Nekromanti D&D5: Advantage/Disadvantage

Organ

Out of time, out of mind
I D&D5 kan man som bekant enligt reglerna inte ha fler än en Advantage- eller Disadvantage-tärning per tillfälle. Att man har gjort så har jag förståelse för. Men är det någon som testat den ganska självklara husregeln att tillåta fler?

Krille

Super Moderator
Inte i D&D5, men motsvarande regel i andra spel. Enligt min erfarenhet så funkar det inte så bra om det inte är en kostnad eller insats inblandad.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Om man bara får en tärning så slutar tärningsjakten när man väl fått den. Men om man kan få flera tärningar så kan det bli ganska långdragna utläggningar inför viktiga slag där spelarna lägger fram sina argument till varför de borde få ytterligare några tärningar.

Krille

Super Moderator
En stackande advantage/disadvantage-mekanism belönar uppträdandet att spelare konstruerar och tjatar sig till situationer där de samlar på sig hur många advantages som helst om det inte finns någon ökad risk eller kostnad inblandad. Det brukar gå åt hållet att spelledaren blir tråkigt konservativ med advantage (vilket är frustrerande) eller att spelledaren känner sig överkörd (vilket också är frustrerande, i synnerhet när hen börjar kompensera).

Finns det en kostnad eller risk inblandad så lägger spelarna mer band på sig och stressar inte sönder mekanismen om det inte gäller de episkt löjligt svåra slagen vid rätt tillfälle, vilket är coolt.

Finns det ett binärt förhållande (dvs man har advantage/disadvantage eller inte) så nöjer sig spelarna med att skaffa en advantage, vilket i sin tur inte överutnyttjar mekanismen.

Staffan

Myrmidon
Man slipper också situationer i stil med scenen i Guards! Guards! där någon ska försöka skjuta något halvt omöjligt skott, och försöker utnyttja den narrativa naturlagen att om du har en chans på miljonen lyckas du nio gånger av tio. Men att bara skjuta en jättestor drake på hundra meters håll är inte i närheten av en på miljonen, utan snarare en på tusen, och det är ju helt jävla omöjligt. Så han försöker komma på en massa sätt att göra det ännu svårare...

Necross

Swashbuckler
Staffan;n82364 said:
... försöker utnyttja den narrativa naturlagen att om du har en chans på miljonen lyckas du nio gånger av tio.
Eh? Fan vad jag är kass på matte.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Organ;n82296 said:
I D&D5 kan man som bekant enligt reglerna inte ha fler än en Advantage- eller Disadvantage-tärning per tillfälle. Att man har gjort så har jag förståelse för. Men är det någon som testat den ganska självklara husregeln att tillåta fler?
I Dunder&Drakar kan man få obegränsat med tärningsfördelar och/eller tärningsnackdelar. Fast där får man ju inte dem av exakt samma anledningar som i D&D5, så jag vet inte om det är relevant.