Nekromanti [D&D4] Smakprov ur kommande Player’s Handbook ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som en liten julklapp har Wizards of the Coast idag lagt upp ett utdrag ur nästa Player’s Handbook. Nämligen ett avsnitt om alver.

Jag som alltid föredragit wood elves eller wild elves tycker att 4th Editions alver verkar coola – fast den där skumma +1-bonusen till polarnas Perception-slag tror jag man kommer att glömma bort hälften av tiden (precis som bardens olika bonusar som man aldrig kommer ihåg att räkna in).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Amatör! ;)

Det är därför man skriver upp bonusen högst upp på formuläret så det inte undgår att missa. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: [D&D4] Smakprov ur kommande Player’s Handbook

Präster? Polisonger? De har uppenbarligen lagt till nya saker att associera med alver. Inte för att jag ogillar det. De exotiska hårfärgerna är inget jag har något emot, men det kommer säkert reta någon. De tillhör uppenbarligen en av de raser som har kvar low-light vision, vilket de ju annars skulle dra ned på. Nu behöver vi bara se de andra raserna, så att vi kan veta hur balanserade alverna är.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Amatör! ;)

Jag skulle kunna tatuera dem på hornhinnan och ändå glömma bort dem.

(Tack och lov verkar det som om WotC skippat att man måste hålla reda på hur länge olika effekter håller i sig. Antingen är det vid ett tillfälle eller så gäller det en hel encounter. [Men jag är fortfarande inte övermåttan förtjust i massor av tillfälliga småbonusar.])

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

To each his own... Eller något sådant.

Givetvis har du rätt i att det är ett otyg och att det lätt kan bli bökigt (jag får +2 från barden, +2 från den där effekten och +2 från spellen i just den här situationen och -2 i situation X och så vidare). Det gäller bara skapa rätt metod att hantera det. så man inte glömmer bort det bara.

Men allt som underlättar dne minnesprocessen är ju iofs bra så...

Troberg

Sinister eater

Jag skulle kunna tatuera dem på hornhinnan och ändå glömma bort dem.
Inte nog är med att de är lätta att glömma, bonusar på +1 kontra en slumpfaktor på 1-20 är för meningslösa för att befatta sig med.

Fast det är coolt att du kan tatuera på din hornhinna!

Organ

Out of time, out of mind

Inte nog är med att de är lätta att glömma, bonusar på +1 kontra en slumpfaktor på 1-20 är för meningslösa för att befatta sig med.
Det är därför som standardmodifikationen i D&D är plus eller minus 2.

/Anders

Rising

Vila i frid
den där skumma +1-bonusen till polarnas Perception-slag tror jag man kommer att glömma bort hälften av tiden
Ja, den var poänglös. Det jag stör mig mest på den är att den ger stora spelargrupper ännu mer fördelar än vad de redan har. Dessutom var den inte ball eller cool på något sätt.

Jag tycker omslagsförmågan var schysst, särskilt i den förbättrade tappningen där man med ett omslag får +2. Men det känns också väldigt vanilla med omslag. Undrar om de andra raserna kommer ha lika rena rasförmågor.

Pom

Swashbuckler
Re: [D&D4] Smakprov ur kommande Player’s Handbook

Polisongerna tror jag är konstnären Easleys fel. Han ritar ju polisonger på allt från Driz'ztar till drakar och har präglat många D&D-are.

Wis-bonusen känns elegant (om Wis i 4E liknar Wis i 3E). Bonus på perception, viljestyrka och långsiktigt omdöme; typiskt alviska egenskaper i mångas ögon.