Nekromanti D&D Next verkar trevligt

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Lessen om jag ligger lite efter, men nu har jag läst lite Legend & Lore-kolumner om D&D Next. En del grejer är ju fantastiska uppvaknanden som verkar härliga om de lyckas genomföra. Som den här t ex

"our standard goal is to remove minimum group sizes, allow for a complete adventure in one hour of play, and satisfying campaigns in 50 hours of play." (från denna)

Vad har ni hört för rykten som ni gillar/ogillar?
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Hoppingivande:

* Många komponenter i rollpersonsskapandet: klass, ras, tema(n?) och bakgrund ger stora möjligheter att variera sig bortom "dvärgkrigare".

* Mycket av tänket runt (särskilt det som presenterats sedan Monte Cook lämnat projektet, men om det finns något samband där vet jag inte) tycker jag låter lovande. Det verkar som om de har tänkt igenom många saker angående balansen mellan magiker och andra, nischskydd, vilken funktion olika mekaniker ska ha och annat. Jag håller inte alltid med om de slutsatser de presenterar men de har i alla fall tänkt och inte bara kletat in saker för att "så har det alltid varit".

* De talar explicit om "de tre pelarna" strid, utforskning och interaktion som de områden rollpersonerna ska vara kompetenta inom. Detta är väl egentligen mest ett specialfall av det ovanstående, att de faktiskt tänker igenom vad D&D ska handla om. (Om deras egna äventyr sedan följer den mallen blir ju en annan fråga.)

Oroväckande:

* Ambitionen att alla ska bli nöjda. Det finns stor risk att det leder till kompromisser som gör att ingen blir nöjd eller att man böjer sig för högljudda minoriteter som ändå inte kommer att spela DDN för att de redan har sin favoritversion av D&D och om DDN inte blir precis som de vill ha det så kommer de ändå att vägra spela det.

* Det till synes högst anemiska färdighetssystemet med bara små bonusar till grundegenskapsslag. (Enligt min mening har grundegenskaperna spelat ut sin roll helt i D&D men de är en för helig ko för att man ska kunna göra sig av med dem. Vilket leder till...)

* För många heliga kor. Det måste finnas alignments, det måste finnas vanciansk magi, det måste finnas ditten och datten. Visst, man kan säkert göra ett jättecoolt spel med alla de klassiska D&D-troperna, men om man försöker göra det straight och samtidigt gör anspråk på att det är ett hyffsat generellt fantasyspel tror jag man skjuter sig i foten.

* Väldigt mycket fokus på de fyra stora klasserna. Om man bygger för mycket av regelsystemet runt Fighter-Wizard-Cleric-Rogue-kvartetten får man antingen hålla sig till att alla andra klasser ska vara varianter av dessa eller så kommer eventuella nya klasser inte att passa in på något bra sätt. (Att göra de fyra till breda, varierbara grundklasser som allt annat bygger på skulle mycket väl kunna funka, men det kräver mycket eftertanke och planering.)

Det största problemet tror jag egentligen är att WotC och/eller Hasbro tror att D&D kan återta sin position som den fetaste gorillan i flocken som alla andra måste förhålla sig till. Den tiden är förbi och de borde inse att D&D numera är ett nischspel och rikta in sig på att göra det D&D är bra på bättre än alla andra snarare än att vara all things to all people som verkar vara deras nuvarande mål.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Allt jag hört om deras planer och intentioner låter jättebra - och det är vad som oroar mig.
Det kan helt enkelt inte bli så bra som de säger.

Sedan är jag lite orolig över Monte Cooks avhopp - anledningen till att han hoppade av är fortfarande okänd, men han skulle inte hoppat av om det inte var något som var extremt dåligt för DnD.

Bra sammanfattning är EN Words DnD Next-sida

Och börjar den allmänna speltesten om exakt en vecka.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
anth said:
Sedan är jag lite orolig över Monte Cooks avhopp - anledningen till att han hoppade av är fortfarande okänd, men han skulle inte hoppat av om det inte var något som var extremt dåligt för DnD.
Nu ska jag inte säga att karln är oprofessionell eller så, men ibland hoppar folk av av personliga skäl, ibland funkar det i gruppen, ibland har en person en uppfattning som inte drar jämt med resten. Sånt händer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Max Raven said:
Nu ska jag inte säga att karln är oprofessionell eller så, men ibland hoppar folk av av personliga skäl, ibland funkar det i gruppen, ibland har en person en uppfattning som inte drar jämt med resten. Sånt händer.
Du har helt rätt, men dina antaganden stämmer nog inte i det här fallet.

Hade det varit personliga skäl hade han sagt det - nu har han uttryckligen sagt att det har med företaget att göra, d.v.s. det är INTE privat.

Och han har också sagt att han INTE har samarbetssvårigheter med gruppen (varav de flesta har han redan arbetat med tidigare).

Han har alltså en uppfattning som inte drar jämt med företagsledningen.
Du säger själv att han inte är oprofessionell, och jag brukar tycka att hans åsikter är sunda.
Det betyder att jag antagligen inte tycker om det beslut företagsledningen tagit som fick honom att hoppa av.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Han har alltså en uppfattning som inte drar jämt med företagsledningen.
Du säger själv att han inte är oprofessionell, och jag brukar tycka att hans åsikter är sunda.
Det betyder att jag antagligen inte tycker om det beslut företagsledningen tagit som fick honom att hoppa av.
Jag har sett en del rykten och antydningar om att det som fick honom att hoppa av, var att företagsledningen uppfattade honom som låst vid att "trying to do 3.5 all over again".

Det är rykten och sådana kan man ju per definition inte riktigt värdera substansen i. Det kan vara rena påhitt, men det kan också - känns det som - ligga något i det, i förhållande till det breda anslag som processen haft.
 
Top