Nekromanti D&D Wish spell... Gone wrong?

.113

Swashbuckler
Jag har, av ren och skär slump/tur kommit över en wishing ring på ovanligt låg level (6). Jag har alltså 3 önskningar att göra, max 1 om dagen...

Här är Önskan nr 1:

"Jag önskar att jag aldrig ska åldras eller dö av ålder i denna kropp utan förbli ung med detta utseende för evigt i livet.".

Jag var alltså ute efter någon sorts, antingen som druider eller munkar eller vilka som nu har det som inte åldras osv.. En sorts odödlighet. Menar, alver har det ju, varför inte jag (human). Det sista i meningen var gjort just för att jag inte skulle bli förvandlad till just en alv, men jag har insett att det lika gärna kan leda till plötslig hjärtattack och instant death... Inväntar resultatet och meddelar när jag vet mer ;)

Jag hade tänkt börja med "Jag önskar att jag fick tusen års erfarenhet", men jag vågade inte ;) Jag är också sugen på att önska tillbaka en gruppmedlem som försvann i ett maskhål tidigare och hamnade någonstans i något av de 999 helvetena eller nåt sånt.. Maskhålet var lite mitt fel eftersom jag råkade stoppa en artefakt i min bag of holding så den sprack lite. Jag har alltså lite dåligt samvete. Dock är jag rädd att han är besatt av en demon eller något, så jag vet inte ;)

God45

#PrayersForBahakan
Önska bort gudarna!

Nej, allvarligt talat, att önska tillbaks killen från helvetet låter nice :)

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att göra min sista önskning till "Inga mer magiska önskningar" om jag fått bra stuff från de första (alla andra kan dra åt helvetet!) men det är för att jag är jag :p

obak

Hero
Jag önskar att alla lnskningar jag någonsin uttalar skall utfalla till det bästa (definierat av mig) för mig och mina vänner.

Sedan torde du slippa dryga djinner, onda andar och elaka spelledare när du önskar dug saker hädan efter, resten av livet.

God45

#PrayersForBahakan
obak;n136935 said:
Jag önskar att alla lnskningar jag någonsin uttalar skall utfalla till det bästa (definierat av mig) för mig och mina vänner.

Sedan torde du slippa dryga djinner, onda andar och elaka spelledare när du önskar dug saker hädan efter, resten av livet.
Boom! Jag mindfuckar dig med de många, många magierna som finns till för det och nu styr jag vad du tycker är bra. Du tycker det är bra att bli ständigt äten av vorpal iglar.

God45

#PrayersForBahakan
obak;n136935 said:

Eller ännu bättre. Din önskning ändrar din hjärna så att du tycker att utfallet av önskningar alltid är det bästa för dig och dina vänner oavsett vad utfallet är.

obak

Hero
Och nu gjordedu bara min potentiella rollpersom ännu mer awsome!

Ändra parentesen annars till (obkektivt sett)

God45

#PrayersForBahakan
obak;n136946 said:
Ändra parentesen annars till (obkektivt sett)
Objektivt sett är du, alla du älskar, hatar och alla andra på ditt existensplan meningslösa eftersom universum är en nihilistisk mardröm så det finns inget "bästa" alternativ och inget "värsta" alternativ. Så din önskan gör inget! Inget! Muhhahahahaha!

chrull

Stockholm Kartell
Såhär skulle jag lösa de önskningar du nämner...

.113;n136913 said:
Jag har, av ren och skär slump/tur kommit över en wishing ring på ovanligt låg level (6). Jag har alltså 3 önskningar att göra, max 1 om dagen...

Här är Önskan nr 1:

"Jag önskar att jag aldrig ska åldras eller dö av ålder i denna kropp utan förbli ung med detta utseende för evigt i livet.".
Död direkt.

"Jag önskar att jag fick tusen års erfarenhet"
Grattis, du har nu erfarenheten av att existera i ett totalt svart mörker i 1000 år utan att kunna röra dig. Du är permanent vansinnig och endast en wish kan återställa dig...

