Jag har nu läst igenom boken och... Det är en enda jättelång dungeon crawl. Staffan har fel.
Visst, det är precis som i Temple of Elemental Evil. Det finns ett område med några mindre städer och sidequests... Men inget av det är viktigt. Man går till "The Haunted keeps". Sedan går man till dungeonsen under dem. Sedan går man till slut dungeonen längst ner. Det är en enda stor dungeon. Visst, det finns lite sidogrejer så som att kulten hämnas genom att anfalla städer på ytan och skit... Men det är sidogrejer.
Det bästa med dungeonen är dock det samma som i Temple fast ännu mer... Men kan spela ut de olika kulterna mot varandra! Och det är nog det bästa sättet att spela den här kampanjen på. Två av faktionerna man kan vara med i, The Harpers och The Zhentarim, är mer eller mindre gjorda för att sätta upp en som fantasy CIA. Man spelar en grupp rogues, sorcerers och bards som gör avtal, startar proxy krig och säljer knark till sina egna invånare för att finansiera vapen man mutar kulterna med tills de mördar varandra. Det låter som en kul kampanj.
Men att spela en grupp Paladins och andra LG typer som är här för att besegra ondskan eller traditionella Hack/Slash äventyrare är bara en enda stor dungeon med lite sidquests.
Vatten mini bossen rockar. Han har en badass robot krabbklo. Eld tjejen är en meh Matahari typ. Vind minibossen är en bort skämd alv bratt vilket är nice. Sedan har vi jord minibossen.... Well....
Okej, jord minibossen är en medusa. Inte en bullshit "Det finns en ras av medusor" heller som finns i många usla spel. Fuck nej, det är en ordentlig förbannad för sin arrogans och dekadens medusa. Men det är en man. Och jag vet varför det är en man, alla med en IQ över rumstemperatur vet varför det är en manlig medusa... Men det förstör de mytiska övertonerna något rejält.
Magierna i slutet av boken är så jävla bra! Jag kommer aldrig göra en 5ed magiker utan Catapult magin som låter dig plocka upp föremål i omgivningen och kasta dem på folk med telikinesis! Men formlerna här är super trevliga, tematiska och kul!
De har en bit i slutet där de ger tips om hur man kan köra kampanjen i andra kampanjvärldar. De gör ett tappert försök att konvertera till Dark Sun... Men det bara funkar inte.
Genasi är med som en ras i slutet av boken. Jag vet inte varför, de är en dum ras. Men de passar med element temat antar jag.