För en tid sedan köpte jag kampanjen Shackled City. Efter att ha läst igenom den så är jag faktiskt lite besviken. Missförstå mig rätt, det är en mycket välskriven kampanj med de snyggaste och tydligaste kartorna över en av de coolaste fantsaystäder jag sett och är något jag mer än gärna skulle både spelleda och spela, men det är snarare att den inte levde upp till mina något uppskruvade förväntningar då den har beskrivits som det bästa som någonsin släppts till D&D, och det tycker jag den långt ifrån är.
Mina största biffar med den är är två:
1. Krånglig intrig. Det tog mig flera genomläsningar för att koppla vad kamapnjen egentligen gick ut på. Det finns en LÅÅÅÅÅNG bakgrund som tyvärr inte är särskilt fängslande och det är inte självklart tycker jag att spelarna ska hugga på krokarna och börja nysta i det hela, annat av den anledningen att de är "hjältar" och att det är sådant som "hjältar" sysslar med.
2. Väl likartade deläventyr. Kampanjen består av runt dussinet deläventyr som för det mesta är hyfsat varierade. Dock så finns det ett flertal som alla följer mönstret det-händer-mystiska-saker-i-staden-och-när-spelarna-börjar-gräva-i-det-så-hittar-de-ledtrådar-som-leder-dem-till-en-dungeon-under-staden-där-det-finns-nåt-elakt-som-behöver-slås-ihjäl. Det upplägget funkar en gång men inte de tre-fyra gångerna som det är fråga om. Liksom, hur många okända dungeonsystem kan det finnas på en och samma plats?
Så, finns det någon som spelat, eller åtminstone läst Shackled City och som vill dela med sig av sina funderingar kring den? Har jag rätt? Har jag fel? Är jag dum i huvudet och inte fattat nånting?
/Anders
Mina största biffar med den är är två:
1. Krånglig intrig. Det tog mig flera genomläsningar för att koppla vad kamapnjen egentligen gick ut på. Det finns en LÅÅÅÅÅNG bakgrund som tyvärr inte är särskilt fängslande och det är inte självklart tycker jag att spelarna ska hugga på krokarna och börja nysta i det hela, annat av den anledningen att de är "hjältar" och att det är sådant som "hjältar" sysslar med.
2. Väl likartade deläventyr. Kampanjen består av runt dussinet deläventyr som för det mesta är hyfsat varierade. Dock så finns det ett flertal som alla följer mönstret det-händer-mystiska-saker-i-staden-och-när-spelarna-börjar-gräva-i-det-så-hittar-de-ledtrådar-som-leder-dem-till-en-dungeon-under-staden-där-det-finns-nåt-elakt-som-behöver-slås-ihjäl. Det upplägget funkar en gång men inte de tre-fyra gångerna som det är fråga om. Liksom, hur många okända dungeonsystem kan det finnas på en och samma plats?
Så, finns det någon som spelat, eller åtminstone läst Shackled City och som vill dela med sig av sina funderingar kring den? Har jag rätt? Har jag fel? Är jag dum i huvudet och inte fattat nånting?
/Anders