Dock är jag rädd att han är besatt av en demon eller något
Tiden funkar annorlunda på de olika planen och i hans värld var det 100 år sedan han hamnade på lager 667 av abyssen. Han korrumperades sakta och har ägnat 90 år till att äta demoner för att ta deras krafter och har i 50 styrt helt över lager 667 och har dessutom invarderat 4 andra lager. Han är inte besatt av en demon, han är en demonfurste. Och nu har han fotfäste i er värld...

Staffan

Myrmidon
.113;n136913 said:
Dödsenkel att twista. Du blir en staty. Tror till och med det finns med som exempel i någon av DMGarna eller kanske gamla hederliga Mentzer-versionen av D&D.

.113

Swashbuckler
Staffan;n136958 said:
Dödsenkel att twista. Du blir en staty. Tror till och med det finns med som exempel i någon av DMGarna eller kanske gamla hederliga Mentzer-versionen av D&D.
Fast en staty är inte samma kropp och utseende :p inte heller "i livet". Däremot tvärdöd kom jag på så fort jag sagt det...

.113

Swashbuckler
chrull;n136957 said:
Såhär skulle jag lösa de önskningar du nämner...

Död direkt.

Grattis, du har nu erfarenheten av att existera i ett totalt svart mörker i 1000 år utan att kunna röra dig. Du är permanent vansinnig och endast en wish kan återställa dig...

Tiden funkar annorlunda på de olika planen och i hans värld var det 100 år sedan han hamnade på lager 667 av abyssen. Han korrumperades sakta och har ägnat 90 år till att äta demoner för att ta deras krafter och har i 50 styrt helt över lager 667 och har dessutom invarderat 4 andra lager. Han är inte besatt av en demon, han är en demonfurste. Och nu har han fotfäste i er värld...

1: Yepp..

2: Jo, därför jag inte vågade ;)

3: Ja, precis det jag är rädd för.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n136913 said:
Ingen aning om vad en önskering gör i DnD, men det första jag skulle göra är att chilla och börja luska reda på vem det är som uppfyller mina önskningar och hur denna brukar uppfylla önskningar, hur pålitlig denne är, vad den gillar och ogillar och sånna saker.

Är önskeuppfyllaren ett komplett jävla rövhål skulle jag bara ge bort, sälja eller byta bort ringen. Eller slänga den.

Staffan

Myrmidon
.113;n136971 said:
Fast en staty är inte samma kropp och utseende :p inte heller "i livet". Däremot tvärdöd kom jag på så fort jag sagt det...
Samma kropp, bara lite annorlunda material i den. Och utseendet kan vara perfekt likt.

Stasis fungerar iofs lika bra. Där kan man till och med lägga på en extra twist, att man är medveten hela tiden om omgivningen, bara fullständigt inkapabel att göra något.

anth

Vetefan
Hur stor erfarenhet har ni respektiver er spelledare av high level play i DnD?
Vilken version av DnD spelar ni? (jag antar DnD5)
Framför allt: hur sadistisk är er spelledare?

Vilken sorts wish är det? Är det wish så som den beskrivs i PHB är den jättetöntig. Är det en "guda-wish" kan man ha lite kul.
En vanlig wish kan ju i princip bara reproducera vad en annan spell kan åstakomma.
Med en guda-wish skulle jag tillåta att man kunde önska sig permanenta effekter/egenskaper från andra klasser, monster och magiska föremål.

Jag önskar att jag aldrig ska åldras eller dö av ålder i denna kropp utan förbli ung med detta utseende för evigt i livet.
Extremt dåligt formulerad wish. Det finns i äldre versioner en spell som hette temporal stasis där en person "frös i tiden" som uppfyller din önskan. Någon form av imprisonment gör det med.

Bättre hade varit:
"Jag önskar åldras som en alv, men förbli människa i övrigt"

Den är desutom inte så mäktig, för det skyddar ju inte mot ond bråd död.

Jag önskar att jag fick tusen års erfarenhet.
Eh?
Och exakt vad hade du ens tänkt att den skulle resultera i?
På sin höjd skulle jag tillåta en spelare önska att hela grupen omdelbart får tillräckligt med xp för att gå upp en level.
En listigare wish hade varit något i stil med:

"Jag önskar att jag från och med nu lär mig dubbelt så mycket av erfarenhet."

