Nekromanti D&D Next: Nytt speltestpaket ute nu

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
  • Reglerna stöder nu rollpersoner upp till och med level 10
  • Opportunity attacks utförs inte längre med advantage
  • Variantregler för helning har införts
  • Vissa besvärjelser kräver nu koncentration
  • Regler för nya handlingar som avväpning och fasthållning har införts
  • Critical hits fungerar annorlunda
  • Det finns regler för Two weapon fighting
  • Reglerna för Stealth och Perception har reviderats

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dire Duckbunny said:
Igår kväll dök det nya speltestpaketet från WotC upp.
Woot! Isle of Dread som äventyr.

Vi måste sätta ihop en speltestsession av detta!

/M

Ögat

Hero
Den kanske bästa förändringen är att Roguens "take 10" har blivit ersatt med de mycket roligare expertis-tärningarna.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag är också horny på expertistärningar, precis som advantage/disadv-reglerna. Tycker dock att det är luddigt vad som är tänkt att vara "core" och inte. Nu när reglerna byggs ut alltmer blir man ju lite orolig att det ska bli för komplicerat!

CapnZapp

Myrmidon
Zimith said:
Nu när reglerna byggs ut alltmer blir man ju lite orolig att det ska bli för komplicerat!
Snackar vi om Dungeons & Dragons är jag inte orolig för att det kommer bli superkomplicerat.

Jag VET det kommer bli superkomplicerat... :gremgrin:

Jarl

Hero
Zimith said:
Nu när reglerna byggs ut alltmer blir man ju lite orolig att det ska bli för komplicerat!
Jag tycker är lugnande att det inte kommer bli alltför simpelt. Vad är poängen med ett simpelt D&D, när man kan spela Labyrinth Lord? Klart intressantare om D&D fortsätter vara lite mer taktiskt och pilligt.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag tycker det vore kanon om det verkligen blev en enkel grund. OD&D och LL i all ära men den stora grejen med dem är ju enkelheten och friheten, inte att det genomtänkta och moderna regler. En förhoppning i alla fall jag har är att Next kan förena de två, åtminstone i grunddelen av spelet.

Eksem

Champion
Min dröm är ju om spelare som vill pilla kan göra det, utan att domaren behöver lära sig allt pill eller för den delen blir bunden av spelarpill (vilket var en brist i 4E). Rule 0 + spelarpill i kombination, vore fint.

Basenanji

Postd20modernist
Min dröm är att vi får grundregler som är så enkla att varje DM/spelare med sug kan göra sina egna expansionsregler, samtidigt som alla vi som inte orkar bry oss får regler (och ÄVENTYR, de är viktigast!) som bara funkar.

(jag blir tex knottrig av regelvarianter som försöker återskapa OSR:s enkelhet samtidigt som de börjar mecka med nya detaljer bara för att man var missnöjd med hur de gamla/de nya reglerna hanterade de där detaljerna [AC/turn undead/class eller race abilities etc] vilket gör att man bara längtar tillbaka till 3E/PF...)

dream

Hero
Jag måste säga att jag gillar vad jag läst hittills. Framför allt att de återvänder till lite mer low key när det gäller antal hp, förmågor etc. Jag gillar också advantage/disadvantage-systemet.