Något jag funderat över medan jag läst Wizards Presents: Races and Classes är vad det egentligen innebär att ett visst folkslag finns med som spelbar ras i gundreglerna.
Races and Classes är en förhandstitt på kommande Dungeons & Dragons 4th edition där författarna berättar lite om vad som komma skall. Det finns ett långt utlägg om hur de valt ut de spelbara raserna: de gamla godingarna elf, halfling, dwarf och människa, samt "nykomlingarna" dragonborn, tiefling och eladrin. Det enda som saknas i författarnas resonemang är vad, om något, standardraserna betyder för kampanjvärlden.
Representerar de utvalda folkslagen dem som har störst population i världen, dem som är mest sannolika att ge sig ut på äventyr, en kombination av båda, eller något helt annat?
Nu snackar jag givetvis om en standard, generisk D&D-kampanj utan alltför mycket egna påhitt.
Jag har inget svar. Och kanske är det en helt onödig fråga.
Races and Classes är en förhandstitt på kommande Dungeons & Dragons 4th edition där författarna berättar lite om vad som komma skall. Det finns ett långt utlägg om hur de valt ut de spelbara raserna: de gamla godingarna elf, halfling, dwarf och människa, samt "nykomlingarna" dragonborn, tiefling och eladrin. Det enda som saknas i författarnas resonemang är vad, om något, standardraserna betyder för kampanjvärlden.
Representerar de utvalda folkslagen dem som har störst population i världen, dem som är mest sannolika att ge sig ut på äventyr, en kombination av båda, eller något helt annat?
Nu snackar jag givetvis om en standard, generisk D&D-kampanj utan alltför mycket egna påhitt.
Jag har inget svar. Och kanske är det en helt onödig fråga.