Nekromanti [D&D] Rollformulär igen ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Sitter och preppar inför att dra igång en D&D-kampanj när vårt nuvarande Chronopia-äventyr (à la Rising) nått sin ände.

Tanken är att jag ska köra Rising, Organ, Herr Nils och Magnus Seter genom Paizo Publishings förträffliga Age of Worms.

Eftersom jag är den jag är började jag naturligtvis – som en del i förberedelserna – snickra på nya rollformulär.

Första sidan är nu klar, och god som jag är tänkte jag förstås dela med mig. Baksidan kommer inom kort.

Hittar ni fel och/eller konstigheter får ni såklart gärna påpeka det.

<font size="1">EDIT: Lade upp ett nytt formulär där Age of Worms-loggan kan bytas mot en generell D&D-logga genom att visa och gömma olika lager i PDF:en.</font size>

Mattis

Swordsman
Varför längd och vikt med utrikiska mått?

Det kan vara värt att ha två HP-rutor där en är max och en är nuvarande.

rks

Warrior
Word!

Jag har en word-fil (jorå, mikromjuk) som jag uppdaterar och printar kanske vartannat-tredje spelmöte eller så. Glo gärna.

Dante

Staff member
Mattis said:
Varför längd och vikt med utrikiska mått?
För att alla mått i D&D är utrikiska och det ser osnyggt ut att blanda.

Mattis said:
Det kan vara värt att ha två HP-rutor där en är max och en är nuvarande.
Jag tänker förse spelarna med separata småkort på vilka de kan hålla reda på hp, ammunition och annat. Så slipper de sudda och kladda så mycket på formuläret.

Bombu

Hero
Första sidan är nu klar, och god som jag är tänkte jag förstås dela med mig.
Härligt klassiskt DnD, jag får tydliga vibbar av dnd basic set baksidans rollformulär.

speciellt med skölden för AC och den avkliptta tårtbiten som HP,

tydligt och överskådligt tycker jag och inte för mycket fluff fluff, precis lagom.

Jodå det ser bra ut!

säger Bombu :kaffe:

Dante

Staff member
Bombu said:
[…] jag får tydliga vibbar av dnd basic set baksidans rollformulär.
Det var lite det som var tanken (förstås). Age of Worms innehåller många klassiska D&D-komponenter, så jag tänkte försöka få till lite old school-stuk.

Bombu said:
[…] den avkliptta tårtbiten […]
Du menar den likbenta parallelltrapetsen? :gremsmirk:

Basenanji

Postd20modernist
Det ser väl rätt ok ut...

...enligt din elitistiska, närmast fascistoida, perfektioniststil.

Jag blir irriterande avundsjuk.

Vad hände med Excelark? MS Word? Paint?
Du äger.

---

Men...om man ska skapa det perfekta rollformuläret så tycker åtminstone lilla jag att:

-HP; måste finnas i en ruta där man aldrig suddar. Sedan har man en annan ruta där det står hur mycket HP rp råkar ha just nu.

-Attacker; dessa måste stå typ så här:

BAB:
Att #1:... w [feat/spell/etc]...

Ranged att#1:...w [feat/spell/etc]...

Så att man snabbt ser hur tex "Bull´s strength" påverkar en attack- men också vad rp har i sin grundthaco.

-Spells. Dessa ska finnas på baksidan, om du ska göra mig nöjd. De ska helst finnas nedtecknade varenda en, man ska kunna markera vilka som är memoriserade och det ska finnas möjlighet att markera om man måste ha components/focus.
Sedan måste det finnas något ställe där det står hur många spells/day man kan kasta och vilken DC man har.

-Färdigheterna ser bra ut, jag kan reta mig på alla tomma rader i originalformuläret. Typ "Profession"x5, är inte bra!
Hellre då helt tomma rader där man kan skriva in vilken färdighet som helst.

-På den tredje sidan ska det finnas utrustning, animal companion och ev. ranger/shapeshifter/andra skumma förmågor. Minns dittdilemma med druiden som hela tiden skulle byta form till ett givet kreatur. Tänk vad bra att ha den infon på ett och samma ställe.

