Nekromanti [D&D] Två vapen

Organ

Out of time, out of mind
Alla mina spelgrejor ligger, pga en nyss genomförd flytt, nerpackade i kartonger så jag har ingen möjlighet att bekräfta ifall jag har rätt eller ej. Jag har dock för mig följande:

Om man attackerar med två vapen får man minus fyra på båda attackerna (för att man just använder två vapen) samt ytterligare minus två på vapnet i den "icke-häntade" handen. (-4/-6).

Om man har featen "Two Weapon Fighting" så minskar det första två vapens-avdraget från fyra till två. (-2/-4)

Om man har featen "Ambidexterity" så försvinner minusmodifikationen på den "icke-häntade" handen. (-4/-4)

Om man har båda featesen så slutar det hela på -2/-2.

Minns jag rätt?

/Anders

Bjorn

Hero
Minns inte exakt stegen dit (som jag för övrigt har för mig är lite olika i 3.0 och 3.5) men jag har bestämt för mig att en tvåvapensnisse med rätt feats har -2/-2 ja.

/Bjorn

Bombu

Hero
Minns jag rätt?
ungefär....

det ska vara ett lätt hand i off handen för att man ska landa på -2 -2

annars blir det ju -4 -4

sen i 3.5 behöver man inte ha featen ambidex.... eftersom den är bortagen :zeppelinare:

bombu

Feliath

Swashbuckler
Njaeee...

I 3.0 får man -6/-10 utan feats, bumpar till -6/-6 med Ambidexterity, till -4/-4 med TWF och -2/-2 med lightvapen i offhanden. (Vilket ju ter sig lite knasigt om man är ambidexter, men vafan.)

/Feliath — köpte aldrig 3.5, ser fram emot 4

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det är inte till din scout du funderar på Two-Weapon Fighting, va?

Jag bara undrar, eftersom du måste använda en full attack (en full-round action) för att få göra fler attacker än en – vilket fungerar väldigt illa med scoutens skirmish-förmåga.

Organ

Out of time, out of mind
Ja och nej. Ursprungligen var det det men jag insåg det du säger efter ett tag. Sedan var det ren nyfikenhet över hur regeln funkade i största allmänhet.

Hur funkar det förresten med Sneak Attack, är det också bara en enkel attack, oavsätt antalet attacker man har?

/Anders

Dante

Staff member
[D&D] Sneak attack ...

Sneak attacks gör du precis som vanliga attacker. Uppfyller du kraven (motståndaren nekad Dex-bonus på AC eller om du flankar honom) gör alla dina attacker extra skada.

Feliath

Swashbuckler
Gäller det 3.0 också? Jag frågar därför att jag alltid har kört på det sättet innan, men när vi glodde för Insignias räkning nyligen kunde vi inte hitta någon sådan regel, så vi körde utan.
Sidhänvisning vore våldsschuckert, om du har en i ärmen.

/Feliath — Dual-wielding rogue = pain

Dante

Staff member
Feliath said:
Gäller det 3.0 också?
Jajamensan.

Feliath said:
Sidhänvisning vore våldsschuckert, om du har en i ärmen.
Player’s Handbook s. 124, under »Full Attack« i nedre vänstra hörnet:

<blockquote>»If you get more than one attack per action […] because you fight with two weapons […] you must use the full attack action to get your additional attacks.«</blockquote>