Nekromanti d&d v,6

zeor

Veteran
en sak som skulle va bra det är om dom skulle lägga in några uppdrag i boken det skulle vara kul tycker inte ni det??
MVH: zeor

Baldyr

Hero
introduktionsäventyr

Jag håller med om att ett ordentligt introduktionsäventyr behövs i ett rollspel som i hög grad fungerar som ett nybörjarrollspel. (Med det menar jag inte att spelet skulle vara simpelt eller dåligt, utan att DoD6 trots allt är mångas första kontakt med rollspelshobbyn. På gott och ont, kan tilläggas.)

Däremot är äventyr engångsmaterial medan en regelbok i övrigt är precis det motsatta. Det är alltså varken motiverat ur prissynpunkt eller med tanke på de extra sidorna att bifoga ett introduktionsäventyr i en regelbok, tycker jag. (I så fall är det bättre att producera ett separat häfte som plastas in tillsammans med regelboken, eller liknande.) Bara tanken på all extra vikt som släpas från spelmöte till spelmöte känns bokstavligen betungande. (Det kan väl inte bara vara jag som bär högvis med böcker och papper till spelmötena?)

Slutligen det obligatoriska, nämligen att det finns ett ypperligt introduktionsäventyr till DoD6 på RiotMinds hemsida.

/Baldyr

Staffan

Myrmidon
Fel

D&D (Dungeons & Dragons alltså) finns i en ohygglig massa versioner... nio stycken om jag inte minns fel.

I kronologisk ordning:
Original-D&D 1974
Advanced D&D 1977-1979 (Monster Manual, Player's Handbook, Dungeon Master's Guide)
D&D 2nd edition 1978 (Rulebook och Basic Set)
D&D 3rd edition 1981 (Basic Set och Expert Set)
D&D 4th edition 1983-1986 (Basic Rules, Expert Rules, Companion Rules, Master Rules, Immortal Rules)
Advanced D&D 2nd edition 1989 (Player's Handbook, Dungeon Master's Guide, Monstrous Compendium - MC ersattes 1993 med Monstrous Manual)
D&D 5th edition 1991 (entry-level och Rules Cyclopedia)
D&D 6th edition Classic 1994
D&D 3rd edition 2000 (Player's Handbook, Dungeon Master's Guide, Monster Manual) - INTE samma spel som gavs ut 1991

Legioth

Swordsman
Förklaring

Om du inte visste (eller hade tänkt på det) så är det ganska lätt hänt att man förväxlar D&D, som är det amerikanska rollspelet Dungeons & Dragons, med DoD, som är det svenska Drakar och Demoner.

Det var därför som Perenna kom med ett till synes helt idiotisk inlägg.
Här på DoD forumet finns det inte så stor risk för att det blir fel fast man förväxlar förkortningarna, men då man diskuterar något på det det allnänna rollspelsforumet så kan det bli oklarheter om man inte tolkar förkortningarna på samma sätt.

Jag hade egenligen tänkt kommentera ditt påstående också, men eftersom jag inser att Baldyr redan delgett min åsikt i det hela så struntar jag i det.

Staffan

Myrmidon
Re: introduktionsäventyr

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I så fall är det bättre att producera ett separat häfte som plastas in tillsammans med regelboken, eller liknande.

<hr></blockquote>

Problemet med den planen är att den kräver att man plastar in regelboken. Inplastade rollspelsböcker är en styggelse - man måste kunna bläddra i böckerna i butiken för att se om det är något att ha.