Nekromanti D&D-versioner

Organ

Out of time, out of mind
Jag är helt vilse i "äldre D&D-utgåve"-djungeln. B/X, BECMI och Holmes är rena grekiskan för mig. Finns det någon vänlig själ som kan bringa ordning i min förvirring?

/Anders

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Holmes, Moldvay, Mentzer

Jag är lite rädd för att börja skriva om det här, för det finns risk att det blir hemskt omfattande trots att jag inte är någon expert.

Jag hittade en bild som ger översikt över utvecklingen i alla fall: How Many Editions of D&D Are There?

Jag tänker att jag kan redogöra för just de versioner du nämner i alla fall. De är alla i den linje som kallas Basic Dungeons & Dragons.

Om vi går från ursprungliga Dungeons & Dragons (”OD&D”, 1974) så är första steget därefter Holmes (också kallat Blue book/Blue box, 1977). Det är bara ett häfte och innehåller regler för rollpersoner level 1-3, magi, monster, strid, etc. Redaktören J. Eric Holmes avsåg den som en förenklad och smartare disponerad introduktion till OD&D (som var rätt rörigt, och vid det laget hunnit få en del supplement dessutom). I marknadsföring kom det dock att användas på annat sätt: referenser till AD&D skrivs in, fast det inte riktigt hänger ihop. Många tycker Holmes-versionen är väldigt egen av sig, men det är en stor del av dess charm.

Sedan är det dags för Moldvay (också kallat B/X – Basic/Expert, Moldvay/Cook, Magenta box, 1979). Även här är det tre levels för varje klass man får i Basic-boxen. Nytt är dock att alver, dvärgar och halflings nu är klasser. Efter Basic-boxen kommer en Expert-låda (1981) där man kommer upp till level 14 som människa och upp till vad nu max är för rasklasserna. Det excentriska från OD&D och Holmes är till viss del bortputsat, och det börjar mer se ut som ett ”vanligt” rollspel om man ser på hur kapitlen är uppdelade. Den här versionen av D&D är den som återskapas i Labyrinth Lord.

Nästa steg är Mentzer, den ikoniska röda lådan (Red box, BECMI, 1983 – ges ut på svenska 1986). Den kanske absolut mest pedagogiska versionen för nya spelare. Första delen av spelarens bok är ett soloäventyr som visar hur reglerna fungerar. Det gör också att boken är rätt svårnavigerad för oss som redan är vana att hitta saker i rollspelsböcker … Om Moldvay började ha upplägget som ett modernt rollspel så börjar Mentzer ha innehållet: här finns mer om hur man hanterar klassiska saker som att falla och drunkna och andra såna där saker som spelledare fram till dess kanske skött lite efter eget huvud. Även här kommer det en Expert-låda för level 4-14 (även den på svenska). Sedan följer även Companion (level 15-25), Master (26-36) och Immortal (där man transcenderar levels och blir fucking odödlig på nåt vis). Reglerna från alla regelboxar förutom det sista sammanställs 1991 till Rules Cyclopedia (Nightowls favoritversion av D&D för övrigt). Retroklonen Dark Dungeons är menad att motsvara Rules Cyclopedia.

Puh. Jag lämnar det så här tills vidare. Frågor välkomna.

DeBracy

Re: Holmes, Moldvay, Mentzer

Vitulv said:
Vad betyder BECMI?
Ah, det missade jag. Det är en förkortning från de olika regelboxarnas namn: Basic, Expert, Companion, Master, Immortal

Organ

Out of time, out of mind

Tack för det utförliga svaret.

Så då antar jag att det är Mentzers Expertutgåva jag har. Blått omslag, tryckt 1981, trollkarl med rök och några som slåss med drake, ISBN 0-935696-29-6. Antar jag rätt? (Det enklaste hade varit om jag lagt upp en bild av den men jag misslyckades. Vet fasiken inte hur man gör det från telefonen.)

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Magnus Seter said:
Organ said:
Så då antar jag att det är Mentzers Expertutgåva jag har. Blått omslag, tryckt 1981, trollkarl med rök och några som slåss med drake, ISBN 0-935696-29-6. Antar jag rätt?
Det torde vara Moldvays Expertutgåva
Menade Moldway, skrev Mentzer. Tack för klargörandet.

Kom den i box? Jag har nämligen bara regelboken. Saknas det i sådana fall nåt mer?

/Anders

DeBracy

Organ said:
Kom den i box? Jag har nämligen bara regelboken. Saknas det i sådana fall nåt mer?
I box ja. Följde med tärningar (okritade!) och ett äventyr också. Acaeum har svaren på alla funderingar av det här slaget. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

DeBracy said:
Organ said:
I box ja. Följde med tärningar (okritade!) och ett äventyr också. Acaeum har svaren på alla funderingar av det här slaget. :gremsmile:
Har för mig att en sån säljs på Tradera just nu.

/M

CapnZapp

Myrmidon

DeBracy said:
Jag hittade en bild som ger översikt över utvecklingen i alla fall:
Det bör sägas att bilden är hemskt förenklande, eftersom den enbart tar upp officiella TSR/WotC upplagor.

Mycket av den intressanta utvecklingen inom D&D:iga rollspel sker ju idag helt utanför Wizards kontroll: du nämner några retrokloner och sedan finns det givetvis Pathfinder och en hel dröse spel till...