D.v.s. att man får dubbelt så mycket xp hela tiden.

ag är också sugen på att önska tillbaka en gruppmedlem som försvann i ett maskhål tidigare och hamnade någonstans i något av de 999 helvetena eller nåt sånt.
Den var lätt:
"Jag önskar att vår vän kom tillbaka till oss här i exakt samma tillstånd som hen var sekunden innan mig bag of holding gick sönder."

Här är det mer frågan om din medspelare vill ha tillbaka sin gamla rollperson eller ej. Det är ganska elakt att önska tillbaka en död rollperson om spelaren inte vill fortsätta spela med den.

Jag hade nog använt en wish i preventivt syfte:
"Jag önskar att att om någon av oss dör ska denne genast återupplivas helt frisk och utvilad."
Man kan lägga till "på ett säkert ställe" eller liknande ifall ni skulle hamna i ett syrabad.
En wish borde vara tillräckligt mäktig för att ge hela gruppen instant ressurection.
Sedan finns det ju roligare sätt att uttrycka sig på, som:
"jag önskar att nästa dödliga skada jag får ska drabba den som utdelar skadan istället."

.113

Swashbuckler
Jo som sagt jag kom ju på direkt jag önskade att det va en farlig önskan. Tusen års erfarenhet hade jag tänkt formulera lite annorlunda men jag tror i vilket fall att det skulle förvridas så därför skippade jag den.
Hävdar dock fortfarande att samma kropp plus som jag är nu biten gör att jag i te kan förstenas. Rent tekniskt sett borde jag inte ens kunna få ett ärr. Den skulle kunna dessutom skydda mot just förstening och tex polymorph, men även göra att jag själv inte kan använda stoneskin eller shapeshift osv. Men som sagt plötslig död eller som ni säger stasis... Absolut.

Men det kom jag ju på när jag just önskat.

Sen har jag absolut tänkt på ressurrection å sånt, det kan man till och med kasta utan risk men om jag ville spela något utan risk skulle jag lägga patience ;)

Har haft wish en gång förut, då önskade jag något i stil med att kunna öppna alla dörrar eller något sådant, blev inte den bästa formuleringen minns jag eftersom det va sjukt bråttom (jagad å magiskt låst dörr) då det resulterade i att alla dörrar jag öppnade, öppnades. Men blev en portal till en annan plats.

.113

Swashbuckler
Det här är för övrigt det första som händer efter wish spellen...

"Narek känner hur ringen blir iskall, sedan känner han en hemsk yrsel och hinner bara se sina vänners oroliga ansikten över sig när han segnat ner på marken. Allt blir svart.
När han vaknar befinner han sig liggande på någon sorts begravningsplats. Överallt finns gravar, kryptor, monument, mausoleum... Himmelen är kolsvart men en blodröd sol hänger precis ovanför horisonten och badar allt i ett olycksbådande ljussken."

Så.. Ajdå ;) Tur jag har 2 önskningar kvar.. Synd jag lever i konstant hybris.

chrull

Stockholm Kartell
God45;n137098 said:
Vad blev önskning 1?

(det var säkert inte alls vad .113 önskade sig, eller ens jätterelevant för tråden, men jag tyckte det var ett ballt svar som förhoppningsvis kittlar God45 någonstans på något sätt.

Även om det är typ en wish. En fet wish. )

.113

Swashbuckler
Här är Önskan nr 1:

resultatet blev:

"Narek känner hur ringen blir iskall, sedan känner han en hemsk yrsel och hinner bara se sina vänners oroliga ansikten över sig när han segnat ner på marken. Allt blir svart.
När han vaknar befinner han sig liggande på någon sorts begravningsplats. Överallt finns gravar, kryptor, monument, mausoleum... Himmelen är kolsvart men en blodröd sol hänger precis ovanför horisonten och badar allt i ett olycksbådande ljussken."

Så, nu är det bara klura ut vart jag är, hur jag tar mig därifrån, och vad nästa önskan ska bli ;)