Nekromanti D&D4 och Power Lists

Oldtimer

Slava Ukraini!
En liten fundering jag har haft på sistone (i samband med Dunder&Drakar, förstås) är om det är så viktigt att strikt dela upp Encounter attacks och Daily attacks mellan olika listor. Utility Powers har ju mixade listor, så varför kan man inte ha det på Attack Powers? Så en magikers lista över tredje gradens trollformler skulle innehålla formler med tillgänglighet av både Encounter och Daily, till exempel. Varje spelare kan ju då själv skruva på vilken typ man har. Om man tycker att en magiker bara skall ha dagliga (på traditionellt manér), så väljer man bara det. Gillar man inte att ens krigare har dagliga, så väljer man inte det.

Naturligtvis behöver man ju då komplettera listorna eller flytta om lite, men det borde ju gå att skapa den typen av mixade listor utan att sabba spelet helt. Eller?

Caligo

Swashbuckler
Jag tror att det funkar bra för låggradiga men vid högre grader öppnar det för att minmaxa för mycket. Väljer man tex bara Daily så räcker dessa kanske för dagens alla stridsrundor och det kan ju bli för bra.

I övrigt är jag för valfrihet så om det skulle gå att fixa så låter det väl bra. Personligen skulle jag vilja ha en klass som väljer från ALLA Powers...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Fast man kan ju ha högst sex attacktalanger (i D&D4 har man dessutom två från sin Paragon Path) hur hög grad man än är. Så även om man plockar dagliga på alla sex, räcker det inte till mycket mer än en strid.

Klart att det kan uppmuntra till 15-minutersdagen, men i så fall blir det ju för att folk väljer att spela så. Mer valfrihet, så att säga.

CapnZapp

Myrmidon
Oldtimer said:
En liten fundering jag har haft på sistone (i samband med Dunder&Drakar, förstås) är om det är så viktigt att strikt dela upp Encounter attacks och Daily attacks mellan olika listor. Utility Powers har ju mixade listor, så varför kan man inte ha det på Attack Powers? Så en magikers lista över tredje gradens trollformler skulle innehålla formler med tillgänglighet av både Encounter och Daily, till exempel. Varje spelare kan ju då själv skruva på vilken typ man har. Om man tycker att en magiker bara skall ha dagliga (på traditionellt manér), så väljer man bara det. Gillar man inte att ens krigare har dagliga, så väljer man inte det.

Naturligtvis behöver man ju då komplettera listorna eller flytta om lite, men det borde ju gå att skapa den typen av mixade listor utan att sabba spelet helt. Eller?
Sorry men jag fattar inte. Vad åstadkommer du genom att slå ihop listorna?

Du har ju fortfarande 3 encounters och 2 dailies.

(Du kan inte säga "du har 3+2=5 sådana här, välj själv"; då hade ju man bara valt dailies nästan hela tiden...)

Oldtimer

Slava Ukraini!
CapnZapp said:
Sorry men jag fattar inte. Vad åstadkommer du genom att slå ihop listorna?
Enkelhet och flexibilitet.

CapnZapp said:
Du har ju fortfarande 3 encounters och 2 dailies.
Jag antar att du menar vid 7:e graden (av någon anledning). Då skulle man normalt ha Encounter 1, Daily 1, Encounter 3, Daily 5 och Encounter 7. Med den föreslagna förändringen skulle man alltså ha två 1:a gradens attacker, en 3:e gradens attack, en 5:e gradens attack och en 7:e gradens attack.

CapnZapp said:
(Du kan inte säga "du har 3+2=5 sådana här, välj själv"; då hade ju man bara valt dailies nästan hela tiden...)
Hade man? Den sjunde gradens figuren i exemplet ovan skulle alltså kunna välja fem dagliga om han vill. Lite tuffare attacker än normalt, men han tar ju också slut snabbare. Lite grand som en magiker i äldre D&D.

Sodivra

Champion
Nä, jag tror inte att du sabbar spelet, men när du plockar bort en sådan här gräns så plockar du bort lite av friktionen som stimulerar i spelet. Det märks inte först, då känner man "Åh, jag kan göra vilken rollperson jag vill!" men eftersmaken blir lite mindre spännande. "Åh... jag kan göra vilken rollperson jag vill. Kul."

Slår du ihop listorna kan det bli jättelyckat, men du får vara uppmärksam på ifall den här känslan dyker upp när du utvärderar försöket, för den kan vara lite svår att notera.

Jag möter det ibland i Fantasy Flight Games brädspel. De lägger till så många valmöjligheter och kompensationer för att balansera olika val att till slut blir valen inte så intressanta längre.