Nekromanti [D&D4] Läckorna fram tills nu...

Hellzon

Långsamma Vargen
Verys Arkon på ENWorld har kokat ihop en PHB med all information som läckt ut om D&D 4-reglerna hittills. Här bör vi ha regler för alla raser och klasser utom "Dragonborn", plus själva spelsystemet.

http://www.ucalgary.ca/~amwhit/PHB_%204E_Litev1.pdf

ThirdWizard på samma community har kokat ihop ett kompendium med alla monster och magiska föremål som kommit ut.

http://www.zipworld.com.au/~hong/dnd/Monsters%20&%20More%20(4th%20Edition).pdf

Vi börjar få tillräckligt för att kunna testspela (och givetvis finns det folk som gör just så)...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Vi börjar få tillräckligt för att kunna testspela (och givetvis finns det folk som gör just så)..."

Och nu blev jag också sugen på att göra det.

Necross

Swashbuckler
Eldarins (nån slags High elves?) har teleport 6 rutor (once per encounter?). Känns ju balanserat och bra. Kan de inte sluta göra nya regler under firmafesterna?

Sköna grejer. Jag tänker dock inte använda mig av dem för speltestning. Håller mig till 080520 och börjar med Keep on the Shadowfell för att hypa mina spelare, sen blir det kampanj av när väl böckerna kommer i Juni.

Men tack för länkarna, intressant läsning! :gremsmile:

Eldarins (nån slags High elves?) har teleport 6 rutor (once per encounter?). Känns ju balanserat och bra. Kan de inte sluta göra nya regler under firmafesterna?
Svårt att säga innan man vet exakt vad andra raser/klasser och framförallt opponents har för förmågor. Men det är klart, att spontant spy galla tillför ju alltid mycket.... ..

/lasergreger, som undrar vems dumma idé det var att skapa mars och april?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men är det verkligen obalanserat, då? En femrutors teleportation en gång per encounter verkar först kraftfullt, men har faktiskt inte ett vidare stort användningsområde. Om det i stället hade stått "förflyttar sig fem rutor och ignorerar terräng och opportunity attacks", hade du tyckt det var lika obalanserat då?

cogitare

Swashbuckler
Bobby Magikern said:
Men är det verkligen obalanserat, då? En femrutors teleportation en gång per encounter verkar först kraftfullt, men har faktiskt inte ett vidare stort användningsområde.
Tja, jag ser lite problem med detta spontant. Märk väl att jag inte läst någon specifik regeltext om detta så jag gör vissa antaganden här.

Om man nu kan använda denna en gång per encounter så känns det dels mycket som datorspel och dels blir det extremt viktigt att definera ett encounter (med antal rundor, minuter eller vad det nu kan vara) tidsrymd som krävs för att det skall vara ny encounter t.ex?

Och är det annars, dvs. det är inte en encounter utan bara en "scen", omöjligt att använda förmågan. Säger man att scen och encounter är ungefär samma sak och man då tänker sig en scen där Eldarinen är fängslad så är det ganska svårt att hålla honom kvar i fängelset om man inte har ganska tjocka väggar. Visst samma problem kan man ha med magiker (e.dyl.) som har dimension door men det är i varje fall inte en naturlig förmåga för rasen utan man kan ganska lätt som SL skita i att ge ut den typen av besvärjelser som ganska lätt kan "förstöra" ett äventyr (tankeläsning, teleportation, se tillbaka i tiden, se framåt i tiden är typiskt sådant som jag tycker kan vara äventyrsförstörande).

