<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Är jag den enda som har den nya versionen av Dungeons & Dragons?
Nån mera måste ha det... Det vore kul att höra vad tycker folk om det.<p><hr></blockquote><p>Jag har det. Enda anledningen till att jag köpte det var att jag är med i ett PBEM baserat på reglerna.
Även om det är en förbättring av de regler som jag tyckte sög storstilat, så har det fortfarande väldigt stora brister. Enda skillnaden mellan 2 andra nivåns Krigare är deras attribut, och till viss del färdigheter. Man kan ju tycka att det borde kunna ge utrymme för "rollspelande" och med rätt spelledare gör det nog det. Men när man läser på nyhetsgrupper att den där monsterboken som vart utgiven av White Wolf, var bra för att nu hade spelledaren några nya monster att överraska spelarna med. Jag tror nog att de skulle bli mäkta överraskade när de möter en nivå 10 Hobgoblin istället.
Jag gillar i grund och botten inte nivå system i rollspel, men då är ju ett av mina favorit spel nivå baserat... Rolemaster. Fördelen med nivå system är att det är ganska lätt att att bedöma karaktärens "skicklighet", naktdelen är väl att den begränsar skilnaderna mellan de olika klasserna. Rolemaster är väl undantaget som bekräftar regeln.
Sist men inte minst, att basera HitDice på klassen och inte rasen är en stor svaghet.
En av D&D fördelar är att det är enkelt, det går att sätta i hop en karaktär på en halvtimme, om inte det blir som med mina spelare, de sitter i en haltimme och väljer mellan 2 olika besvärjelser.
/Honken - Använder D&D som ett "Vafan vi spelar lite rollspel" spel.