Nekromanti D&D-noobfrågor: Skapa rollpersoner på högre level?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag sitter nu och ska börja spelleda Reavers of Harkenwold, och det ska skapas nya rollpersoner. Äventyret är på lvl2, så det tänkte jag kunde vara en bra startpunkt.

Lättare sagt än gjort. Hur farao skapar man då en rollperson på lvl2? Det mesta säger sig självt; man skapar en lvl1:a och levlar upp den bara, inte sant?

Men... jag kan för mitt liv inte hitta i Essentialsböckerna jag har (Rules compendium, båda Heroes... och Dungeon Master's book) hur det ser ut med utrustning på högre levlar? Får man bara mer pengar att köpa för, eller får man automatiskt några magic items?

Übereil

Swashbuckler
Man får mer pengar att köpa för. I alla fall i icke-essentials. Enligt Character Buildern så får man på andra leveln 360 GP när man startar.

Var en tabell för sånt finns har jag ingen aning om.

Übereil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du får gratis välja normal äventyrarutrustning.

Du får ett level 1 magiskt föremål, ett level 2, samt ett level 3.

Dessutom får du 360 gp att spendera på vad du vill.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Relevant information finns på sidan 143 i Dungeon Master's Guide.
Om nån skulle råka hitta samma info i nån Essentialsbok vore jag supertacksam för sidnummer och bok...

anth

Vetefan
krank said:
Jarl said:
Relevant information finns på sidan 143 i Dungeon Master's Guide.
Om nån skulle råka hitta samma info i nån Essentialsbok vore jag supertacksam för sidnummer och bok...
Finns inte i Essentials av vad jag vet.

CapnZapp

Myrmidon
Denna tråd kanske är informativ i sammanhanget:
http://www.enworld.org/forum/4e-discussion/294144-rules-missing-rules-compendium.html

(Nej, den besvarar inte frågan. Istället bekräftar den vad som "saknas" i Essentials' Rules Compendium, om man med "saknas" menar "fanns med tidigare i 4th Ed".)

En av länkarna från tråden är denna:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">While the Rules Compendium is a boon for any Dungeon Master, there are a few blind spots you should be aware of.</div></div>
http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/dusg/2010September
(Alltså ett officiellt medgivande att vissa saker avsiktligen saknas)

Jag noterar att eftersom Essentials infört ett Rarity-system för magiska föremål* bör man nog till vad Dante föreslog lägga "only Common items"...
*) http://wizards.com/DnD/Article.aspx?x=dnd/drfe/20100824

Om det inte finns mer info (från exempelvis nyare Essentialsböcker jag inte känner till) skulle jag säga att svaret på trådfrågan blir:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Får man bara mer pengar att köpa för, eller får man automatiskt några magic items?</div></div>
Du får välja vilka omagiska prylar du vill. Gratis. Sen får du inget mer.

Genom hela Heroic tier bör detta duga alldeles utmärkt. (Särskilt på level 2 - där originalriktlinjen från DMGn var alldeles för generös)

På högre level än så förlorar karaktären alltför många plus, så där hade jag helt enkelt sagt "du får tre Common-föremål på din level." Är spelaren relativt ny till D&D hade jag t.o.m. pekat ut ett vapen/implement, en rustning och något som ökar Fort/Ref/Will defenses.