Men visst, det är ju en ball förmåga. Men jag ser mest Vampire Lords i Heroes of Might and Magic framför mig och hur de teleporterar sig fram rutor i ett datorspel framför mig :gremsmile:

C.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har för mig att per-encounter-powers återvinns efter tio minuters vila. Att eladrins kan använda den beror på att de är så tätt knutna till the Feywild att de kan använda den för att ta sig förbi hinder i den verkliga världen.

cogitare

Swashbuckler
Ok, då är det definerat. Jag kan se rationaliseringen (om än lite taget ur det blå IMO) men det känns ändå som en lite jobbig förmåga att hantera som SL IMO. Men smaken är ju som baken :gremsmile:

C.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag känner en viss oro över att klasserna blir för lika. Det låter kanske lite konstigt med tanke på att de säger sig designat spelet utifrån tydliga roller för klasserna, så som controller, striker m.m.
Men jag tyckte wizardens ständiga misilskjutande kändes som vilket archer-typ som helst. Vissa powers som warlorden har kändes lite väl dataspeliga, med både skada och taktisk fördel. Det känns så typiskt optimerat.

Å andra sidan ser jag inte något fel i att D&D blir mer datorspel eller brädspel. Det var just det jag tyckte gjorde 3.5 intressant som alternativ till alla vanliga rollspel. Jag förstår om de som hängt med sen ad&d stör sig, men redan 3.5 var dataspelsinspirerat. Dehar bara förfinat det hela ytterligare tycks det.

Min första karaktär kommer vara Human Wizard. :gremsmile:

Hellzon

Långsamma Vargen
ond bråd död said:
Men jag tyckte wizardens ständiga missilskjutande kändes som vilket archer-typ som helst.
Tanken är nog att alla ska kunna göra en basal mängd skada, sen kommer väl magikern att få "Wall of fire" och liknande på högre nivå, fast de som designade wizarden för DDXP (som nästan all info om krafter är tagen från) inte kom på någon bra spell på level 1.

(Grease hade han väl kunnat få, tycker jag...)

Å andra sidan ser jag inte något fel i att D&D blir mer datorspel eller brädspel. Det var just det jag tyckte gjorde 3.5 intressant som alternativ till alla vanliga rollspel.
Word. Alla håller ju inte med oss, men det finns ju ett eller två rollspel som inte går ut på att slå ihjäl saker i dungeons också.

Hellzon

Långsamma Vargen
cogitare said:
Säger man att scen och encounter är ungefär samma sak och man då tänker sig en scen där Eldarinen är fängslad så är det ganska svårt att hålla honom kvar i fängelset om man inte har ganska tjocka väggar.
En vanlig tolkning bland nördarna på ENWorld är att eladrinens Fey Step inte går genom väggar eller ens galler, eftersom dessa även finns i Feywild. Det skulle alltså i stort sett bara fungera för att teleportera förbi en hord med fiender. Jag vet inte om jag köper det resonemanget, men det är ju ett alternativ om man vill att Fey Step inte ska vara övermäktig utanför strid.

Å andra sidan blir det mycket bieffekter om man tänker för mycket på att eladrinen skiftar till ett annat existensplan var 15:e minut...

Det stora problemet är Warlocken som kan teleportera sig tre rutor efter att ha bankat ner någon till 0 HP. Man vill inte ha en warlock som cellkamrat... :gremgrin:

Bombu

Hero
bra att de gör en del större förändringar

verkar spännande.

Jag känner att spänningen stiger inför forth edition.
Det kommer bli grymt när det väl kommer ut.

givetvis kan alla inte bli nöjda.

Jag känner mig nöjd just nu men man vet ju inte hur det blir framöver....

just att man ändrar rejält på en del saker känns bra för mig, jag vet att alla inte håller med mig, men om man framför allt vill hålla sig till spelet som det är nu så finns ju dnd 3.5 jag menar det inte som en spydig kommentar utan mer som ett konstaterande.

Det finns ett bra spel DnD 3.5 det kan man verkligen fortsätta köra om man gillar det bättre än dnd 4 på samma sätt som jag skulle kunna plocka fram mina (eller våra) first edition böcker och slå oss ner och köra riktigt old school, det vore definitivt kul det med.

men om de verkligen ska göra ett nytt spel då får de inte göra nått som är för likt det de redan har, den missen gjorde de mellan first och second edtition tycker jag.... jag menar man hade kvar 18/% på styrkan i 2nd edition, ett riktigt tok hugskott från gygax i spelets barndom.

alltså, rejäla förändringar tycker jag ska till för att motivera en ny edition.

