Nekromanti D&D Princes Of The Apocalypse

God45

#PrayersForBahakan
Jag har precis köpt Princes Of The Apocalypse. Jag har inte börjat läsa den än. Men jag tänkte skapa en tråd och så kan de av oss som läser den skriva om grejer vi tycker är bra eller dåliga eller överraskande. Oh, och jag kommer spoila ALLT! här och ni andra är fria att göra samma sak.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Bra! Kämpa på och använd din kreativa hjärna och låt tråden flöda över med tips och tankar. Det kommer gynna mig massor och jag kanske till och med kan spelleda det hela utan att läsa det.

Krille

Super Moderator
Till att börja med ska jag bestämma mig för huruvida jag ska skaffa den i första rummet. Det är ju inte så att jag har för lite att spelleda just nu, med sju böcker Doctor Who och Reign of Winter i pipen. Så spoila på!

God45

#PrayersForBahakan
Åh gud. Det är bara en jättelång dungeon crawl verkar det som :(

Och det finns ett "Temple of elemental evil" :(

Och kulterna berstår verkligen av "Monsters, Lunatics & Power hungry villains.... :(

Men man får handsignaler för att visa att man är med i kulterna! Och beskrivningar för hur spelarna kan göra dem! :)

Och bilderna är skitsnygga.

Staffan

Myrmidon
God45;n85532 said:
Åh gud. Det är bara en jättelång dungeon crawl verkar det som :(
Knappast. I första delen undersöker man konstiga händelser runt den lilla staden/byn Red Larch. Olika skumheter kan ledas till fyra olika "haunted keeps" där elementarkulterna har olika mer eller mindre beskedliga ansikten. Det är först senare man börjar undersöka deras egentliga förehavanden, och ta sig ner i de riktiga dungeonsen - men även dessa är relativt uppdelade. Dessutom finns det många andra saker att göra i området runt Red Larch, med ett helt kapitel i boken med saker som inte är direkt relaterade till kulterna.

Jag har inte hunnit läsa genom hela boken än, men konceptet verkar i alla fall vara svaret på mina böner: ett relativt litet område med massvis med problem som kan/bör lösas, i olika grad av sammanhängandehet, och ett relativt stort mått "sandlåda" snarare än dungeon och/eller räls. De olika elementarkulterna verkar ha rätt olika karaktär, och samarbetar inte med varandra - till och med till den grad att de ofta motarbetar varandra (om man snackar med luftkultens Feathergale Knights om den försvunna delegationen som antagligen är anledningen till att rollpersonerna rör till saker och ting säger de att det förmodligen är de där skumma typerna i Monastery of the Sacred Stone, som givetvis är dolda jordkultister). Sedan ska jag nämna att jag inte hunnit kolla genom tillräckligt mycket än för att avgöra om man även fått ett bra utförande på grundkonceptet, men det verkar vara ett klart steg upp från Hoard of the Dragon Queen.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har nu läst igenom boken och... Det är en enda jättelång dungeon crawl. Staffan har fel.

Visst, det är precis som i Temple of Elemental Evil. Det finns ett område med några mindre städer och sidequests... Men inget av det är viktigt. Man går till "The Haunted keeps". Sedan går man till dungeonsen under dem. Sedan går man till slut dungeonen längst ner. Det är en enda stor dungeon. Visst, det finns lite sidogrejer så som att kulten hämnas genom att anfalla städer på ytan och skit... Men det är sidogrejer.

Det bästa med dungeonen är dock det samma som i Temple fast ännu mer... Men kan spela ut de olika kulterna mot varandra! Och det är nog det bästa sättet att spela den här kampanjen på. Två av faktionerna man kan vara med i, The Harpers och The Zhentarim, är mer eller mindre gjorda för att sätta upp en som fantasy CIA. Man spelar en grupp rogues, sorcerers och bards som gör avtal, startar proxy krig och säljer knark till sina egna invånare för att finansiera vapen man mutar kulterna med tills de mördar varandra. Det låter som en kul kampanj.

Men att spela en grupp Paladins och andra LG typer som är här för att besegra ondskan eller traditionella Hack/Slash äventyrare är bara en enda stor dungeon med lite sidquests.

Vatten mini bossen rockar. Han har en badass robot krabbklo. Eld tjejen är en meh Matahari typ. Vind minibossen är en bort skämd alv bratt vilket är nice. Sedan har vi jord minibossen.... Well....

Okej, jord minibossen är en medusa. Inte en bullshit "Det finns en ras av medusor" heller som finns i många usla spel. Fuck nej, det är en ordentlig förbannad för sin arrogans och dekadens medusa. Men det är en man. Och jag vet varför det är en man, alla med en IQ över rumstemperatur vet varför det är en manlig medusa... Men det förstör de mytiska övertonerna något rejält.

Magierna i slutet av boken är så jävla bra! Jag kommer aldrig göra en 5ed magiker utan Catapult magin som låter dig plocka upp föremål i omgivningen och kasta dem på folk med telikinesis! Men formlerna här är super trevliga, tematiska och kul!

De har en bit i slutet där de ger tips om hur man kan köra kampanjen i andra kampanjvärldar. De gör ett tappert försök att konvertera till Dark Sun... Men det bara funkar inte.

Genasi är med som en ras i slutet av boken. Jag vet inte varför, de är en dum ras. Men de passar med element temat antar jag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n85567 said:
JJag kommer aldrig göra en 5ed magiker utan Catapult magin som låter dig plocka upp föremål i omgivningen och kasta dem på folk med telikinesis!
Wait, what? Vilken typ av besvärjelse är det? Är det något som är tillgängligt för Eldritch Knight att ta? 'Cause in that case: Darth Vader, here I come!

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster;n85574 said:
Wait, what? Vilken typ av besvärjelse är det? Är det något som är tillgängligt för Eldritch Knight att ta? 'Cause in that case: Darth Vader, here I come!
Jag är inte den största experten på Eldritch Knighten. Men det är en level 1 wizard & sorcerer transmutation magi (vet inte varför den inte är evocation...). Och man får väll tillgång till 2 magi skolor som Eldritch Knight? Så då borde man väll kunna ta den.

Staffan

Myrmidon
God45;n85567 said:
Jag har nu läst igenom boken och... Det är en enda jättelång dungeon crawl. Staffan har fel.
Vi kanske har olika definitioner på "jättelång dungeon crawl". 3es Return to the Temple of Elemental Evil är en jättelång dungeon crawl, med en enda jättestor dungeon (eller OK, en liten dungeon i början, en megagigantisk i mitten, och en liten dungeon till som klimax). PotA har flera dungeons, men det handlar snarare om lite dungeon, lite utforskning, lite side quest, lite mer utforskning, hitta till nästa dungeon, o s v. Det är en helt annan sak än en enda jättedungeon som man går omkring i från level 5 till 12, som jag tror var ungefär så mycket man levlade i huvudparten av Return to the Temple of Elemental Evil.