Nekromanti d&d

Ond bråd död

Swashbuckler
Är det nån som har provat nya D&D? Undrar framförallt om stridssystemet är lika uselt som förr? med Thaco och hitpoints...

ond

chrull

Stockholm Kartell
Ehm? ... vad är det för dumt med hitpoints? ... de flesta rollspel har hitpoints...

Thac0 är bortaget... ersatt med ett annat system jag inte har hunnit titta på så mycket ännu... Men som helhet ser det mycket bättre ut...

Det är dessutom det snyggaste rollspel jag har träffat på..

chrull

Rev

Warrior
Hitpoints är kvar (vilket för övrigt är något de flesta rollspel använder, i olika form), men THAC0-konceptet är borttaget och/eller förenklat.

/R

ashur

Veteran
Tjenare Malajen! Som du kanske insett av min postning nedan ("Nya PHBn till D&D"), så gillar jag nya D&D. Spelets regler har röjts upp betydligt av bl.a Jonathan Tweet (mannen bakom Ars Magica) och det mesta är mycket bättre än innan. Stridssystemet är mycket mer logiskt nuförtiden. Attack funkar så här:

THAC0 har ersatts av Attackbonus (för en fighter är det 20 minus din level). Armor Class är nu 10 plus en bonus från din rustning (t.ex kedjebrev ger +5) och sköld, smidighet LR nån annan eventuell modifikation. För att träffa slår du alltså en d20 + Attack bonus + Styrkemodifikation. Om du är på LR över fiendens Armor Class träffar du. Förstått? Ett stridssystem kan knappast bli enklare.

Men vi kan ju surra om det här IRL? Och testa!

ashur

Veteran
Vad jag glömde att säga förut var att jag håller med om att nya D&D är grymt snyggt! Helt i färg och fantastiska teckningar. Speciellt gillar jag Arnie Swekel och John Foster samt de "funktionella" bilderna av t.ex raserna och vapen. Det klart snyggaste rollspelet hitills tycker jag.

Not: Players Handbook var 7:e bäst säljande bok på Amazon.com just nu!

Discordian

Swordsman
Jag är ingen expert på D&D, men är inte det i stort sett samma system i ny dräkt?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Mattias

Veteran
Man känner igen sig men det är bättre, snabbare och snyggare. Priset sen för härligheten är ju smått otroligt (billigt alltså). Men jag antar att ugåvan är smått osannolik.

- Mattias

Mattias

Veteran
"Nostalgia is a powerful force..."

Sen kan det vara skönt att koppla av med lite hederlig "dungeon bashing" i bästa "high fantasy" miljö ibland. (Man blir liksom påmind hur bra Eon igentligen är då.)

- Mattias

zangwanka

Veteran
Det som inte nämnts tidigare:

Positivt:
Det som gick att göra enklare har gjorts enklare. Mindre text på besvärjelserna, mindre modifikationer och baklängesräknande.

Negativt:
Stridssystemet har en del svagheter, tex avväpning, greppningsregler och "timing". (varav de två första aldrig har funkat i något spel)
En del nya fåniga vapen har tillkommit, bla ett "Darth Maul"- svärd.

Betyget är ändå mycket högt. En kvalitetsprodukt som klarar sig väl bland de nya spelen.

Opinions are like assholes- everybody has one

Warduke

Warrior
Jag vet inte om jag tycker systemet är speciellt tråkigt med hit points och THAC0. Det finns en massa regler i en massa system och fastän de inte är roliga så är de inte heller tråkiga. Regler ska bara fungera som enmotor för interaktion mellan spelarnas rollpersoner och deras omvärld