Bombu

cogitare

Swashbuckler
Det stora problemet är Warlocken som kan teleportera sig tre rutor efter att ha bankat ner någon till 0 HP. Man vill inte ha en warlock som cellkamrat...
Hahahahaha, nä det vill man faan inte. :gremsmile:

Jag tycker att man kanske skall hålla teleporteringar ute från den här typen av inneboende förmågor för ras/klass. Fast det är ju min högst personliga åsikt.

Det kommer krävas en del husreglande (som det du skriver om galler och väggar och Eldarins t.ex.) för att göra spelet hyfsat balanserat känns det som.

C.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Men är det verkligen obalanserat, då? En femrutors teleportation en gång per encounter verkar först kraftfullt, men har faktiskt inte ett vidare stort användningsområde.
Verkar det verkligen kraftfullt ens? Fem rutor är väl 25 fot så... gissningsvis inte ens samma som deras vanliga förflyttning? Om de har fått förflyttning att bli så himla användbart i 4E så att det är en jättefördel så ska de faen ha en jätteeloge. I 3.X så tycks det mig som att det hade varit en jäkligt dålig förmåga om man inte har en bra taktik och en rätt schysst förmåga om man nu har en.

Jag kanske helt enkelt missar nåt för det känns verkligen som en redigt liten grej. Först tyckte jag f.ö. att förmågan lät rätt lökig men som steg genom Fey Wild så blev det ju rätt coolt. Yay!

Dimfrost

Special Circumstances
Normal förflyttning är 6 rutor.

I DDM hade den sortens teleporteringseffekt varit jävelbra, och jag misstänker att ungefär samma tänk är applicerbart här. Om man kombinerar med lite sneak attack och saker som gör att man får anfalla flera gånger per runda, etc. Men men, där handlade ju allt mer om manövrerande och poängjakt på tid.

Och jag håller med, att ta genvägen genom Fey Wild (som jag inte orkat läsa på särskilt mycket om) är verkligen häftigt. Jag börjar bli så smått sugen på att skaffa spelet, faktiskt, och då har det gått långt. :gremlaugh:

/Dimfrost

Hellzon

Långsamma Vargen
DeBracy said:
Om de har fått förflyttning att bli så himla användbart i 4E så att det är en jättefördel så ska de faen ha en jätteeloge.
Betänk att Full Attack såvitt alla vet är borta. Det gör att du alltid har en move action (utöver din standard action som du använder för att slå folk i hôvet) och har större frihet att röra dig på spelplanen. Mot detta ställs att det finns en bunte förmågor för både monster och karaktärer som hindrar folk från att röra sig. Totalt sett säger i stort sett alla som provat att strid i 4e blir mycket mer rörlig än i 3e.

(Dessutom bör man ha större rum att härja i i en dungeon, relativt äldre versioner. En strid med en orch i ett rum på 10*10 fot blir ju fortfarande trist.)

Necross

Swashbuckler
Svårt att säga innan man vet exakt vad andra raser/klasser och framförallt opponents har för förmågor. Men det är klart, att spontant spy galla tillför ju alltid mycket.... ..
Spy galla å spy galla. Jag bryr mig faktiskt inte om det är så att orcerna kan teleportera 12 rutor, det blir inte bättre för det.

Necross

Swashbuckler
Nej, då hade det känts lite bättre. Men fortfarande inte bra. Jag tycker inte sådana där urflippade specialförmågor gör sig bra på level 1-karaktärer. Men jag får väl skita i D&D 4E och börja spela nåt annat istället. Verkar ju bli ganska omöjligt att spela "low fantasy" med 4E.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det känns rätt omöjligt att spela low fantasy i D&D3.5 också. Och då har jag faktiskt -försökt-. Hela systemet lutar sig alldeles för mycket på julgranseffekten, och den är antitesen till low fantasy. Inte för att den känns särskilt high på ett koolt sätt, heller...den är bara töntig, fattig och dålig.

Sedan går det ju bevisligen att bygga D20-system där den inte finns, tex SW Saga och Conan...men de systemen är inte D&D.

- Ymir, tycker