lasergreger
Hero
Som sagt, vi startade KotSF igår kväll, med undertecknad som DM.
Efter en session så kan jag redan säga att jag verkligen gillar combatsystemet i den nya editionen. Varför jag tar upp just combat är ju för att det är främst där som förändringarna verkligen syns mest och att i denna modul så är combat det absolut mest genomgående, läs: det är en faslig massa encounters och midre rollspelande och utredande.
Jag som DM gillade verkligen att spela de nya monstren, alla har sköna "powers" som de kan utnyttja, och som överraskade mina spelare. "Minions" är helt underbara, de gör en fast mängd skada och dör om man enbart träffar dem (har 1 hp), superenkla att använda och trots att de är sämst på att slåss så kan de hjälpa de andra monstren med tex, "flanking" eller andra saker. Om vi tex tar Kobolder så får andra kobolder "+1 to hit" för varje kobold bredid sig själv, där gjorde minions mycket.
Spelarna hade grymt roligt i striderna även de. De hade redan på level 1 runt 3-4 olika powers att välja mellan och de gillade verkligen valmöjligheterna varje runda. De kände sig absolut mycket mäktigare på level 1 än i 3.X. Några class-specifika noteringar:
Fighter: Det var ett rent h---ete för monster att röra sig runt en "defender", så nu kan man faktiska "tanka" en hel del i spelet. Monstren kan välja att slå på andra eller kuta efter andra, men då kommer defendern verkligen straffa dem.
Rogue: Aj... Får de chans att sneak-attacka... aj. Och extremt mobila.
Wizard: kan äntligen göra vettiga saker varje runda, och deras "area"-spells gör förbenat ont på massa saker, minions beware!
Cleric: Kan göra mer saker än att hela! Och framförallt, så har de förmågor som gör att de kan skada motståndare och hela folk samtidigt, spelaren som spelade clericen hade verkligen kul och blev imponerad.
Så. Redan kan jag säga att jag gillar 4th mycket mer än 3.X. Det är fortfarande D&D, men framförallt combat är enklare, snabbare, roligare och mer action än förrut.
Visst, jag kan hålla mer att det går mycket mer mot Miniatyr-spelet, men personligen har efter jag testade det nu, inget emot detta, och Wizards har lyckats sälja det till mig.
/lasergreger, nyfrälst.
Efter en session så kan jag redan säga att jag verkligen gillar combatsystemet i den nya editionen. Varför jag tar upp just combat är ju för att det är främst där som förändringarna verkligen syns mest och att i denna modul så är combat det absolut mest genomgående, läs: det är en faslig massa encounters och midre rollspelande och utredande.
Jag som DM gillade verkligen att spela de nya monstren, alla har sköna "powers" som de kan utnyttja, och som överraskade mina spelare. "Minions" är helt underbara, de gör en fast mängd skada och dör om man enbart träffar dem (har 1 hp), superenkla att använda och trots att de är sämst på att slåss så kan de hjälpa de andra monstren med tex, "flanking" eller andra saker. Om vi tex tar Kobolder så får andra kobolder "+1 to hit" för varje kobold bredid sig själv, där gjorde minions mycket.
Spelarna hade grymt roligt i striderna även de. De hade redan på level 1 runt 3-4 olika powers att välja mellan och de gillade verkligen valmöjligheterna varje runda. De kände sig absolut mycket mäktigare på level 1 än i 3.X. Några class-specifika noteringar:
Fighter: Det var ett rent h---ete för monster att röra sig runt en "defender", så nu kan man faktiska "tanka" en hel del i spelet. Monstren kan välja att slå på andra eller kuta efter andra, men då kommer defendern verkligen straffa dem.
Rogue: Aj... Får de chans att sneak-attacka... aj. Och extremt mobila.
Wizard: kan äntligen göra vettiga saker varje runda, och deras "area"-spells gör förbenat ont på massa saker, minions beware!
Cleric: Kan göra mer saker än att hela! Och framförallt, så har de förmågor som gör att de kan skada motståndare och hela folk samtidigt, spelaren som spelade clericen hade verkligen kul och blev imponerad.
Så. Redan kan jag säga att jag gillar 4th mycket mer än 3.X. Det är fortfarande D&D, men framförallt combat är enklare, snabbare, roligare och mer action än förrut.
Visst, jag kan hålla mer att det går mycket mer mot Miniatyr-spelet, men personligen har efter jag testade det nu, inget emot detta, och Wizards har lyckats sälja det till mig.
/lasergreger, nyfrälst.