-Jag skulle slutligen vilja se en plats på formuläret där man samlar all aktuell info om vilka magiska föremål man använder och hur de påverkar rollpersonen!

---

Men som sagt, det ser bra ut! Jättefint! Kan du göra ett där du tar bort den därna "Age of Worms" och byter ut till typ "Red Hand of Doom"?

Tack på förhand!
/Basenanji, orkar inte redigera alla konstigheter som uppstod i texten. Jag får väl gå och hänga mig själv eller nåt.

Dante

Staff member
Re: Det ser väl rätt ok ut...

Basenanji said:
Kan du göra ett där du tar bort den därna "Age of Worms" och byter ut till typ "Red Hand of Doom"?
Din önskan är min lag (nästan i alla fall).

Har lagt upp en ny version. Om du visar lager i PDF:en ser du att det finns ett lager som heter D&D-logo och ett som heter Age of Worms-logo. Dessa kan du visa/gömma bäst du vill.

Vad gäller övriga önskemål får vi se. Jag tror att baksidan blir ganska generell. Racial Traits, Class Features, Special Abilities, Feats, Languages, Utrustning, XP – sånt som gäller för alla klasser. Sen blir det nog klass-specifika ark för Spells, Turn Undead, Wild Shape, Animal Companions och sånt. Tyvärr kommer jag nog bara att fixa ett Wizard och ett Cleric-ark, då de är de enda spellcasterklasser som kommer att finnas i gruppen (åtminstone tills de börjar multiklassa och ha sig).

Bombu

Hero
dante skrev detta som nu kommer i vackert oläsligt lila
Du menar den likbenta parallelltrapetsen?

jag hade en mattelärare på gymnasiet som påstod att det hette:

det likbenta parallelltrapetset,

han var såpass tuff och verkade vara så himla duktig på matte att jag blev väldigt imponerad, han avfärdade lättvindigt att det skulle låta bättre med parallelltrapetsen.

Efter det har jag varit djupt kluven inför ordet, kan det vara så att vissa djupt kunniga mattesnillen helt saknar språköra?

Jag har undvikit ordet därför att jag inte velat avslöja mig som okunnig, ju mer rätt man säger desto sämre är man på mattespråk var min hypotes efter detta.....

nåja nu har jag försökt bortförklara mig istället för att erkänna att ja, jag är sugen på tårta och allt ser ut som tårta för mig just nu :gremlaugh:

hursomhelst ser rollformuläret tufft och trevligt ut.

/Bombu

Basenanji

Postd20modernist
Tack!

Då kommer jag använda detta i framtiden. Jag ska hädanefter högtidligt förkunna att det är Dan Algstrand, som har designat formuläret, så gud nåde den som tänker besudla detta med en 'halfling paladin', eller något annat ovärdigt både sytemet eller formulärets upphovsman!
:gremgrin:

/Basse

Dante

Staff member
Trapetser (smått OT) ...

Bombu said:
jag hade en mattelärare på gymnasiet som påstod att det hette: det likbenta parallelltrapetset
Och det kan mycket väl vara så (jag har själv aldrig ägnat mig åt matematikstudier i någon större utsträckning). Jag har hört både utrum- och neutrumformen användas (och får man tro Google så är utrum något populärare).

Det är hur som helst min fasta övertygelse att »en parallelltrapets« låter bättre.

Big Marco

Läskig
Nu är jag trist och skjuter ned dig lite, men som spelare av Age of Worms så skulle jag vilja föra fram det datorstödda PC Generator där rollpersonerna byggs och sparas i en databas. Just AoW har en snabb XP-ökning och vi gick från 1 till 20 innan slutscenen. Det var en jävla massa suddande, uppdaterande och trixande så nästan dödade spelarnas lust att spela. När det bara var att uppdatera elektroniskt och trycka "Print" och få ut ett rent och uppdaterat formulär där allt finns.

Ett tips.

Dante

Staff member
Marco Behrmann said:
[…] PC Generator där rollpersonerna byggs och sparas i en databas.
Är det PCGen du tänker på?

Dels räknar inte PCGen rätt alla gånger och dels kör jag med en del variantregler som det inte hanterar, så det är nog enklast om vi sköter levlandet manuellt.