Nekromanti D&D röda lådans rollpersoner vs. resten?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vi har just spelat oss igenom större delen av nya röda lådan (Essentialsboxen alltså), och nu tänkte jag föra över grabbarnas rollpersoner till Character Buildern för att se bl.a om jag räknat rätt och så.

Döm om min förvåning när vi upptäcker att... våra grejer finns inte. Vi söker förgäves efter powers som t.ex defensive strike till vår Rogue. Än mer intressant bli det när man finner samma grej i Heroes of the Fallen lands; där finns inte heller Defensive Strike. Det tycks mig som att de rollpersoner man skapar med röda lådan inte tycks vara kompatibla med resten av systemet. De skriver att man efter röda lådan bör återskapa sina rollpersoner med hjälp av Fallen lands eller så, för att man där får "more options" - på så vara, men de options som fanns, de finns inte.

Hur hänger det här ihop? Nån som har koll och fattar vad vi missar?

Jarl

Hero
CB ligger ju grymt efter vad gäller material (den släpar flera månader), så det är mycket möjligt att de förmågorna inte förts in ännu.

Eksem

Champion
Efter att ha läst lite andra forum verkar det ha blivit en fuckup med just Roguen i röda boxen, den är inte kompatibel med Rogues ur någon annan 4E-produkt. Som att de totalt gjorde om den klassen efter att Starter Set trycktes. Jävla miss i sådana fall, och det verkar inte finnas någon officiell kommentar från WotC om saken.

krank

Jarl said:
CB ligger ju grymt efter vad gäller material (den släpar flera månader), så det är mycket möjligt att de förmågorna inte förts in ännu.
Fast grejerna från Heroes of the Fallen lands verkar ju finnas med. Det är ju de grejerna man får se när man väljer att skapa en ny Essentialskaraktär i CB'n...

krank

• Har (eller kan ha) Intelligence 11 men får ändå välja Jack of all trades-featen (som i CB'n kräver intelligence 13).
  • Har ingen Daily. Alls.
  • Den har en encounter power, Power Strike. Jag hittar Power Strike i kompendiet, men även här icke i CB'n. Okänt varför.
  • Den har två stances, Battle fury och Poised Assault. Battle Fury är en lvl2-utility i onlinekompendiet, och Poised Assault står visserligen som en fighter utility utan level i kompendiet men syns inte i CB'n.

krank

• Saknar channel divinity-power.
  • Har Blessing of Battle, Soothing Light och Sun Burst (om man valde Brand of the Sun tidigare, finns en annan build också som jag inte testat).
  • Har Lesser Avatar of Radiance, eller Lesser Avatar of Storms. Hittar ingen av dem i CB eller kompendiet.

krank

• Har tränat Endurance, vilket inte går.
  • Vissa dailies finns (Phantom Chasm, Fountain of Flame, Sleep) men inte andra (Slimy transmutation som förvandlar fienden till en groda).
  • Får två encounter powers istf en (som i cb); och i vanlig ordning "finns" vissa, andra inte.
  • Har Skill Focus utan att det krävs någon Training.

krank

Så, nu har jag gått igenom alla våra fyra rollpersoner.

Helkasst, I say. Bra nybörjarrollpersoner, det mesta har varit tydligt och lätt. Men... Det där löftet om att kunna fortsätta med samma ekar jävligt tomt. Man får så lov att kassera dessa rollpersoner helt i slutet av röda boxen och skaffa nya som senast lagom till man dingar level 3.

Jag är desillusionerad.

Jarl

Hero
Tror inte Essentials-fightern har några Dailies alls, precis som flera E-klasser.

krank

Jarl said:
Tror inte Essentials-fightern har några Dailies alls, precis som flera E-klasser.
Möjligt.

Men när jag väljer Fighter i CB'n så finns det en Dailyslot jag inte kan inte-fylla-i om jag vill ha en valid karaktär.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Men när jag väljer Fighter i CB'n så finns det en Dailyslot jag inte kan inte-fylla-i om jag vill ha en valid karaktär.
Har du då valt »Fighter« eller »Knight« eller »Slayer«?

krank

Dante said:
Har du då valt »Fighter« eller »Knight« eller »Slayer«?
"Fighter", eftersom det är vad klassen heter i röda lådan. Att den kanske borde hetat något annat är rimligen också en bugg =)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
"Fighter", eftersom det är vad klassen heter i röda lådan. Att den kanske borde hetat något annat är rimligen också en bugg =)
Men dåså.

Fighter = PH-klassen
Knight (Fighter) och Slayer (Fighter) = Essentials-klasser.

krank

• I starter set är Leaden Transmutation ett av Encounter power-alternativen. Det finns inte i varken CB'n eller kompendiet. Man kan dock välja nåt av de övriga alternativen istället.
  • Detsamma gäller Slimy Transformation; finns inte, men kan bytas ut.
  • Skill Focus i Starter Set saknar check på Training.
  • Man får inte välja nån School i Starter Set.

krank

• I Starter Set: Välja
  • I CB: Välja två Rogue's Tricks. Som inte verkar ha någon motsvarighet bland nån av ovanstående. Den enda av de SEX olika powers starter set-roguen har som ens finns i compendium är Deft strike.

krank

• Verkar ha en feat för lite.
  • Beroende på build så ska man ha antingen en "Lesser avatar och Radiance" eller en "Lesser avatar of Storms". Radiance ger plus på saving throws, Storms ger "resist 5 lighting and thunder".

krank

• Jack of all trades-featen saknar int-begränsning i Starter Set.

Jarl

Hero
krank said:
Fightern som Slayer:
<ul><li>Jack of all trades-featen saknar int-begränsning i Starter Set.</li></ul>Markant bättre. Ser ut som att det bara är Roguen som inte är åtminstone 95% kompatibel...
Tänk bara på att Slayer är en striker och Fighter (gamla) är en defender.

krank

• Jack of all trades-featen saknar int-begränsning i Starter Set.