Hoppingivande:
* Många komponenter i rollpersonsskapandet: klass, ras, tema(n?) och bakgrund ger stora möjligheter att variera sig bortom "dvärgkrigare".
* Mycket av tänket runt (särskilt det som presenterats sedan Monte Cook lämnat projektet, men om det finns något samband där vet jag inte) tycker jag låter lovande. Det verkar som om de har tänkt igenom många saker angående balansen mellan magiker och andra, nischskydd, vilken funktion olika mekaniker ska ha och annat. Jag håller inte alltid med om de slutsatser de presenterar men de har i alla fall tänkt och inte bara kletat in saker för att "så har det alltid varit".
* De talar explicit om "de tre pelarna" strid, utforskning och interaktion som de områden rollpersonerna ska vara kompetenta inom. Detta är väl egentligen mest ett specialfall av det ovanstående, att de faktiskt tänker igenom vad D&D ska handla om. (Om deras egna äventyr sedan följer den mallen blir ju en annan fråga.)
Oroväckande:
* Ambitionen att alla ska bli nöjda. Det finns stor risk att det leder till kompromisser som gör att ingen blir nöjd eller att man böjer sig för högljudda minoriteter som ändå inte kommer att spela DDN för att de redan har sin favoritversion av D&D och om DDN inte blir precis som de vill ha det så kommer de ändå att vägra spela det.
* Det till synes högst anemiska färdighetssystemet med bara små bonusar till grundegenskapsslag. (Enligt min mening har grundegenskaperna spelat ut sin roll helt i D&D men de är en för helig ko för att man ska kunna göra sig av med dem. Vilket leder till...)
* För många heliga kor. Det måste finnas alignments, det måste finnas vanciansk magi, det måste finnas ditten och datten. Visst, man kan säkert göra ett jättecoolt spel med alla de klassiska D&D-troperna, men om man försöker göra det straight och samtidigt gör anspråk på att det är ett hyffsat generellt fantasyspel tror jag man skjuter sig i foten.
* Väldigt mycket fokus på de fyra stora klasserna. Om man bygger för mycket av regelsystemet runt Fighter-Wizard-Cleric-Rogue-kvartetten får man antingen hålla sig till att alla andra klasser ska vara varianter av dessa eller så kommer eventuella nya klasser inte att passa in på något bra sätt. (Att göra de fyra till breda, varierbara grundklasser som allt annat bygger på skulle mycket väl kunna funka, men det kräver mycket eftertanke och planering.)
Det största problemet tror jag egentligen är att WotC och/eller Hasbro tror att D&D kan återta sin position som den fetaste gorillan i flocken som alla andra måste förhålla sig till. Den tiden är förbi och de borde inse att D&D numera är ett nischspel och rikta in sig på att göra det D&D är bra på bättre än alla andra snarare än att vara all things to all people som verkar vara deras nuvarande mål.