazz och en del gör det inte.

Jag är ibland en riktig rolig kille, och ibland inte. :gremgrin:

Om man gillar ensorts musik eller inte beror ju oftast bara på den personliga smaken.

/Basenanji, som gillar att skoja med Pom och Organ! :gremtongue:

Pom

Swashbuckler

Jag har inte hört så mycket jazz, det erkänner jag villigt. Men att det är en väldigt bred genre har jag förstått.

Fast lite jazz har jag hört, från kyrkjazz med Birger Kristofersson till något väldigt skumt elektroniskt med många rapar som jag har glömt vad det hette.

Men det är lite retfullt att jag inte gillar jazz. Jag kan helt enkelt inte komma på varför. Visserligen är jag inte så förtjust i ljudet av saxofon och klarinett. Kombinationen av cymbal och taktfast trumma har jag också svårt för på ett rent akustiskt plan. Wailande (som dyker upp i en del jazz) gillar jag inte heller. Men det finns ju som du sade många sorters jazz.

Och vem vet? En dag kanske jag sitter gråskäggig i gungstolen med någon slyngel eller slyngla i knät och knarrande berättar om den dag när jag föll för xxx och kom ihåg vad Organ och Basenanji sagt...
:zeppelinare:

Storuggla

Champion

"Den innefattar allt från Louis Armstrongs new orleans-stomp"

Och är därför utmärkt som bakgrundsmusik till ett visst spel som ofta utspelar sig på tjugiotalet. Oj, vad hette det nu igen... hmm... Call of Kaisern? Carl-Gustav Lindstedt? :gremwink:

Storuggla, föredrar gladjazz och Johnny Dodds

Organ

Out of time, out of mind

Och är därför utmärkt som bakgrundsmusik till ett visst spel som ofta utspelar sig på tjugiotalet. Oj, vad hette det nu igen... hmm... Call of Kaisern? Carl-Gustav Lindstedt?

Minns inte heller... Carl-Ove Katthult? Kola Kantarell? Kolla klotet ehuru? :gremtongue: Hursomhelst kör jag ALLTID king Louis som bakgrund när jag spelleder det. I alla fall tills spelarna börjar förlora SAN i samma takt som jag äter popcorn på bio (dvs väldigt snabbt) då det kanske är läge att byta till soundtracket till Psycho :gremwink:

/Anders

Storuggla

Champion

"Minns inte heller... Carl-Ove Katthult? Kola Kantarell? Kolla klotet ehuru? Hursomhelst kör jag ALLTID king Louis som bakgrund när jag spelleder det."

Knug Louis är bra, tillochmed Disneyvarianten :gremwink: Men nu snackar vi CoC-jazz i d20-forumet. Oj. Så OT.

Storuggla, grandmastah egg

Pom

Swashbuckler

Men nu snackar vi CoC-jazz i d20-forumet. Oj. Så OT.
Vad i all världen!? Här har jag utgått från att ni pratat CoCd20-jazz, och så var det CoCBRP-jazz! :gremshocked:

Kanske är det bäst att hålla alla jazzdiskussioner på skräckforumet. :gremtongue: