Nekromanti D&D-världar i samma värld?

Ymir

Liten kantbaron
Till D&Ds regelsystem finns ju en mängd världar, och så oinsatt som jag är har jag ändå med tiden kommit att förstå att de alla ligger i samma universum, förenade via Planescape eller så. Men...ligger några i samma värld, på samma jordklot/skiva/sköldpadda/whatever? Ta Forgotten Realms, Al-Qadim och Rokugan, tex...de har väl i stort sett samma raser/varelsefauna? Drowerna, tex, är väl specifika för Forgotten Realms, men av någon anledning har jag fått för mig att de finns i Al-Qadim med? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

- Ymir, helt enkelt nyfiken.

Staffan

Myrmidon
De enda världar som är direkt länkade är Forgotten Realms, Al-Qadim, Maztica och Kara-Tur (jag har för mig att de två sista t o m gavs ut med FR-loggan i stället för en egen logga - Maztica är pseudo-Amerika och Kara-Tur är det pseudo-Asien som användes till gamla Oriental Adventures, innan Rokugan), samt Mystara/Known World, Hollow World och Red Steel/Savage Coast. Greyhawk, Dragonlance, Birthright, Dark Sun, Lankhmar, och Ravenloft är alla helt separata.

Drow är inte alls unika till FR, utan är "generella" varelser - dock generella varelser som ofta plockas bort ur världar för att vara "annorlunda". De dök först upp i en serie äventyr från 1978-1980 där det visade sig att de låg bakom en massa attacker av jättar - jag har inte själv spelat äventyren så jag kan tyvärr inte ge några detaljer. Jag skulle gissa att äventyren är ungefär lika Greyhawk som Sunless Citadel och liknande äventyr. Mystara har inga drow (men däremot Shadow Elves som också bor under marken och ogillar ytalver), alverna i både Dark Sun och Birthright är så pass annorlunda att drow är poänglösa, och Dragonlance har iofs "dark elves" men där är de inte en egen ras så mycket som "utstötta". Lankhmar har jag ingen aning om, men skulle misstänka att de inte har alver alls. Huruvida de håller sig till Faerûn i Forgotten Realms eller även har spritt sig till andra delar låter jag vara osagt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Är det inte så att …

… man kan snava in i Ravenloft från, i stort sett, vilken värld som helst?

Minimoni

Homelander
Hallå!

Rokugan är från början avsett att inte ha något med D&D att göra... Världen är således inte skapad för att ha något med de andra att göra. Dock så har det gjorts en d20 version av spelet och för att sälja mer så har tillverkarna uppmuntrat spelare att använda rokugans regler till alla sina Oriental Adventures.

Tzimisce

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja

Nu är jag visserligen på jobbet och kan inte kolla hur det står i böckerna... men Planescape är inte ETT universum, utan ett existensplan som kopplar samman alla andra existensplan.

I D&D pratar man ju om ett multiversum, och inte ett universum, och så har det väl varit sen 1st edition?

M.

Härolden

Warrior
Vanurå? Planescape har knappast upphört att existera, det är mest att det inte finns i d20-upplaga än. Men det kan man ju fixa själv.

Staffan

Myrmidon
Re: Är det inte så att …

Jo, men Ravenloft är mer som Spelljammer eller Planescape vad gäller det - en "värld" där saker från andra världar möts. Maztica, Zakhara, Kara-Tur och Faerûn befinner sig dock fysiskt på samma planet (Al-Toril, som de nordliga barbarerna kallar Abeir-Toril eller bara Toril), liksom Known World, Savage Coast samt Hollow World (OK, Hollow World är inuti planeten i fråga, men...).

anth

Vetefan
Vet inte om Planescape (som bara finns utgivet för 2nd edition), men i Manual of the Planes 3rd edition så är varje värld sitt eget universum och man kan inte ta sig mellan de olika unversumen. (man kan inte ta sig från Greyhawk till Forgotten Realms)
De yttre planen (Seven heavens, Nine hells osv) är gemensamma för alla universa, det betyder att en Greyhawkkaraktär kan stöta på en Forgotten Realms karaktär i Nine hells.
- Men det är fortfarande omöjligt att ta sig mellan de olika världarna, karaktärerna som besöker Nine hells kan bara ta sig till sina respektive hemvärldar och inte besöka varandras världar fastän båda kan träffa varandra i samma Nine hells.
I Spelljammer kunde man ta sig mellan de olika världarna, men Spelljammer finns inte för 3rd edition.
I Ravenloft fanns både Vecna från Greyhawk och Lord Soth från DragonLance, men det är inte Wizards som ger ut Ravenloft längre och Arthaus som gör Ravenloft får inte använda Vecna och Lord Soth i den nya produkten.

Staffan

Myrmidon
Nja, de har faktiskt ändrat lite på defaultkosmologin i och med D&D3. Se bifogad fil för en illustration av de olika kosmologierna. I korthet kan man säga att i 2e så antogs allt vara ett och samma multiversum med fördefinierade yttre plan, medan den kosmologin bara gäller för Greyhawk i 3e. Forgotten Realms har en annan kosmologi, och andra världar kan mycket väl ha ytterligare andra. Plane of Shadows erbjuds som ett sätt att färdas mellan olika kosmologier, men det finns inget som säger att det heller är allmängiltigt.

Notera också att Ethereal Plane antas bara ligga parallellt med materieplanet i 3e, medan det i 2e låg mellan materieplanet och de inre planen (som numera nås via astralplanet precis som de yttre planen).

Pom

Swashbuckler
Precis. Och...

...MotP i 3E är rent allmänt skriven så att det skall vara lättare att knåpa ihop egna kosmologier och bestämma själv hur allt hänger ihop.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, men nu gör du det för krångligt...kan man till Forgotten Realms från Al-Qadim, tex? Är de olika kultursfärer av samma värld? Och vad är Faerûn?

- Ymir, som sagt nyfiken

anth

Vetefan
Då förenklar vi:
Wizards of the Coast köpte ett företag som hette TSR.
TSR skapade Dungeons and Dragons.
En av de anställda på TSR, Ed Greenwood, hade en egen hem-kampanj som hette Forgotten Realms - som TSR tyckte var så ball att man gav ut den.
Kampanjen Forgotten Realms utspelar sig på Kontinenten Faerun som ligger på Planeten Toril.
Andra Kontinenter på Planeten Toril är: Al-Quadim, Maztica och Kara-Tur.

Du kan "gå" från Al-Quadim till Faerun (jag tror du måste åka båt).

Man kan inte gå till eller från Forgotten Realms eftersom det inte finns någon fysisk plats som heter så.

vielleicht

Veteran
Andra Kontinenter på Planeten Toril är: Al-Quadim, Maztica och Kara-Tur.
Nu ska jag vara petig. För det första heter landområdet där Al-Qadim utspelar sig inte Al-Qadim, utan Zakhara. Varken Kara-Tur eller Zakhara är dessutom egna kontinenter, utan bara subkontinenter (om jag minns rätt).

-V

Staffan

Myrmidon
Jupp, Zakhara, Maztica, Faerûn/Forgotten Reams och Kara-Tur är alla olika kontinenter på samma värld - Zakhara, Kara-Tur och Faerûn är till och med samma landmassa, ungefär som Europa, Asien och Afrika. Maztica är en helt separat landmassa, ungefär som Amerika.

Faerûn är FRs motsvarighet till Europa, den kontinent där "huvud"-Forgotten Realms utspelar sig. Det är därför det finns ett gäng prylar till FR som heter _________ of Faerûn (Monsters of Faerûn, Magic of Faerûn).

Staffan

Myrmidon
Petighet

En av de anställda på TSR, Ed Greenwood, hade en egen hem-kampanj som hette Forgotten Realms
Mig veterligen har Ed Greenwood aldrig varit anställd på TSR. Han har bara frilansat, och jobbar i stället som biblotekarie.

Archer

Swashbuckler
Re: Rokugan

Rokugan har inget med de övriga världarna att göra. Den ligger på någon egen värld, och har inte alls samma varelser som normalt existerar i de flesta D&D världar.
Detta till stor del på grund av att det inte var en värld till D&D från början (var först ett kortspel, sedan ett separat rollspel), utan tillkom då man släppte den nya Oriental Adventures och Rokugan helt plötsligt fanns till D20.