Nekromanti [D&D4] Vad innebär standardraserna, egentligen?

Dilandau

Myrmidon
Något jag funderat över medan jag läst Wizards Presents: Races and Classes är vad det egentligen innebär att ett visst folkslag finns med som spelbar ras i gundreglerna.

Races and Classes är en förhandstitt på kommande Dungeons & Dragons 4th edition där författarna berättar lite om vad som komma skall. Det finns ett långt utlägg om hur de valt ut de spelbara raserna: de gamla godingarna elf, halfling, dwarf och människa, samt "nykomlingarna" dragonborn, tiefling och eladrin. Det enda som saknas i författarnas resonemang är vad, om något, standardraserna betyder för kampanjvärlden.

Representerar de utvalda folkslagen dem som har störst population i världen, dem som är mest sannolika att ge sig ut på äventyr, en kombination av båda, eller något helt annat?

Nu snackar jag givetvis om en standard, generisk D&D-kampanj utan alltför mycket egna påhitt.

Jag har inget svar. Och kanske är det en helt onödig fråga.

Jag tror att en del svar på din fråga finns i hur de lägger upp spelvärlden, eller kanske snarare hur de inte lägger upp den. Jag vet inte om du läst den andra preview:en Worlds & Monsters?
De släpper ju ingen fast värld till fjärde editionen, utan det som kommit att kalls Points Of Light små, generiska delar till din egen värld. Platser man kan stoppa in i vilken fantasyvärld som helst, är deras mål.
Sen att de gjort just dessa val av raser, och detta är min egen mening, är att de behåller de raser de anser mest sammanknytna med just D&D, sen slänger de in lite "nya" (som tiefling och dragonborn) som standardraser för att ge det lite mer krydda och få det att se ännu mer ut som en ny edition och inte 3.6.
Så lite sammanfattat, raserna betyder det DU vill i DIN spelvärd, och de du har att välja mellan är de som hängt med och är mest älskade igenom de tidigare editionerma.

Vet inte om detta ens kom nära din fråga, men det är mina kopparmynt i alla fall.

/lasergreger, väntandes på 4E...

Flurtis

Hero
Tittar man på tidigare utgåvor så kommer det förmodligen att dyka upp fler spelbara klasser i olika "moduler" och Kampanjsettingar.

Det som dyker upp i PHB är förmodligen dom klasser som Wizards tror har mest dragningskraft, dvs genererar stålar.

//Flurtis

Ja det kommer fler spelbara klasser. Wizards plan är att släppa en MM, en PHB och en DMG varje år. Sedan kommer det givetvis andra moduler.