Nekromanti D&D Starter Set playthrough

Bolongo

Herr Doktor
Om ni har mycket tålamod, och inte är rädda för spoilers, kan ni se på när personal från Wizards spelar igenom äventyret i startersetet:

http://youtu.be/hgNRe76o4_8

Mina första intryck efter att ha sett några minuter är...
* Det låter precis som D&D alltid gjort. "Slå för initiativ, slå för att träffa, slå för skada" o.s.v.
* Deras DM har en bra idé för att hålla reda på initiativ som jag inte sett förut. Rätt så obvious i efterhand...

ThemVSyou

Veteran
Dem borde ha haft Chris Perkins som DM tycker jag xD
lasergreger said:
Det borde de alltid ha. Men han verkade sjukt upptagen då de släpade fram honom framför en kamera för QnA :p

Necross

Swashbuckler
Bolongo;n32184 said:
* Deras DM har en bra idé för att hålla reda på initiativ som jag inte sett förut. Rätt så obvious i efterhand...
Kan du berätta? Sånt där är alltid intressant, men jag brukar få huvudvärk av att se amerikaner spela rollspel så jag vill inte klicka länken.
chrull said:
De viker små skyltar och har ett namn på varje skylt.
Bolongo said:
Små vikta pappkort med namn på, uppställda framför honom i intiativordning. Det syns inte i bild, men gissningsvis har han namnen på baksidan också så han själv kan se...
Arfert said:
Namnskyltar är överhuvudtaget en bra idé. Glömmer jämt vad rollpersonerna heter. Eller deras klasser.
ThemVSyou said:
Som SL ska det där testas med skyltarna sparar mer på papper än att skriva upp ordningen varje gång

Bolongo

Herr Doktor
Jag har haft filmen på i bakgrunden medan jag gjort andra grejer, så det är säkert en del jag missat, men några saker jag lade märke till...

* Det låter väldigt mycket som D&D...

* Striderna körs helt "theater of mind".

* Det hänvisas till en ny resurs som kallas "inspiration" och tycks vara poäng man får för att rollspela som kan växlas in för spelmekanisk fördel (alltså "advantage" på ett tärningsslag).

* Spelarna rollspelar faktiskt en del utifrån de traits, ideals, flaws och bonds de har på sina karaktärsblad.

* Inga monster i Basic förrän augusti. Fram tills dess är de enda monsterstatsen de i Starter.

* Gale Force 9 kommer att göra "taktiska kartor" åt dem, om man vill ha sådant.

* Alternativa magisystem kommer i DMG.

Bolongo

Herr Doktor
Förresten: inga nämnvärda spoilers för äventyret förekommer. De slåss mot några goblins på en väg, sedan slåss de mot fler goblins utanför en grotta. That's it.