Nekromanti D&D på CNN.com

Oldtimer

Slava Ukraini!
Japp. Folk hade tydligen trevligt på Worldwide D&D Game Day... i de länder som fortfarande har spelbutiker kvar.

/Mikael

Johan K

Gammal & dryg
Det där ser ju riktigt trevligt ut ju, måste jag ju säga !! :gremlaugh:
Allitd kul att det uppmärksammas !

Targon

Hero
He he

Är jag den ende som tycker att bilden säger mer än själva artikeln?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: He he

Är jag den ende som tycker att bilden säger mer än själva artikeln?
Tja, det beror väl på vad du tycker att bilden säger.

- Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vem är egentligen den gamle stöten på fotot? Är det Dave Arneson eller någon av ungarnas farfar?

Hur har det egentligen gått för de gamla rollspelsrävarna? Hur många av dem jobbar fortfarande med rollspel?

G

Guest

Guest
Re: He he

Det är väl ganska uppenbart...

Geeks.

Undrar vad Hans Scheike gör under sessionen?....

Hunk

Hero
Vem är egentligen den gamle stöten på fotot? Är det Dave Arneson eller någon av ungarnas farfar?
Det måste vara David Arneson - det ser i alla fall förbannat likt ut och med tanke på att han uttalar sig i artikeln verkar det ännu mer troligt.

Hur har det egentligen gått för de gamla rollspelsrävarna? Hur många av dem jobbar fortfarande med rollspel?
Har ingen jättekoll på de gamla rävarna, men några av dem arbetar i alla fall delvis med rollspel. Tror knappast att ens Gygax kan försörja sig på det.

David Arnesons Blackmoor kom ju ut till d20 nyligen, men jag vet inte hur aktiv han har kunnat vara i produktionen med tanke på hans stroke tämligen nyligen.

Gary Gygax har ju producerat en hel del via Troll Lord Games till både d20, LA och har ju även en produktlinje på tillsammans med Rob Kuntz till Castles & Crusades (Castle Greyhawk/Zagyg). Vet dock inte hur mycket hans hjärtinfarkt har hämmat hans produktion.

Rob Kuntz har ju gjort ett par försök på d20- och Hackmastermarknaden, men hans fysiska och mentala hälsa verkar heller inte vara den bästa. Vi får se om han kommer att klara sina deadlines till C&C - hans tidigare samarbetspartners Necromancer och Kenzer har ju inte direkt varit helnöjda...

Bob Bledsaws (grundare till Judges Guild och skapare av Wilderlands och City State of the Invincible Overlord) hälsa är tyvärr inte heller den bästa. Han har gjort ett par försök de senaste fem-sex åren att återskapa JG, men lider tyvärr av manodepressivitet, varför jag inte tror att han kommer att klara av att köra igång karusellen på riktigt. Han har dock arbetat tillsammans med Necromancer med de nya Wilderlandsmodulerna, så en del skaparkraft finns det i alla fall kvar.

Så, för att summera, kan man väl konstatera att taskig hälsa tycks vara en gemensam nämnare för många av de gamla hjältarna... De gör dock i alla fall tappra försök att hänga kvar i industrin. Både Gygax och Kuntz biter dock ofta sig själva i foten, eftersom deras uttalanden oftast bygger på att allt var mycket bättre på deras tid och att d20 suger - något som knappast har varit perfekt marknadsföring för deras d20-produkter...

G

Guest

Guest
D&D ohälsa

Man blir ju mörkrädd när man hör om allas dåliga hälsa... Både fysiska och mentala.

Jag kom på mig själv härom kvällen, när jag stog och stekte lökringar, hällde upp en liter coca-cola i ett jätteglas och sjönk ner i myssoffan med ett gäng D&D böcker....

Låter inget bra heller att spelkonstruktörerna lider av manodepressioner. Eller....kanske är det bra....?

walium

Ganska töntig, faktiskt
D&D ohälsar

"Jag kom på mig själv härom kvällen, när jag stog och stekte lökringar, hällde upp en liter coca-cola i ett jätteglas och sjönk ner i myssoffan med ett gäng D&D böcker...."

Statens folkhälsoinstitut varnar: rollspel kan leda till för tidig död och utstöttning ifrån samhället.

"Låter inget bra heller att spelkonstruktörerna lider av manodepressioner. Eller....kanske är det bra....?"

Det är bra när de är på topp alternativt när de är på botten om man gillar väldigt mörka rollspel fulla av dolda självmordshänvisningar. :gremwink:

Pom

Swashbuckler
Re: D&D ohälsa

Låter inget bra heller att spelkonstruktörerna lider av manodepressioner. Eller....kanske är det bra....?
Det är förstås en personlig tragedi, men milt manodepressiva kan vara mycket kreativa och produktiva. I sina maniska perioder såväl som under depressionerna, om de har för vana att försöka "skriva av sig" sitt mörker (som Walium (av alla pseudonymer) nämnde).

(Edit: glömde en sak)

G

Guest

Guest
Re: D&D ohälsa

Det var dit jag ville komma.

Efter att ha läst "Die Vecna Die" och "Return to the Tomb of Horrors" undrar man lite vad som pågår i huvudet på han som skrev det (jag tror båda är skrivna av Bruce R. Cordell som alltid gör fantastiska äventyr!).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
DELTRÅD FLYTTAD

Okej, efter att jag bad alla om att släppa OT:andet kom ett antal OT-inlägg i rask följd i tråden, som alltså visade att ni antingen inte läste mitt inlägg eller struntade i det.

Jag har nu flyttat tråden till rollspels-forumet.

Magnus