Nekromanti D&D och bordsyta

solvebring

Superhero
Hur i helvete får ni plats?!
Ja, jag har ju tänkt börja lira D&D som de flesta av er på det här forumet vet, eftersom jag via nedanstående tråd ingått i Organs privatskola: "För totala dumskallar av dumskallar som vill lära sig spela D&D".

Nåväl, det är formulär, det är miniatures och det är spelmattor, och det är SL-skärm, tärningar osv osv.
Jag undrar, hur fan får ni plats?!
Jag har märkt, nu när jag själv har börjat spåna på olika battlegrids, kikat på världskartorna som följer med kampanjböckerna och det. Det kommer att ta fett med bordsyta, vikande, flyttande och morrande. Jävligt omständigt, inte sant?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jävligt omständigt, inte sant?
Inte särskilt. Jag spelar på ett bord som är 100*100 cm, och har aldrig upplevt det som ett problem. Men då har jag iofs böckerna och min laptop i sängen bredvid mig. På bordet finns minis, battle-mat och tärningar. Spelarna håller i sina rollformulär.

solvebring

Superhero
Okej, där ser man. Jag brukar verkligen drälla böcker, papper och allt möjligt runtom mig på stolar, bord, golv osv. vilket rollspel jag än SL:ar. Därför jag tänkte att det lär vara riktigt pryligt att lira D&D.

Pom

Swashbuckler
Jag tar in ett extrabord från ett annat rum för själva spelplanerna. Snacks, dricka, spelarprylar kräver ett bord för sig själva. Som DM rör jag mig en del: ibland är jag vid spelplansbordet, ofta är jag vid datorn. Böcker, figurer och anteckningslappar bilder intressanta kulturlager på golv och lediga stolar.

Eksem

Champion
Med fem spelare och full mundering, ja, då är det ett utrymmeskrävande spel. I ena gruppen jag spelar i, där vi ibland är 6 spelare, där alla har varsin PHB, mycket minis, stoooor battlemat, etc, etc, så sitter vi i ett konferensrum och spelar.

I den andra är vi bara 2-3 spelare + SL, med få medhavda regelböcker och en mindre battlemat, och då är det bara ganska utrymmeskrävande, men inte mer än att man får plats i en genomsnittlig ungkarlslya. Fast jag vill minnas att jag var tvungen att prova mig fram lite första två-tre spelmötena med "lilla" gruppen (där jag var DM) för att se hur jag ville organisera saker och ting.

solvebring

Superhero
Kul att höra en SL som är så mycket i rörelse. Själv brukar jag försöka sprida allting så att jag kan nå det från min stol, eller så att spelarna kan skicka det vidare till mig snabbt.
Nå, det verkar helt klart som om ni har en del att riva runt bland.

solvebring

Superhero
Med fem spelare och full mundering, ja, då är det ett utrymmeskrävande spel. I ena gruppen jag spelar i, där vi ibland är 6 spelare, där alla har varsin PHB, mycket minis, stoooor battlemat, etc, etc, så sitter vi i ett konferensrum och spelar.
Ja, det lät bannemej som om det var en hel del prylar. Du säger dessutom "stooor" battlemat, och jag tror jag förstår vad du menar. Låter jobbigt. Att lira i en konferenssal låter bra. I ena gruppen jag kör med så går vi alla på folkhögskolan här, och lirar därför i ett klassrum. Det är asnajs med så mycket plats. Andra gruppen som kör blandade rpg's är just nu bara jag + 2 spelare, sitter hemma hos mig, och det är stor skillnad på att lira i ett klassrum och i datarummet här i min trea. Fast då är vi såklart sammanlagt 9 pers i skolgruppen.