Nekromanti D&D scenario idéer

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,478
Jag tänker kasta ut några D&D idéer och andra kan göra samma. Kanske hittar vi något kul?

D&D Pitch 1!

Det finns ett fantasy land där straffen gäller in i efterlivet. Vissa döms liksom till 300 års fängelse i verkligheten i vissa länder. Så fantasy land har ett fängelse fullt med spöken.

En djävul hyr gruppen för att bryta ut en av själarna eftersom han har köpt den när killen den tillhör levde. Men killen fick sig själv dömd till 2000 års fängelse för att ducka helvetet. Djävulen har inte råd att ha sina tillgångar uppbundna på det sätter så han anställer äventyrare.

Så gruppen måste bryta sig in i spökfängelset och bryta ut ett argt spöke som inte vill följa med.

Tankar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,478
Karaktärerna tillhör en liten grupp puritaner som har åkt långt, långt bort från sin egen civilisation och ut i en vildmark där de inte vet om det bor någon. Där tänker de bygga ett samhälle som mer perfekt följer deras guds, Pelors, lagar. Under våren, sommaren och hösten bygger pilgrimerna upp sitt samhälle, men när vintern kommer börjar fruktansvärda olyckor drabba staden. Onaturligt väder, sjukdomar och förruttnelse lämnar dem desperata och hungriga. Staden tvingas ta till medel som är mot Pelors vilja för att överleva. Vid slutet av vintern kommer Pelor till byn och förbannar överlevarna för att ha syndat mot honom. Han förvandlar dem till odöda varelser, dömda att vandra världen för alltid. Men han skapar också ett torn, om de kan ta sig upp genom tornet till översta våningen så kan de förtjäna sin frälsning. Karaktärerna klättrar sedan tornet som är en dungeon.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,618
Location
Malmö
God45;n331228 said:
Karaktärerna tillhör en liten grupp puritaner som har åkt långt, långt bort från sin egen civilisation och ut i en vildmark där de inte vet om det bor någon. Där tänker de bygga ett samhälle som mer perfekt följer deras guds, Pelors, lagar. Under våren, sommaren och hösten bygger pilgrimerna upp sitt samhälle, men när vintern kommer börjar fruktansvärda olyckor drabba staden. Onaturligt väder, sjukdomar och förruttnelse lämnar dem desperata och hungriga. Staden tvingas ta till medel som är mot Pelors vilja för att överleva. Vid slutet av vintern kommer Pelor till byn och förbannar överlevarna för att ha syndat mot honom. Han förvandlar dem till odöda varelser, dömda att vandra världen för alltid. Men han skapar också ett torn, om de kan ta sig upp genom tornet till översta våningen så kan de förtjäna sin frälsning. Karaktärerna klättrar sedan tornet som är en dungeon.
Kanske kul att börja spela i början av vintern? Då får man vara med i hela berättelsen och får en kul kontrast när nybyggarnas entusiasm förbyts till hopplöshet.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
God45;n331228 said:
Han förvandlar dem till odöda varelser, dömda att vandra världen för alltid. Men han skapar också ett torn, om de kan ta sig upp genom tornet till översta våningen så kan de förtjäna sin frälsning. Karaktärerna klättrar sedan tornet som är en dungeon.
Man spelar alltså vandöda? Eller blir vandöda under spel?
Förmodar att D&D har regler för sånt...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,478
Mannen i skogen;n331271 said:
Man spelar alltså vandöda? Eller blir vandöda under spel?
Förmodar att D&D har regler för sånt...
Min tanke är att man blir vandöda. Det finns en massa regler för det :)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Spökfängelset tänker jag nog norpa till ett äventyr.
Det kan ju finnas någon som vill återuppväcka en vän som dött i fängelset, men det går inte eftersom själen kommer vara kvar där i 345 år till.
Fångvaktarna lär se genom fingrarna på våld mellan fångarna. Ett spöke inspärrat i en själakristall tar mindre plats och behöver ingen mat än en levande fånge.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,478
Värsta D&D konceptet. Hela kampanjen är ett rum med en boss. Bossen har en miljon hp. Den har 1d100 olika attacker och använder en slumpad attack varje runda. Sedan har spelarna ett visst antal karaktärer på sig att döda den.


Det är som Andy Warhols Empire fast ett rollspel! :D
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,727
Location
Helsingborg
God45;n332078 said:
Värsta D&D konceptet. Hela kampanjen är ett rum med en boss. Bossen har en miljon hp. Den har 1d100 olika attacker och använder en slumpad attack varje runda. Sedan har spelarna ett visst antal karaktärer på sig att döda den.


Det är som Andy Warhols Empire fast ett rollspel! :D
Uh. 10,000 HP är fullt tillräckligt för att de ska behöva 4.5 timmar om de gör cirka 50 skada per minut.
 
Top